Enligt en artikel i DI mfl tidningar riskerar biltillverkarna EU-böter på sammalagt 150 miljarder SEK för att de säljer bilar som inte klarar utsläppsmålen. Jag kan till viss del förstå tanken, men å andra sidan så är väl frågan om detta inte är väldigt kontraproduktivt.

Genom böterna måste köparna betala både för utvecklingskostnaderna för elbilstekniken OCH böter. Elbilarna är inte direkt billiga idag och detta lär ju inte göra dem billigare eftersom kostnaden drabbar köparna. Rent krasst borde detta leda till att omställningen tar längre tid.

Länk till artikeln: https://www.di.se/nyheter/volvo-cars-nar-inte-mal-riskerar-miljardboter/

C
Det var uppe i P1 härom dagen också. Problemet är väl egentligen inte att de säljer för lite elbilar, utan att kunderna vill ha SUV:ar med stora motorer istället för en bil i mellansegmentet.

Ja, det är lite svårt för biltillverkarna att värja sig mot att kunderna vill ha större bilar - Det är ju tillverkarens genomsnittliga utsläpp från sålda bilar som räknas.
Å andra sidan kan kanske hotet om böter göra att det blir 'lönsamt' att sänka priset på dyrare el- och hybridbilar?

Det enda vettiga jag kan tänka mig är att EU fonderar pengarna för att subventionera elbilar på ett eller annat sätt. Men det lär inte hända, istället ”snor” man pengarna med effekten att bilägande endast blir möjligt för höginkomsttagare eftersom dessa har råd att betala tillverkarnas utvecklingskostnader och EU-böter då allt detta hamnar på priset på bilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.