12 518 läst ·
34 svar
13k läst
34 svar
Ett unikt hus i lera och halm
Mer bilder kommer, ska kolla efter ritningar också!
En annan smart grej är ett tilluftsrör som är nedgrävt i marken, där det alltid är ca 4 plusgrader. Det dras in i eldstaden och i skafferiet så att det värmer på kalla vinterdagar och kyler på varma sommardagar. Gratis klimatanläggning!
En annan smart grej är ett tilluftsrör som är nedgrävt i marken, där det alltid är ca 4 plusgrader. Det dras in i eldstaden och i skafferiet så att det värmer på kalla vinterdagar och kyler på varma sommardagar. Gratis klimatanläggning!
L Lilliehammer skrev:Jag vet en hel del saker om själva huset, men vad gäller den byråkratiska delen är jag inte lika säker. Jag tror att det kanske till och med är så att kommunen inte vet att de flyttat in än, för jag vet att de har hållt på att bygga fyra dammar för naturlig filtrering av BDT-vattnet. Han vann miljöpriset för detta av kommunen (västsverige) för ca 15 år sedan, men jag tror också att många såg honom som en flummare på den tiden.
Toaletterna är separationstoaletter. Urinet hamnar i en tank som jag tror att han sprider över marken när den fylls. Skiten åker ner i en helt vanlig tunna med lock och därtill är en fläkt kopplad. Jag har varit med när han tömmer "bajstunnan" i en kompost och det luktar noll. Sedan eldar han upp det. Ett gratis avloppssystem helt enkelt.
På nedervåningen har han en vattenmantlad vedspis som både värmer vattnet i ackumulatortank och i värmeslingor. På taket sitter solfångare (vatten) som gav dem mycket varmvatten fram till oktober första året de flyttade in, om jag minns rätt. Självklart är huset sydorienterat och halmväggarna är 50cm tjocka så det isolerar riktigt bra! På övervåningen har han en gammal tylikivi som var det enda som stod kvar i ett nerbrunnet hus. Den fick han köpa för nånstans runt 10.000:- och den väger ca ett ton och håller värmen riktigt jävla bra.
Inga problem med möss, förmodligen pga tjockleken på isoleringen samt att halmen är blandad med leran. Han har förberett för en fläkt som i teorin kan dra ner varmluft på nedervåningen så att han återanvänder varmluften, men den har han inte brytt sig om att koppla in.
Förutom att stommen och panelen är från den f.d skogen är också mycket invändigt återanvänt, t.ex fiskbensparketten i vardagsrummet och nedervåningen, men han är heller inte emot att t.ex använda laminatgolv i vissa utrymmen.
Hmm... vad vill man veta? Jag ska leta fram lite fler bilder. Tills dess kan ni kolla lite på en kortfilm jag gjorde för typ 8 år sedan: [media] men det handlar kanske lite mer om honom som person än om huset. Fast så är han ju bäst också, min pappa.
En fantastiskt fin film om din pappa!
Husägare
· Östergötland
· 24 inlägg
Tack för en vacker och tänkvärd film!
Äntligen lite fler bilder och information åt er! Det har varit jättekul att läsa alla era fina kommentarer - pappa rodnade lite när han fick höra allt fint ni sagt 
Tilluftsröret har han bara grävt ner lite mer än en meter. Röret ligger i en slänt med fall från huset för att undvika fukt och inkräktare, och några lager hönsnät täpper igen hålet.
När de skulle ansöka om bygglov var bygglovshandläggarna lite fundersamma, tydligen. Med ett så organiskt material kunde han ju inte få fram lambda-värde t.ex. Han gick på någon lerbyggarkurs i Tyskland och kände en kvinna som skrivit om lerbyggnation på Chalmers. Handläggaren fick en kopia av hennes bok och sa sedan att enda sättet att bevilja bygglov var att klassa det som experimentiell byggnation.
Det var jättekul att hitta hans gamla ritningar! En del saker har ändrats under byggets gång, t.ex blev det ingen jordkällare. Där ligger nu istället ett gästrum. Tilluften som skulle till jordkällaren leddes istället upp till skafferiet. Där har han planerat för en liten skorsten som hjälper till att dra ut varmluft ifrån skafferiet, men den får komma senare
Tilluftsröret har han bara grävt ner lite mer än en meter. Röret ligger i en slänt med fall från huset för att undvika fukt och inkräktare, och några lager hönsnät täpper igen hålet.
När de skulle ansöka om bygglov var bygglovshandläggarna lite fundersamma, tydligen. Med ett så organiskt material kunde han ju inte få fram lambda-värde t.ex. Han gick på någon lerbyggarkurs i Tyskland och kände en kvinna som skrivit om lerbyggnation på Chalmers. Handläggaren fick en kopia av hennes bok och sa sedan att enda sättet att bevilja bygglov var att klassa det som experimentiell byggnation.
Det var jättekul att hitta hans gamla ritningar! En del saker har ändrats under byggets gång, t.ex blev det ingen jordkällare. Där ligger nu istället ett gästrum. Tilluften som skulle till jordkällaren leddes istället upp till skafferiet. Där har han planerat för en liten skorsten som hjälper till att dra ut varmluft ifrån skafferiet, men den får komma senare
På bilderna ovan kan ni se både tvättnedkast och fekalietunna (ej att förväxlas...)
På bilderna nedan syns lite av uterummet och lite mer information om hur han tänkt med uppvärmning och ventilation osv.
Tvättmaskinen var en svår grej att hitta rätt. Eftersom de får gratis varmvatten största delen av året ville de hitta en maskin som tar in varmvatten - de flesta tar ju in kallvatten och använder sedan energi för att värma upp det vattnet.
På en av bilderna nedan syns, kanske inte så tydligt, men en av mina favoritdetaljer: träpanelen. På vissa delar är den blågrå, och det var tydligen pga fuktskador på de brädor han sågat upp. Men träet var friskt och "skadorna" ger bara väggen ett härligt blått mönster. Tycker jag.
På bilderna nedan syns lite av uterummet och lite mer information om hur han tänkt med uppvärmning och ventilation osv.
Tvättmaskinen var en svår grej att hitta rätt. Eftersom de får gratis varmvatten största delen av året ville de hitta en maskin som tar in varmvatten - de flesta tar ju in kallvatten och använder sedan energi för att värma upp det vattnet.
På en av bilderna nedan syns, kanske inte så tydligt, men en av mina favoritdetaljer: träpanelen. På vissa delar är den blågrå, och det var tydligen pga fuktskador på de brädor han sågat upp. Men träet var friskt och "skadorna" ger bara väggen ett härligt blått mönster. Tycker jag.
Härliga bilder!
Hur tycker han att huset fungerar nu när han bott där ett tag?
Vad fungerar som tänkt, och vad fungerar kanske inte riktigt som tänkt?
Något han skulle vilja ha gjort annorlunda?
Energimässigt?
(Finns ju inte så mkt hårda fakta att luta sig mot här, så det får väl bli en subjektiv bedömning.
)
Energimässigt?
(Finns ju inte så mkt hårda fakta att luta sig mot här, så det får väl bli en subjektiv bedömning.
Bra fråga! Han tycker att det mesta fungerat som han tänkt sig, snarare är han över förväntan nöjd med saker och ting: till exempel lerputsen på insidan och själva lerhalmen som isoleringsmaterial. Det håller både kyla och ljud ute och varken fukt eller möss tar sig in. Även kalken som innerväggarna målades med var överraskande bra. Jag minns när vi målade, det ser ju bara ut som vatten tills det fått torka. Som magi blir det vitt efter ett par timmar. Jäkligt häftig grej faktiskt!Oldboy skrev:
Härliga bilder!
Energimässigt?
(Finns ju inte så mkt hårda fakta att luta sig mot här, så det får väl bli en subjektiv bedömning.)
Det enda som inte gått som han trodde var taket. På ena sidan är det bara 15° lutning och med den nederbörd vi haft i kombination med att det frös gjorde att det inte räckte med platonmatta under. Han fick höra det inte skulle vara större lutning för att fukten skulle stanna kvar på taket, men det kan ju bero på tjockleken jord kanske? Sedumtak är inte lika tjockt får jag för mig. När plåtslagaren sedan lagt plåt under gjorde han ett så dåligt jobb med att bocka plåten så att det läckte igen. Den tiden var inte kul alls för pappa. Jag försökte hjälpa så gott jag kunde och gick upp på taket varje dag och grävde fram alla dåliga bockningar för att täcka med ett tjockt lager tjära och tjärtejp. Nu läcker det inte längre, men det är nog också det enda som gått snett under bygget.
Han är nog riktigt nöjd. Ibland får han påminna sig själv om att han faktiskt gjort allting så gott som själv. Om inte annat så gör jag det in emellanåt.
Vanligt fel med tak med växtlighet är att rötter tar sig igenom alla skarvar...L Lilliehammer skrev:Bra fråga! Han tycker att det mesta fungerat som han tänkt sig, snarare är han över förväntan nöjd med saker och ting: till exempel lerputsen på insidan och själva lerhalmen som isoleringsmaterial. Det håller både kyla och ljud ute och varken fukt eller möss tar sig in. Även kalken som innerväggarna målades med var överraskande bra. Jag minns när vi målade, det ser ju bara ut som vatten tills det fått torka. Som magi blir det vitt efter ett par timmar. Jäkligt häftig grej faktiskt!
Det enda som inte gått som han trodde var taket. På ena sidan är det bara 15° lutning och med den nederbörd vi haft i kombination med att det frös gjorde att det inte räckte med platonmatta under. Han fick höra det inte skulle vara större lutning för att fukten skulle stanna kvar på taket, men det kan ju bero på tjockleken jord kanske? Sedumtak är inte lika tjockt får jag för mig. När plåtslagaren sedan lagt plåt under gjorde han ett så dåligt jobb med att bocka plåten så att det läckte igen. Den tiden var inte kul alls för pappa. Jag försökte hjälpa så gott jag kunde och gick upp på taket varje dag och grävde fram alla dåliga bockningar för att täcka med ett tjockt lager tjära och tjärtejp. Nu läcker det inte längre, men det är nog också det enda som gått snett under bygget.
Han är nog riktigt nöjd. Ibland får han påminna sig själv om att han faktiskt gjort allting så gott som själv. Om inte annat så gör jag det in emellanåt.![]()
Platonmatta måste limmas det räcker inte med omlott!
Plåt räcker inte med klämda skarvar utan de måste limmas eller lödas ev svetsas