Byggahus.se

Ett unikt hus i lera och halm

1. L
    Medlem Nivå 5
    Nu kan jag inte hålla mig längre. Det här måste världen få se. Min pappa har lagt ner sin själ i det här huset och han är alldeles för ödmjuk för att inse hur stort intresse det finns för sånthär. Jag är själv inne på att bygga med samma material men hittar inget liknande här.
    Huset är byggt av träden som stod på marken och väggarna består en blandning av lera och halm. Insidan är en lerblandning som är målad med kalk. På taket har han vanlig jord, ca 25cm. Tyvärr har det varit en del läckor så under jorden är det numera bockad plåt. Panelen består av de aspar han tagit ner och sågat upp med sin solosåg. Utöver det finns hundra detaljer som inte undgått honom. Det har tagit honom över 20 år men det har ju också resulterat i ett unikt boende när han och mamma nu är pensionärer. Under tiden har jag växt upp och han har haft heltidsjobb och byggt när det funnits pengar, så det är inte märkligt att det tagit tid. ca 20 år av sitt yrkesliv var han snickare i Sverige och i USA. 2016 flyttade de in i huset och samma år flyttade jag in i en stuga bredvid. Nu är jag 31 och drömmer om att göra något liknande. Tack för det här forumet - det här är mitt sätt (eller en ovetandes pappa) att ge lite tillbaks!

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Sådant här uppskattas! Jätteintressant!
    Du har inte mer info och bilder? Eller kan övertala din far att skriva här?

3. windestal
    Husägare · Nivå 7
    Mycket spännande! Efterfrågar också mer information och bilder!
    Undrar hur det har funkat med den svenska byråkratin att bygga något så ovanligt? Eller är det här bygget i USA?

4. L
    Medlem Nivå 5
    Jag vet en hel del saker om själva huset, men vad gäller den byråkratiska delen är jag inte lika säker. Jag tror att det kanske till och med är så att kommunen inte vet att de flyttat in än, för jag vet att de har hållt på att bygga fyra dammar för naturlig filtrering av BDT-vattnet. Han vann miljöpriset för detta av kommunen (västsverige) för ca 15 år sedan, men jag tror också att många såg honom som en flummare på den tiden.
    Toaletterna är separationstoaletter. Urinet hamnar i en tank som jag tror att han sprider över marken när den fylls. Skiten åker ner i en helt vanlig tunna med lock och därtill är en fläkt kopplad. Jag har varit med när han tömmer "bajstunnan" i en kompost och det luktar noll. Sedan eldar han upp det. Ett gratis avloppssystem helt enkelt.
    På nedervåningen har han en vattenmantlad vedspis som både värmer vattnet i ackumulatortank och i värmeslingor. På taket sitter solfångare (vatten) som gav dem mycket varmvatten fram till oktober första året de flyttade in, om jag minns rätt. Självklart är huset sydorienterat och halmväggarna är 50cm tjocka så det isolerar riktigt bra! På övervåningen har han en gammal tylikivi som var det enda som stod kvar i ett nerbrunnet hus. Den fick han köpa för nånstans runt 10.000:- och den väger ca ett ton och håller värmen riktigt jävla bra.
    Inga problem med möss, förmodligen pga tjockleken på isoleringen samt att halmen är blandad med leran. Han har förberett för en fläkt som i teorin kan dra ner varmluft på nedervåningen så att han återanvänder varmluften, men den har han inte brytt sig om att koppla in.
    Förutom att stommen och panelen är från den f.d skogen är också mycket invändigt återanvänt, t.ex fiskbensparketten i vardagsrummet och nedervåningen, men han är heller inte emot att t.ex använda laminatgolv i vissa utrymmen.
    Hmm... vad vill man veta? Jag ska leta fram lite fler bilder. Tills dess kan ni kolla lite på en kortfilm jag gjorde för typ 8 år sedan: men det handlar kanske lite mer om honom som person än om huset. Fast så är han ju bäst också, min pappa.

5. P
    Medlem · Nivå 12
    Intressant, nåt sånt här skulle varit med i SVT:S husdrömmar

• Laddar…
  6. L
    Medlem Nivå 5
    Tycker jag med. Men pappa är ödmjuk, som sagt.
    En "liten detalj" jag glömt att nämna är att han byggt det själv. Alltså, helt själv. Ett fåtal gånger har han haft hjälp av närstående, men jag blir fortfarande förundrad över hur man ens kan bygga ett så stort hus helt själv.

• Laddar…
  7. C
    Renoverare Nivå 6

Vilket fantastiskt bygge! Hur har han byggt duschen?

• Laddar…
  8. L
    Medlem Nivå 5
    Som vem som helst.
    Skillnaden är väl att varmvattnet är gratis.

9. L
    Medlem Nivå 5
    Jag har faktiskt förvånansvärt få bilder på insidan. Men det är inte många meter över för att knäppa några kort. Vi fotar lite i helgen - något särskilt ni vill se/veta? Nu är han informerad om att han är på startsidan och han blev glad :)
    Hittade dock flera gamla bilder innan isoleringen var gjord. Fotona är ifrån någon som gjorde något reportage 2003 har jag för mig. Där kan man se att det är dubbla reglar i stommen för att kunna få så tjock isolering. Han byggde först ett växthus för att testa metoden med lera och halm.

10. Z
    Medlem Nivå 2
    Verkligen inspirerande. Snyggt jobbat av din far!

• Laddar…
  11. H
    Medlem Nivå 3
    STOR HONNÖR!! En hedersman av den gamla kvalitativa sorten! Jag lyfter på hatten!!

• Laddar…
  12. L
    Medlem Nivå 5
    Så himla kul att ni uppskattar det! Pappa skickar med den här bilden och ett tack för uppskattningen. :D

• Laddar…
  13. Fadai
    Verktygstokig · Nivå 8
    Ett underbart och vackert hus med karaktär! Det mest imponerande jag sett! Fler bilder!!! ❤️❤️❤️

14. Excel
    Husägare Nivå 9
    Underbart

• Laddar…
  15. B
    Medlem · Nivå 10
    Perfekt hus för de som vill bo i sitt eget...

• Laddar…