För några veckor sedan skulle vi i famlijen mysa lite på vår gräsmatta, tänk det var en dag utan regn denna sommar som vi faktiskt kunde ligga där i solen. Men efter en liten stund så kom det regndroppar på oss, vi tittar upp och det var inte ett moln på hela himlen. Då såg vi att det kom från fårt plommonträd som var precis fullt av bladlöss och det där som vi trodde var regn kom från lössen (vad det nu kan vara för otäckt som kommer från dem).
Så jag börjar söka runt för att ta reda på hur man lättast få bort dom. Tipsen var otaliga men jag fastnade för gammal hederlig grönsåpa utan några tillsattser. Men då tänkte jag hur får jag upp grönsåpan till toppen av trädet, detta är ett stort, högt och yvigt träd?
En sådan där pumpspruta funkar inte, jag kommer inte upp tillräckligt högt och det är ju i princip omöjligt att att fåt detta på alla blad så att lössen verkligen dör ut.
Så jag gick in i garaget och började fundera och då precis framför mina ögon står en sådan där tom dunk med Mossa-GTI som man kopplar till vattenslangen. Jag tar denna dunk och rengör den noga, häller i grönsåpan, kopplar på slangen och sprutar. Det blev en bra ducsh för så väl träd som för mig och jag kom åt hela trädet, vartenda löv och det tog mig tio minuter sedan var det klart.
Dagen efter när jag kollar var det kanske hälften av lössen kvar och efter ytterligare två behandlingar finns det idag inga löss kvar överhuvudtaget och plommonnen växer sig stora och fina.
Ja detta kan kanske vara ett litet tips som kanske kan hjälpa någon där ute i vårt fina land med dessa otäcka löss!
Så jag börjar söka runt för att ta reda på hur man lättast få bort dom. Tipsen var otaliga men jag fastnade för gammal hederlig grönsåpa utan några tillsattser. Men då tänkte jag hur får jag upp grönsåpan till toppen av trädet, detta är ett stort, högt och yvigt träd?
En sådan där pumpspruta funkar inte, jag kommer inte upp tillräckligt högt och det är ju i princip omöjligt att att fåt detta på alla blad så att lössen verkligen dör ut.
Så jag gick in i garaget och började fundera och då precis framför mina ögon står en sådan där tom dunk med Mossa-GTI som man kopplar till vattenslangen. Jag tar denna dunk och rengör den noga, häller i grönsåpan, kopplar på slangen och sprutar. Det blev en bra ducsh för så väl träd som för mig och jag kom åt hela trädet, vartenda löv och det tog mig tio minuter sedan var det klart.
Dagen efter när jag kollar var det kanske hälften av lössen kvar och efter ytterligare två behandlingar finns det idag inga löss kvar överhuvudtaget och plommonnen växer sig stora och fina.
Ja detta kan kanske vara ett litet tips som kanske kan hjälpa någon där ute i vårt fina land med dessa otäcka löss!
Hej!
Japp det är ren grönsåpa i dunken. Jag struntade i att tillsätta t-sprit och andra kemikalier.
Japp det är ren grönsåpa i dunken. Jag struntade i att tillsätta t-sprit och andra kemikalier.
Ha ha ja det hade nog kunnat fungera själv har jag inte hittat en enda nyckelpiga där hemma. Men för att de skulle ha kunnat äta alla dessa bladlöss så hade jag fått starta en nyckelpige odling. 
Vilket bra tips! Ser nu att Mossa GTI inte längre fins att köpa. Men det är ju dunken med "sprutaggregatet" vi vill ha och såna finns hos Granngården, t.ex.
https://www.granngarden.se/algrengoring-tergent-tercol-ejektor-koncentrat-1l
Kom på en annan ide... borde man inte kunna använda en färgspruta kopplad till kompressorn? Man får spä ut såpan lite så det inte "beckar igen". Ska testa...
https://www.granngarden.se/algrengoring-tergent-tercol-ejektor-koncentrat-1l
Kom på en annan ide... borde man inte kunna använda en färgspruta kopplad till kompressorn? Man får spä ut såpan lite så det inte "beckar igen". Ska testa...
Redigerat:
Ett annat tips är att sätta klisterband på stammarna tidigt på säsongen. Det förhindrar myror från att gå upp i trädet och använda bladlössen som boskap. Har gjort det på våra plommonträd de senaste åren, och det har drastiskt minskat mängden bladlöss. Som jag förstår det så flyttar myrorna upplössen i trädet samt flyttar även runt dem så att de sprider sig optimalt i kronan.
Använde mig av Swissinno klisterband
Använde mig av Swissinno klisterband
Tackar för tipsen! Har tagit till mej informationen om kemikaliefri bekämpning och funderat på det. Gick ut och kollade på plommonträdet, det är fullt av små gröna bladlöss :
(förstora bilden för att de dem)
En del ramlade av då jag rörde på bladen. Så jag tog då helt sonika högrtyckstvätten, ställde in stor spridning av vattenstrålen och gav trädet en rejäj omgång. Kollade därefter på bladen och det gav effekt, de flesta bladlössen var då borta. Vi får väl se hur länge det varar. Om de kommer tillbaka så gör även jag det...
Kanske ser man dem bättre här, de små rackarna attackerade mej:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(förstora bilden för att de dem)
En del ramlade av då jag rörde på bladen. Så jag tog då helt sonika högrtyckstvätten, ställde in stor spridning av vattenstrålen och gav trädet en rejäj omgång. Kollade därefter på bladen och det gav effekt, de flesta bladlössen var då borta. Vi får väl se hur länge det varar. Om de kommer tillbaka så gör även jag det...
Kanske ser man dem bättre här, de små rackarna attackerade mej:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara