Jag äger (nybliven ägare) marken från strand upp till en sommarstuga (ungefär 80m från sommarstugetomten till strand). Det finns ett 50-årigt arrende som snart går ut angående att sommarstugeägaren får nyttja marken. Jag antar (har inte haft tillfälle att kolla på papprena ännu) att det är i stil med ett lägenhetsarrende, att de har rätt att dra upp båt osv där, kanske tom ha brygga. Men jag tror inte det är ett bostadsarrende då de har egen tomt för sommarstugan. De har byggt brygga, röjt träd för att ha utsikt, det intressanta är att de även byggt en liten gäststuga på marken nära stranden för kanske 20 år sedan (svartbygge ungefär 20kvm).

Vad kan man göra av det här?

Kan man säga upp arrendet när det går ut? Om inte, vad är en skälig årsavgift, det är kanske 2000kvm med brygga + gäststugan som de byggt på den utarranderade marken.

Går det att stycka av biten från stranden upp till deras tomt och sälja till dom? Kan det bli problem med strandskyddet? Det är enbart fråga om att sälja den biten mark, inte ändra användningsområde.

Om arrendet av någon anledning sägs upp, har jag rätt till brygga + gäststuga?

Saken är ju såklart den att strandbiten med brygga + gäststuga är värt väldigt mycket pengar. Skulle de köpa den så skulle värde på deras sommarstuga gå från kanske 2 till 3.5 miljoner. Skulle det gå att stycka av och sälja den biten till någon annan + att man fick in den svartbyggda gäststugan i systemet skulle man nog få minst 2 miljoner.

Ja, vad är det för arrende egentligen? Om det är ett lägenhetsarrende går det att säga upp till det går ut.

Stugan och bryggan blir inte din när du säger upp arrendet, så mycket är säkert. Jag har för mig att bygge som strider mot strandsskydet aldrig blir preskriberat, så någon byggrätt har du inte skaffat dig.

Nu vet jag mer. Arrendet ger rätt att bygga tex ett fritidshus. Då är det vad jag förstår ett bostadsarrende. Om arrendaten har rätt att förnya kontraktet mot min vilja har med besittningsrätten att göra. Enligt http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/702510.PDF så har man enbart besittningsrätt om det finns ett bostadshus på marken och det gör det inte. Det som finns är den sannolikt svartbyggda gäststugan (kanske de byggt den där just bara för att kunna hävda sin besittningsrätt, fast å andra sidan om den är svartbyggd begått ett kontraktsbrott som gör att de försitter sin chans att arrendera). Dessutom har det visat sig att den inte är äldre än 10 år så byggnadsnämnden kan i så fall kräva att den ska rivas. Det är 200m strand och totallt runt 1.5 hektar så det måste ju redas ut, det vore i alla fall vansinne att arrendera ut den marken för 500kr om året i 50 år igen.

Har de byggnadslov för gässtugan så arrenderar de väldigt attraktiv mark som om man antar att den är värd 2 miljoner, borde kosta 80000 per år (beräknat på vad det kostar att låna med 4% ränta, har sett någonstans att man kan räkna så, kan man det?)

Har de inte byggnadslov för gäststugan så får de helt enkelt sluta arrendera (med motiveringen att kontraktet gått ut och de inte har besittningsrätt) marken och får nöja sig med sina egna tomter.

Kan mitt resonemang stämma?

• Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Även om de har besittningsrätt, så innebär inte det att du inte kan höja arrendet!

Arrendenämnden bestämmer om det är oskäligt eller ej. Jag skulle nog försökt prata med dem först och se om de kan ge sin syn på saken. Sen så hade jag gått till LRF konsult eller motsvarande (dyrt, men de borde kunna sådant här utantill).

-MH- skrev:
Sen så hade jag gått till LRF konsult eller motsvarande (dyrt, men de borde kunna sådant här utantill).
LRF konsult här visste inte ett smack när jag kom med en liknande fråga. Fastighetsjurist är nog bättre.

Mycket märkligt!

gammal tråd men blev det någon klarhet i det här fallet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.