Hej
Jag har läst lite gällande olika hantverkare och sätten att hitta de som är pålitliga och utför ett kvalitetsjobb, det verkar vara ganska kört om man inte har kontakter.
Offertsidorna på nätet verkar inte vara den bästa lösningen. Därför vill jag starta denna tråd för att diskutera olika ideer och kanske möjligtviss tjänster som förmedlar kund och entreprenör emellan på ett sånt sätt att båda blir nöjda.
Hur hade detta kunnat fungera i praktiken? Det kanske redan finns företag som sysslar med sånt, vilka i så fall?
Det är ett öppet ämne så alla tankar är välkomna.
Tack för svar.

Jag tror faktiskt, att du är ute och cyklar.

Du har ju redan själv angivit vad som gäller:
Kontakter, referenser och känningar.
Och alla har väl kontakter i någon form?
Det finns nog inget i något abstrakt medium som kan slå detta.
Allt på Internet kan ju fejkas på ena eller andra sättet.

Så sätt igång och fråga vänner, grannar, arbetskamrater, föreningsvänner, släktingar, ja, alla du litar på.
Alltså levande människor du vet att du kan få bra råd från!

Förresten, vill du ha lite bra tips från mig, en anonym tjomme på nätet?
Så säg bara till vad du söker. Jag fixar allt. Över allt... :cool:

Det är inte sant att allt kan fejkas online. Just förtroendeproblemet har ju på sistone lösts på ett utomordentligt sätt inom andra tjänsteområden. Jag tänker givetvis på über och airbnb. Tricket som båda dessa använder är att båda parter får recensera, och därmed kommer man runt viss problematik som man annars har. Jag har faktiskt funderat på om man skulle göra något startup kring detta, men jag har ett lite för bra jobb och för små barn just nu för att det ska funka.

Varsågod för idén!

• Gilla
atine
  • Laddar…
jonmo skrev:
Det är inte sant att allt kan fejkas online. Just förtroendeproblemet har ju på sistone lösts på ett utomordentligt sätt inom andra tjänsteområden. Jag tänker givetvis på über och airbnb...
Ja var så god! Det är upp till bevis bara.
Men jag tror att du har en rejäl uppförsbacke.

Vi är nog många som väntar på någon öppning, men är lite misstrogna :confused:

Alltså jag sa ju varsågod till världen, som jag bjöd på min idé. Det är någon annan som får uppförsbacken.

Om vi nu tänker vad grundprobelmet är, så verkar det juh vara brist på kvalite, vilket i sin tur innebär att om arbetet kvalitetssäkras (i form av t.ex. en besiktning) innan kunden betalar ersättning för det utförda jobbet, så borde detta lösa en hel del. Sedan vet jag att det även finns problem med kunder som inte betalar ut pengar till hantverkare på grund av olika tvister t.ex. att man tycker att jobbet är utför på ett bristfälligt sätt. En kvalitetssäkring utav en oberoende besiktningsman borde därför vara det som löser problemen. Sedan beroende på hur denna bedömer får entreprenören åtgärda de problem som har uppstått i annat fall får de inte ersättning. Samma gäller kunden, är det rätt enligt besiktning så ska kunden betala oavsett vad denne tror att den vet/kan gällande det utförda jobbet.
Eller finns där kanske andra problem förutom just brister i kvaliteten som jag inte har lyckats finna än?

Problemet är att det är brist på utbildade proffsiga hantverkare som tar rimligt betalt för sitt arbete. Du kommer inte att hitta tillräckligt många att fylla ett sådant register. De som är proffsiga har fullt upp med jobb och vill inte vara med i något register.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
Marlen Eskilsson skrev:
Problemet är att det är brist på utbildade proffsiga hantverkare som tar rimligt betalt för sitt arbete. Du kommer inte att hitta tillräckligt många att fylla ett sådant register. De som är proffsiga har fullt upp med jobb och vill inte vara med i något register.
vad är då rimligt betalt för arbetet?
sen är det sant. dom proffsiga är svåra att göra ett jobb för att dom har så mycket jobb istället

Just precis vad är ett rimligt pris? Hantverkaren tycker väl att hans pris är rimligt medan kunden vill såklart få jobbet utfört till den minsta kostnaden. Men tyvärr är det så att man faktiskt får betala mer för bättre kvalitet.
Finns det inte allmänna regler för vad saker och ting kostar?

Om t.ex. ett register skulle medföra fler kunder, eller göra det enklare och säkrare för företagen att utföra jobben så tror jag att många hade varit positivt inställda till det. En företagare som har ambitionerna att växa och utvecklas letar ständigt efter nya kunder.
Är här inga företagare som kan tycka till om detta?

H
Villaägarna har tagit fram en försäkring, har inte själv provat men tror att det kan vara en bra utväg att få ett bra arbete utfört inom rimligt tid.

De där med bra referenser kan nog vara mkt missvisande ibland...

Man förundras många gånger över att många kända slarvpellar ständigt har mkt jobb.

Tror kunder som anlitar "dåliga" hantverkare inte vill erkänna att dom anlitat en "slarver".
Så när nån bekant frågar så rekomenderar dom trots att dom är missnöjda.
Blir en ond cirkel.

Så tippset är att kika på jobbet dom utfört innan ni anlitar nån bekants "bra" hantverkare :)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det varierar väl ganska mycket mellan kunderna vad som gör dom nöjda? Det som jag undrar över är hur det skulle bli om nu båda parter ska recensera, är vad som händer om en kund får en dålig recenssion? Är inte det förtal?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.