Mitt trogna spärrskaft har lagt av efter 10 motorcyklar, 5 bilar, ett hus och 8 moppar. Nu ska jag köpa ett nytt, och det ska vara riktigt jäkla bra.

Kraven är:
Lagom långt, ca 25 cm. Att sätta på ett förlängningsrör är enkelt, men att inte ha plats med ett jätteskaft är skit.
Kort omtagsvinkel. Viktigt!
Lågt (platt) så att man kommer åt.

Gillar inte:
Löstagningsknapp på ovansidan, bara i vägen. Löstagningsknapp är onödigt över huvud taget.
Fjantiga finesser som inbyggd hammare (hammare har jag flera stycken).
Fånigt höga priser.

Förslag?

Sthalwille..........

Jag har en äldre Kamasa-sats, som fungerar.
Til bilens takräcke behövde jag ett spärrskaft med insexhylsor.
Jag införskaffade en 3/8" av typen 10514 på Biltema.
Till min stora förvåning ligger Biltema-skaftet bättre i handen än Kamasa.

Det är inte speciellt dyrt, så varför inte prova om det duger!

Biltema mest pang för pengarna, köp 10års garanti så är det bara att byta.

Kamasa är överreklamerat nåt fruktansvärt. Biltema är minst lika bra och jämför man pris ja då är det knockout.

Även Snap-On tycker jag är överreklamerat.

Däremot biltemas spärrskaft som var steglöst (dvs ej fasta lägen) var inget bra det tål helt enkelt inte bonn-användning :D

Facom. Tätstegat och lågt huvud. Finns inget bättre!

• facom.jpg
Min absoluta favorit stämmer nog inte alls med dina krav, men jag vill ändå tipsa om Ampro:s ergonomiska modell som swedol säljer.

Jag har provat ganska många olika, men detta är min favorit.
Jag gillar vinkeln som gör att man slipper skrapa i fingrarna om man skruvar vid en skrovlig yta, och hela känslan i skaftet är väldigt bra. Har nu haft ett sådant 3/8 skaft i jobbet (mekaniker) i ett år nu och jag är mycket nöjd. Priset: 149kr, hur det kan vara så billigt förstår jag inte.

VE-29835-vinklad.jpg

v-g skrev:
Biltema mest pang för pengarna, köp 10års garanti så är det bara att byta.

Kamasa är överreklamerat nåt fruktansvärt. Biltema är minst lika bra och jämför man pris ja då är det knockout.

Även Snap-On tycker jag är överreklamerat.

Däremot biltemas spärrskaft som var steglöst (dvs ej fasta lägen) var inget bra det tål helt enkelt inte bonn-användning :D
Vi pratar bara Biltema 10 års garanti, men om man jämför utseendet på de billigare Biltema-skaften, så liknar de Kamasas

Mina gamla Bahco funkar och likaså min ETC-industrial. Detta i 1/2".
Skulle jag köpa nytt så biltema eller ampro.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.