147 201 läst ·
333 svar
147k läst
333 svar
Ett litet utbygge (eller 15år av renovering)
Nästan 3 år sedan förra uppdateringen... ja livet går vidare och inte så många projekt gjorda på huset. Börjar fundera på pension och då ska det väl bli mer tid att leka i källaren med lite snickerier. Dottern har börjat fundera på hus och om orken finns så kanske man kan hjälpa till där 
Ett litet projekt blev faktsikt av nu på semestern, vi har köpt en "sommarstuga" och behöver ett köksbord. Björkplank ligger i källaren och maskinerna behöver luftas.
Borde får bli ca 1650x1050 med en 35mm skiva.
Efter en massa klyvande och hyvlande så upp i limmbänken som bara tar max 1000mm, efter som den skadar de yttre sidorna så har jag alltid något som offras så det går tyvärr inte att limma en fullstor bordskiva om man vill gå över ca 950mm.
Vill ha benen lite avsmalnade 80mm i överkant och 60mm i nederkant så gör en "slarvgig"
Var lite snål i längderna så får gå tajt på och maxa längden för att komma upp i 1650mm
Bara att kapa och snygga till skivan
Jag lutar mig ofta mot bordet sitter ofta med dator där och då är det skönt att ha mjuka kanter
Egentligen så borde man ha sargen monterad så den kan röra sig men behöver använda den för att inte skivan skall slå sig trots att jag har virket åt olika håll, så med den insikten så förstärker jag limmfgen med kex
Nu väntar jag bara på att hörnbeslagen skall komma (leverans två då posten tappade bort den första)
Ett litet projekt blev faktsikt av nu på semestern, vi har köpt en "sommarstuga" och behöver ett köksbord. Björkplank ligger i källaren och maskinerna behöver luftas.
Borde får bli ca 1650x1050 med en 35mm skiva.
Efter en massa klyvande och hyvlande så upp i limmbänken som bara tar max 1000mm, efter som den skadar de yttre sidorna så har jag alltid något som offras så det går tyvärr inte att limma en fullstor bordskiva om man vill gå över ca 950mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill ha benen lite avsmalnade 80mm i överkant och 60mm i nederkant så gör en "slarvgig"
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var lite snål i längderna så får gå tajt på och maxa längden för att komma upp i 1650mm
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bara att kapa och snygga till skivan
Logga in
Skapa konto
Jag lutar mig ofta mot bordet sitter ofta med dator där och då är det skönt att ha mjuka kanter
Logga in
Skapa konto
Egentligen så borde man ha sargen monterad så den kan röra sig men behöver använda den för att inte skivan skall slå sig trots att jag har virket åt olika håll, så med den insikten så förstärker jag limmfgen med kex
Logga in
Skapa konto
Nu väntar jag bara på att hörnbeslagen skall komma (leverans två då posten tappade bort den första)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
H Haget skrev:
"stugan" befinner sig på sydligare bredgrader så fram till pensionen så är det endast någon vecka åt gången vi kan vara där. Den är verkligen i behov av renovereing, halva huset från början av 1900 och halva från 70talet och inget gjort där emellan. Jag har faktsikt tagit in en byggfirma som får i princip blåsa huset och börja om. Inte lika kul att beskriva men jag kan dela nån bild senare. Blir det ett hus för dottern som är i trä så jag kan bidra så ska det bli en ny tråd
En sänggavel blev det faktiskt förra året, slänger in några bilder:
Började med en gamal dörr som jag breddade lite
Fyllde i låshålen
Satte på fasta "sängbord"
Målade "nästan" svarta
Monterade fast el och en "hotel släckning"
Så blev det
Började med en gamal dörr som jag breddade lite
Logga in
Skapa konto