Nästan 3 år sedan förra uppdateringen... ja livet går vidare och inte så många projekt gjorda på huset. Börjar fundera på pension och då ska det väl bli mer tid att leka i källaren med lite snickerier. Dottern har börjat fundera på hus och om orken finns så kanske man kan hjälpa till där :-)
Ett litet projekt blev faktsikt av nu på semestern, vi har köpt en "sommarstuga" och behöver ett köksbord. Björkplank ligger i källaren och maskinerna behöver luftas.
Borde får bli ca 1650x1050 med en 35mm skiva.

Efter en massa klyvande och hyvlande så upp i limmbänken som bara tar max 1000mm, efter som den skadar de yttre sidorna så har jag alltid något som offras så det går tyvärr inte att limma en fullstor bordskiva om man vill gå över ca 950mm.

Björkplankor i en limpress i källaren för tillverkning av ett köksbord. Fyra tvingar håller ihop plankorna i pressen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill ha benen lite avsmalnade 80mm i överkant och 60mm i nederkant så gör en "slarvgig"

Trästycken kläms ihop på ett arbetsbord i en verkstad, omgivna av sågspån och verktyg.
Skapa konto
Träbitar och såg på arbetsbänk i snickeriverkstad, förberedelser för att göra ett köksbord av björk med ett grönt snickeribord i bakgrunden.
Skapa konto

Var lite snål i längderna så får gå tajt på och maxa längden för att komma upp i 1650mm

Träbordsskiva av björk med monterat ben syns i en snickarverkstad, omringad av arbetsverktyg och bearbetat trä. Bordet har frästa detaljer.
Skapa konto
Björkbord under tillverkning i verkstad, med plankor limmade ihop och ett ben monterat. Verktyg, som linjal och vinkelhake, ligger på bordet.
Skapa konto

Bara att kapa och snygga till skivan

Slipat köksbord av björk med slipmaskin placerad ovanpå. Golvet syns delvis runt bordet i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Jag lutar mig ofta mot bordet sitter ofta med dator där och då är det skönt att ha mjuka kanter

Björkplank med avrundat hörn och bit ståluppull placerad ovanpå som håller på att bearbetas till ett köksbord.
Skapa konto

Egentligen så borde man ha sargen monterad så den kan röra sig men behöver använda den för att inte skivan skall slå sig trots att jag har virket åt olika håll, så med den insikten så förstärker jag limmfgen med kex

Arbetsbänk med träplanka, limfogar och verktyg som fräs och tvingar för att tillverka köksbord i björk.
Skapa konto

Nu väntar jag bara på att hörnbeslagen skall komma (leverans två då posten tappade bort den första)

Ett halvfärdigt köksbord i ljust trä står på ett arbetsbord i en verkstad. Bordets ben är avsmalnade och placerade på bordsskivan.
Skapa konto
Närbild av ett hörn på ett träbord med rundade kanter, visar benet och sargen i ljust trä med jämn och slät yta.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 15 till
  • Laddar…
H
Snyggt! En tråd för sommarstugan hoppas vi på 😁

• Gilla
saiter
  • Laddar…
H Haget skrev:
Snyggt! En tråd för sommarstugan hoppas vi på 😁
:-) hmm, det är ett "stenhus" så de flesta kunskaper jag tagit till mig under åren är bortkastade :-(
"stugan" befinner sig på sydligare bredgrader så fram till pensionen så är det endast någon vecka åt gången vi kan vara där. Den är verkligen i behov av renovereing, halva huset från början av 1900 och halva från 70talet och inget gjort där emellan. Jag har faktsikt tagit in en byggfirma som får i princip blåsa huset och börja om. Inte lika kul att beskriva men jag kan dela nån bild senare. Blir det ett hus för dottern som är i trä så jag kan bidra så ska det bli en ny tråd :-)

• Gilla
Haget
  • Laddar…
En sänggavel blev det faktiskt förra året, slänger in några bilder:

Började med en gamal dörr som jag breddade lite
Gamla dörrar som byggmaterial för en sänggavel, förstärkt och breddad på arbetsbänk i snickeriverkstad.
Skapa konto
Gammal dörr i trä bearbetas för att bli en sänggavel, med en stor tving fastsatt på den.
Skapa konto

Fyllde i låshålen
En gammal dörr som förbereds för att bli en sänggavel, med ifyllt låshål och sågspån.
Skapa konto

Satte på fasta "sängbord"

Gamla dörrar omvandlas till sänggavel, med trästycken lagda på varandra i ett snickeri, visar en påbörjad konstruktion.
Skapa konto

Målade "nästan" svarta

Svartmålad dörr med paneler ligger på arbetsbänk i verkstad, förvandlad till sänggavel enligt projektbeskrivning.
Skapa konto
Svart, ombyggd dörr till sänggavel med fast ljusarmatur och sängbord i verkstad.
Skapa konto

Monterade fast el och en "hotel släckning"

En bakre vy av en dörr omgjord till sänggavel, med elinstallation och verktyg runt omkring.
Skapa konto
Svart ljusströmbrytare monterad på en ombyggd och målad dörr som används som sänggavel.
Skapa konto

Så blev det

Svart sänggavel gjord av en dörr, med inbyggda ljus och fastsatta sängbord; säng med blåvitt rutigt överkast.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.