Byggahus.se

Ett halvår från kontrakt till tillverkning

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Helena och Johan Fintling hade bestämt sig för vilken hustillverkare de skulle bygga med. Efter att de prutat och skrivit kontrakt började den halvårslånga resan med att få bygglov och göra alla tillval.

Du kan läsa artikeln här: Ett halvår från kontrakt till tillverkning

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Magnus N

Vill helena och Johan verkligen bygga nytt?
    i artikeln låter det som att alla beslut är jobbiga att ta.
    kanske skulle övervägt att köpa ett begagnat hus.

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Bertil

Att äga en tomt utan hus
    En tomt tror man ju ska vara möjlig att få bygga på, men så är det inte, man måste ha bygglov och inom strandskydd är det inte svårt, det är omöjligt. Det finns inte så mycket att göra mer än att i så fall ansöka om bygglov och strandskyddsdispens och sedan invänta skriftligt nekande svar och så överklaga så långt det går. Jag antar att det först är till länsstyrelsen och så vidare upp i systemet.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: David

Låter som min Delade entreprenad på egenritat hus och extremt petiga smak från både mig och hustru. Med skillnad att vi inte skrev på förens vi kollat vad alla tillval/detaljer skulle kosta med just det husföretaget. Så våra 6månader kom innan signatur. Vi bygger i liten stad och alla entreprenörer har lovordats av från många håll, så jag tror det kan vara bättre än ovan totalentreprenad.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Magasinetblogg

Oj, det låter så snabbt och smidigt! Vi valde lösvirke som vi ritat själva och bygger själva. Varenda detalj ska beslutas, letas upp, prisjagas och beställas. Självklart det roligaste vi gjort men det tar enorm tid. För att inte tala om alla lov och tillstånd som man måste ordna själv när man inte har en entreprenör - suck vilken byråkrati. Men som sagt, det roligaste vi gjort (hittills).

Bloggar om husbygge, inredning och trädgård
    magasinetblogg.sankt-anna.se

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Peter Lauri

Att välja totalentrepenad var för oss en stressfaktor då vi hade många olika delar som vi inte kunde bestämma oss för. I sista stund avbröt vi och bygger nu "lösvirke" / halvdeladentrepenad. Skönt att kunna gå in i huset och där kunna bestämma hur köket ska se ut i detalj, om vi vill ha träväggar eller gipsväggar, torrbastu eller riktig bastu, inbyggd kyl eller SMEG.

Stressigt som f-n, men vi kommer "förhoppningsvis" få det som vi vill...

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Micke

Vi håller just på att bygga ett egetritat lösvirkeshus med totalentreprenad av en lokal firma. Vi har ett avtal där vi valde att speca en viss summa för t.ex kök, golv xxx:-/kvm kalel xxx:-/kvm, el enl standard mm. Därefter tar vi beslut under resans gång när vi ser hur det ser ut kan gå omkring i huset. Vissa saker väljer vi att ta en lägre kostnad och då drar de av och vissa saker t.ex elen blir tillägg. Denna lösning passar oss perfekt. För tillfället kollar vi innerdörrar och vet att vi har ca 3.000:- /komplett dörr att leka med så vi får se om det blir avdrag eller tillägg :)

8. E
    Anonym
    Skrivet av: Björn

Man vill aldrig ha SMEG. Det är skräp!

9. K
    Medlem · Nivå 11
    Gammal artikel men hur hittar jag del tre?