Hej,

Jag är igång med att renovera och ska byta ut alla rör till tappvatten i huset och sneglar på LK Universal system med deras fördelarskåp. Mitt hus är ett 2 plans hus med källare där jag har badrum på plan 2, kök på plan 1 och badrum i källaren.
Min fråga är om det är rekommenderat att ha ett fördelarskåp till hela huset och dra tomrör med slang i till samtliga ställen för tappvatten eller om jag bör ha ett fördelarskåp på var våning.

Min tanke är att montera ett föderlarskåp i källaren och sedan dra tomrör med slang överallt, visst det blir ju ett gäng slangar som går till badrummet på övervåningen då det ska vara blandare till handfat och dusch samt vatten till toalett, men kostnaden lär ju bli lägre än om jag ska köpa ett extra skåp att ha där.

Tacksam för svar och tips

surris
Ett fördelarskåp räcker. För att få rätt tryck ut får du dimensionera efter det.

Det går inte att dra utvändigt mellan förbrukarna i varje utrymme? Att dra 5 vattenledningar från källaren till övervåningen känns inte optimalt.

S spendera skrev:
Det går inte att dra utvändigt mellan förbrukarna i varje utrymme? Att dra 5 vattenledningar från källaren till övervåningen känns inte optimalt.
Vill helst undvika utanpåliggande rör i badrummet, eftersom det är nytt badrum som ska byggas så känns det dumt att inte dra det i väggarna med rör-i-rör. Jag har möjlighet att dra rör längs utrymmen upp till övervåningen utan större problem.
Ett alternativ som jag tittat på är att ha ett fördelarskåp i källaren för badrummet där samt köket och sedan ha ett fördelarskåp på plan 2

Tänk också på att det kommer att ta lite längre tid att få fram varmt vatten till de ställen som vill ha om man har separata ledningar till alla tappställen. Har man t.ex ett fördelarskåp på den övre våningen så har man ju varmt vatten frame i skåpet när man har spolat på ett ställe vilket gör att det kommer fortare fram till intill liggande tappställe.

surris
R roli skrev:
Tänk också på att det kommer att ta lite längre tid att få fram varmt vatten till de ställen som vill ha om man har separata ledningar till alla tappställen. Har man t.ex ett fördelarskåp på den övre våningen så har man ju varmt vatten frame i skåpet när man har spolat på ett ställe vilket gör att det kommer fortare fram till intill liggande tappställe.
Man kan ju ha VVC också

surris mattias1jonsson skrev:
Man kan ju ha VVC också
Fungerar inte så bra om man har ett fördelarskåp till samtliga tappställen.

surris
R roli skrev:
Fungerar inte så bra om man har ett fördelarskåp till samtliga tappställen.
Varför inte?

R roli skrev:
Det är ju i och för sig en bra poäng, framförallt till badrummet på plan 2. VVC installerar man väl till ett fördelarskåp för att försäkra att det alltid är varmt vatten dit, man drar väl inte det till vart tappvattenställe

surris
G Patrik Gralov Holmberg skrev:
Det är ju i och för sig en bra poäng, framförallt till badrummet på plan 2. VVC installerar man väl till ett fördelarskåp för att försäkra att det alltid är varmt vatten dit, man drar väl inte det till vart tappvattenställe
Har du tvåplanshus så drar du TVV och KV stammen så centralt du kan, VVC ansluter du på stammen så nära första tappstället. Enda vattnet du behöver spola ut för att vänta på TVV är det som är i förgreningen ut till tappvattenstället. Vilket inte kan vara så långt i ditt fall när du endast har ett badrum. Blir svårare i lägenhetshus då kan man behöva flera stammar på detta vis för att det är för långt till tappställena. 10s är det okej att vänta på TVV.
Vill man verkligen ha varmt på momangen så får man dra VVC till varje tappställe eller VVX. Allt är möjligt men det behövs inte i ditt fel, för mig är det iaf absolut inte värt den extra kostnaden etc

För bästa lösning när det gäller varmvatten är väl att kanske ha två fördelningsskåp eller endast ett om man kan få det väldigt centralt placerat så att alla förgreningsledningar från skåpet blir korta dvs varmt vatten kommer fortare. Ligger fördelningsskåpet/skåpen lågt från värmekällan skall man kanske ha VVC om man vill ha varmvatten snabbt.

I mitt fall kommer badrum i källare, kök på bottenvåning och badrum på plan 2 ligga rakt över varandra. Anledningen till att jag skulle vilja ha fördelarskåpet i källaren är för att vid eventuellt läckage så ska skåpet vars absolut lägst i jämförelse till övriga tappvattenställen så att det i sådant fall rinner ner i fördelarskåpet och därefter dräneringen ifrån skåpet. Från fördelarskåpet till varmvattenuttaget som kommer vara längst bort så kommer det vara som mest 12 meter slang dvs med 16mm diameter så blir det ca 2 liter att spola innan det blir varmt. Känns som att man kan leva med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.