367 kg, man tackar...

Radiostyrd rotorklippare Spider ILD02 på en slänt med en person i bakgrunden.

Det verkar dock som om man kan få mängdrabatt!

Webbsidesutdrag som visar priset på en ILD02 Mower with Winch Basic Configuration för $54,500 och texten "Plus freight!" samt en uppmaning att kontakta säljare för flottpriser.
Undrar om frakten är dyr...

Kapsyl Kapsyl skrev:
Just saying...

[media]
150 lakan, bensindriven och alldeles värdelös för 99.6% av husägare.

(Hoppas närmaste ÅF har öppet idag. Nu ska jag bli kung i kvarteret).

Storsockret Storsockret skrev:
För nån som aldrig haft en, måste man alltså köra en robotklippare varje dag?
Beror på vad man vill uppnå med gräsklippningen.
Vill man ha en perfekt gräsmatta så går dne oftare men accepterar man 5cm skillnad o gräsmattan så kan den gå mycket mer sällan.

Jag kan bara konstatera att första gången jag testade klipparen så satte jag den i en testruta på 5kvm med 14cm högt gräs. Och tänkte de här klarar den aldrig.
Sen gick jag o la mig. När jag vakna på morgonen så var den perfekt klippt.
Den hade då gått hela natten men de är inte poängen. Utan att den faktiskt klarade av att klippa så högt gräs.
Nu var det iförsig okomplicerat gräs utan varken leksaker eller annat.

Storsockret Storsockret skrev:
För nån som aldrig haft en, måste man alltså köra en robotklippare varje dag?
Man programmerar vilka dagar man vill att den ska klippa, tex måndag till fredag medan man är på jobbet. Men om den då fastnar någon stans utan att man märker det och det sedan regnar några dagar så kan gräset växa fortare än roboten hinner klippa.
Hur lång tid det tar tills sista fläcken är klippt beror mer på tomtens utformning än på hur många kvadratmeter klipparen klarar.

Nissens Nissens skrev:
Låter som att du krånglat till det för dig själv helt i onödan.

Min robot fungerar utmärkt sedan 2014, så det är åttonde året nu.

För det första så har den schemalagd klippning, så man kan välja bort tider för klippningen när man vet att gräsmattan används, typ helger och kanske några tider på vardagarna. Att plocka undan prylar efter barn och hund är en mycket liten insats jämfört med att klippa gräset manuellt… :)

Dessutom kan man aktivera en knapp på laddaren så att roboten inte klipper. Den använder jag alltid när jag använder gräsmattan under tider som roboten är tillåten att klippa enligt schemat. Det lyser en röd lampa på laddaren när roboten är inaktiverad, så jag har satt laddaren väl synlig inifrån huset, så det är väldigt lätt att se om man råkat glömma att aktivera den igen.

Så min upplevelse är efter 8 år den raka motsatta till det du beskriver, roboten stör aldrig och behöver nästan ingen tillsyn.

Jag bytte batteriet för första gången i år, det tycker jag känns helt ok.

Det är väldigt skönt att aldrig mer behöva klippa gräset manuellt, tänk vad många tråkiga timmar jag sluppit uppleva.

Det roliga är att jag behöll min motorgräsklippare som backup när jag skaffade roboten, den klipparen har inte startats en enda gång sedan jag skaffade roboten. :)
Kanske dags att sälja motorgräsklipparen, så nån annan får glädje och nytta av den..? Om roboten krånglar finns det säkert nån granne du kan låna av.

V VRZ skrev:
Men det är riktigt fridfulla och rogivande timmar som infinner när granna drar igång sin Stiga klippare som var ny när Persson dansade med kossan Doris i tv. Jag längtar varje gång och ber han ofta gå några extra varv så jag får njuta.
För varje varv han går får han värdefull vardagsmotion. Underbart att du sitter och njuter samtidigt.

• Gilla
john68
  • Laddar…
F
Strip Strip skrev:
Nja, det stämmer faktiskt att gräsmattan håller sig finare med robot. Gräset hålls ju precis hela tiden på en lagom längd, så mossan har ingen skugga att växa sig stark i. Med vanlig gräsklippare släpper man ju upp längden lite innan varje klippning, så mossa och annat också får växa till sig. Jag har lagt upp en kul bild här för några år sen, fåse om jag hittar den...

[länk]
Det beror i första hand på konstant klippning, vilket resulterar i att det klippta är så litet så det multnar extremt fort. Det är alltså i första hand en fråga om gödsling.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Nissens
M MariaT75 skrev:
Kanske dags att sälja motorgräsklipparen, så nån annan får glädje och nytta av den..? Om roboten krånglar finns det säkert nån granne du kan låna av.
Ja, om andan faller på så kanske det händer. :)

F fsn skrev:
Det beror i första hand på konstant klippning, vilket resulterar i att det klippta är så litet så det multnar extremt fort. Det är alltså i första hand en fråga om gödsling.
Som jag har förstått det så bidrar även konstant klippning till att gräset stimuleras att "föröka" sig. Lite samma som att de flesta växter blir tätare och buskigare om man beskär dem och håller ned höjden.

Olle Berg (ickeofficiel gräsguru med kanske Sveriges finaste gräsmatta) förespråkar ju alltid uppsamling av gräsklipp för att få en riktigt tät och fin matta. Detta har flera fördelar bl a att frön från eventuellt ogräs inte hamnar i jorden, gammalt gräsklipp "kväver" inte gräset och ovan nämnda stimulans av det önskade gräset.

Nackdelarna är att gödsel konstant måste tillföras för att inte jorden ska utarmas, man får en massa gräsklipp som man måste göra sig av med, arbetsinsatsen ökar rejält m.m.

Själv körde jag de första sju åren efter Olle Bergs lära med hyfsad framgång. Vi gick från en hopplöst eftersatt "gräs"-matta till en helt OK dito. Nu efter två säsonger med robot är mattan finare än någonsin. Dock fortsätter vi med gödning, stödsådd, dressning, ogräsbekämpning, kalkning etc...så boten är nog inte ensam orsak till att mattan blir finare och finare.

M MariaT75 skrev:
För varje varv han går får han värdefull vardagsmotion. Underbart att du sitter och njuter samtidigt.
Jag föredrar ju att springa eller ta en promenad, när och där jag vill ;)

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Tiden jag la ner på att manuellt klippa förut , kan jag idag spendera med mina barn. Vilket för mig är värt bra mycket mer än att ständigt jaga en nyklippt gräsmatta.

Men en bild jag har av alla som skaffar robot är att dom tror det ska fungera optimalt direkt , räkna med 2 säsonger där du behöver korrigera slingan , eller fylla på jord för att den fastnar etc. Och ja , tomten behöver fortfarande kärlek för att må bra , även om du med tiden kommer njuta av en nyklippt gräsmatta varje dag.
Då klippte du inte manuellt länge, för tillslut vill inte barnen vara med dig längre. Eller kom det en ny kull? :rofl:

Haha , de 10åren jag klippte manuellt räckte gott och väl , och än så länge vill barnen faktiskt spendera tid med sin pappa.

3 barn här hemma , äldsta blir 8år och minsta har precis fyllt 1år.

T TheGame skrev:
Då klippte du inte manuellt länge, för tillslut vill inte barnen vara med dig längre. Eller kom det en ny kull? :rofl:

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
När det blir dags gör som min far, köp en åkgräsklippare. Vi ungar praktiskt taget slogs om att få klippa gräset :)

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Röd och svart gokart med guldetaljer och stort säte märkt med "Cart
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då ska det vara denna

P
M maria01 skrev:
har en Fotbollsplan i storlek med 2 nivåer en massa buskar stenmurar palmträd. har inte hittat nån robot som kan klippa den en. nu klipper jag 3 dagar i veckan på vintern blir det en gång i veckan, frågan är roboten skulle klara av att hålla gräsmattan klippt.

misstänkter att robotarna passar bättre för nordliga klimat för man ser dom aldrig här finns en stor husqvarna butik i stan med allt möjligt dom har en robot klippare i ett hörn lika damig varje gång jag ser den
ca 4 fotbollsplaner. Dock är de nog billigare att köpa 2 st för 5000kvm.
Husqvarna CEORA™ 544 EPOS - komplett konfiguration robotgräsklippare | Husqvarna SE

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.