stefancrs stefancrs skrev:
Jag har nog samma problem som TS men de tar ju ofantligt mycket mindre tid än att klippa gräset...
Ja, den totala tidsåtgången är knappast jämförbar alls :D Men i gengäld har hela familjen i princip fri tillgång till gräsmattan. Denna veckan har t ex trädgårdsslangarna fått ligga kvar utrullade, eftersom jag vattnar dagligen i väntan på regn.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Ja, den totala tidsåtgången är knappast jämförbar alls :D Men i gengäld har hela familjen i princip fri tillgång till gräsmattan. Denna veckan har t ex en trädgårdsslangarna fått ligga kvar utrullade, eftersom jag vattnar dagligen i väntan på regn.
Brukar också vattna, på timer. Tar inte undan något. Du och roboten levde inte i symbios

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
I göteborg har de regnat en vecka

R Rolle85 skrev:
I göteborg har de regnat en vecka
Ja denna vecka har jag inte vattnat, men det har inte kommit många mm

Rätt torrt, idag kom det säkert 1mm.

• En solig bakgård med gungställning och röd sparkcykel på gräset med moln på himlen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar inte robotgräsklippare, tycker det ser trist och tråkigt ut när de kör runt på tomten hela tiden.
Klipper hellre varje eller varannan vecka med vanlig motorgräsklippare.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Riedern och 7 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag gillar inte robotgräsklippare, tycker det ser trist och tråkigt ut när de kör runt på tomten hela tiden.
Klipper hellre varje eller varannan vecka med vanlig motorgräsklippare.
Men det är riktigt fridfulla och rogivande timmar som infinner när granna drar igång sin Stiga klippare som var ny när Persson dansade med kossan Doris i tv. Jag längtar varje gång och ber han ofta gå några extra varv så jag får njuta.

• Gilla
  • Haha
Riedern och 9 till
  • Laddar…
Svär rätt ofta över min robotklippare.
Ofta är det något fel på slingan. Kanin som grävt av hade jag problem med ett antal gånger. Skarvar som spökar, kör ner och fastnar för att någon idiot kantskar rabattkanterna trots att de inte skulle, så slingan ligger fel i förhållande till rabattkanten.
Tror det är 5 gånger nu som det stått att det är fel på slingan. Felsöker massa och letar efter felet utan att hitta det under kanske två veckor eller längre. Sen helt plötsligt är han ute och klipper igen. Självfixande slingfel alltså :/
Då känns det som att det är lika enkelt med en vanlig.
Men den känslan försvinner snabbt tycker jag när det funkar. Så jäkla skönt att slippa klippa.

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Det är som med allt annat, robotar kan vara bra i många tillämpningar men opraktiska i andra.

För vår del blev det ett stort lyft att slippa klippa gräsmattor manuellt. Man får se till att välja robot av lämplig kapacitet så den inte behöver vara ute mer än max säg 6h per dag, då är det enkelt att få det att funka med övriga aktiviteter.

Såklart viktigt också att välja robot som klarar aktuell gräsmatta utan några som helst problem, går inte an att slösa tid på att hjälpa otillräckliga robotar på traven stup i kvarten då missas hela poängen.

Har en liten gräsmatta (<250kvm) och köpte en Worx för 7-8 år sedan.
La mer tid på att sköta roboten än det tog att klippa själv. De flesta säsongerna tröttnade jag och klippte själv sista vändorna.
Förra året köpte jag en liten batteridriven cylinderklippare och jösses vad fint den klipper, MEN det ser ju bara nyklippt ut max en dag. ☹️
Så i våras köpte jag en Gardena-robot och hade ett par missöden i början med bl a glest spikad guidekabel (den blev klippt), men nu funkar den klockrent och sköter sig själv (hittar iaf hem varje gång).

M Mortsken skrev:
Svär rätt ofta över min robotklippare.
Ofta är det något fel på slingan. Kanin som grävt av hade jag problem med ett antal gånger. Skarvar som spökar, kör ner och fastnar för att någon idiot kantskar rabattkanterna trots att de inte skulle, så slingan ligger fel i förhållande till rabattkanten.
Tror det är 5 gånger nu som det stått att det är fel på slingan. Felsöker massa och letar efter felet utan att hitta det under kanske två veckor eller längre. Sen helt plötsligt är han ute och klipper igen. Självfixande slingfel alltså :/
Då känns det som att det är lika enkelt med en vanlig.
Men den känslan försvinner snabbt tycker jag när det funkar. Så jäkla skönt att slippa klippa.
Jag har lagt om slingan en gång, blev för många skarvar osv. Gick assnabbt, tog typ lika lång tid som att klippa gräset men gav mig flera säsonger av robotklippning utan strul.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är som med allt annat, robotar kan vara bra i många tillämpningar men opraktiska i andra.

För vår del blev det ett stort lyft att slippa klippa gräsmattor manuellt. Man får se till att välja robot av lämplig kapacitet så den inte behöver vara ute mer än max säg 6h per dag, då är det enkelt att få det att funka med övriga aktiviteter.

Såklart viktigt också att välja robot som klarar aktuell gräsmatta utan några som helst problem, går inte an att slösa tid på att hjälpa otillräckliga robotar på traven stup i kvarten då missas hela poängen.
Vi har 1900kvm tomt men gräs på ungefär 800kvm. Har schemat satt så den kör fem timmar på kvällen men det är mer än vad som behövs.

Kan inte relatera för fem öre. Har en Husqvarna 315, 2 barn.
Innan jag startade den i år fick jag nyttja 9 nya "spikar" (skriver ut dem själv på 3Dskrivsre för några öre), då vår nya hund blev grävsugen och skapade sig lite slack på några ställen, i övrigt inget annat.
Stora leksaker knuffas åt sidan av klipparen, mindre går sönder, man lär så länge man lever och sist var det en plastgroda som saknade en bit av huvudet. Grenar och annat bråte kan hända nån gång bland att jag kastar undan, men då har dessa redan körts över säkert 10-20 gånger redan.
Byter knivar i början/mitten juni varje år.

Känns snarare som att TS kört klippare från lågbudgetsegmentet (körde meec i 4 år, så inte de heller är så dåliga som i TS inledning..), grovt underskattar sin klippares hållbarhet eller bara curlar sina barn något så in i bänken.

Förstår känslan dock! Jag saknar egentiden från gräsklippning. Tur det finns kantklippning och häckar att sköta om :)

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
2013 köpte vi vår första gräsklipparrobot. Installation var enkel och smidigt - spika ner begränsningslinan, sätt i kontakten och släpp ut det gröna lilla robotfåret. Inledningsvis var det en fantastisk upplevelse, men den bleknade sakta men säkert.

Vårt första barn föddes hösten innan, så hon spenderade större delen av sommaren i barnvagnen. Men när hon blev lite större och dessutom fick en bror, insåg vi att det behövs en robotfri zon på gräsmattan. Jag spikade ner ytterligare en begränsningslina via en brytare, så jag kunde koppla bort den del av gräsmattan där vi oftast vistas med barnen. Det funkade ganska bra, men det var ju det där med att komma ihåg att koppla om när man gick därifrån. Mer än en gång hände det att vi kom hem till knähögt gräs efter en tuff vecka på jobbet och jag var tvungen gå över mattan med traktorklipparen innan jag kunde sätta ut roboten igen.

Sen följde ett par säsonger med evigt flyttande av den förbannade begränslinan. Det skulle grävas ner den ena ledningen efter den andra, vatten, avlopp, fiber, och t o m grannens elledning skulle nödvändigtvis gå över min tomt. Sen rev vi en del av huset och byggde nytt = flytta linan. Sen hade vi hem stora tunga maskiner för att ta ner lite skog runt trädgården = flytta linan. Sen... öh, ja alla fattar kanske poängen här.

Allt efter barnen blev större insåg vi att de tog mer och mer av gräsmattan i anspråk för lek. Nu räckte det inte längre med en plätt närmast huset. Klipparen fick schemaläggas till nätter och mitt tv-tittande på kvällarna byttes ut mot trädgårdsstädning. Leksaker, stenar, fina pinnar, hinkar med lergegga, sandkakor osv... Trots allt måste ändå barnens lek få gå först, så pappa städade tålmodigt trädgården. Varje kväll. Framåt slutet av somrarna började frukterna på träden tappa taget om sina grenar och den stackars roboten fick halka omkring i drivor av äpplen och plommon. Mina träd har nog aldrig gett så mycket frukt som under åren med robot. Följaktligen behövde vi till kvällslistan även lägga "Kratta frukt" och ytterligare begränsa klippschemat. Våren var inte bättre den, tusentals döda kvistar och grenar som blåst ner under vintern behövde krattas upp innan jag kunde släppa ut robotarna på grönbete. Vi har mycket träd och tre- fyratusen kvadratmeter gräsmatta tar en god stund att plocka ren från pinnar.

Robot nummer två kom till familjen 2016, vi valde samma fabrikat som den gamla - fast en storlek större - men det visade sig att man lyckats försämra klipparen på precis alla punkter man petat på. Den nya krävde konstant sällskap och guidning för att fungera. Den klarade inte saftigt gräs, den körde fast precis överallt, den hittade inte alltid hem, ibland räckte inte batteriet hela vägen till laddstationen och ibland fick den för sig att utforska vad som finns i den stora världen. Alltså den riktiga världen , den utanför Sundbyberg begränsingslinan . Till eftermiddagsrutinerna lade vi nu "Leta reda på Kitty".

Med åren kom slitage och reparationer. Nåt batteri. En kontrollpanel. Inga stora saker, men det skulle ju skickas iväg till en serviceverkstad som var trött och överbelastad, så då fick jag vackert klippa manuellt med traktorklipparen nån vecka eller två.

2021 hade jag gett upp - plockade inte ens ut robotarna på våren, sålde dem via Blocket istället. Fick förvånansvärt bra betalt för dem båda, så det blev en slant som räckte halvvägs till en begagnad Stiga Park. Med klippaggregatet i fram, midjestyrning och hydrostatisk fyrhjulsdrift kapade jag närmare en timma på klipptiden jämfört med min gamla manuella Husqvarna LT151 traktorklippare. Dessutom reducerades trädgårdsstädandet - nu behöver jag bara plocka undan när det ska klippas - övrig tid kan vi faktiskt använda gräsmattan fritt!

Nu har det gått ungefär ett år och jag har verkligen inte saknat robotarna en enda gång. Så här i efterhand inser jag att jag faktiskt hade lite svårt att erkänna att robotklippare inte var så väldigt vilsamt. Det är klart att när man ser sin fina robotklippta gräsmatta, är det en härlig känsla som gärna beslöjar minnet av allt jobb runt om den helautomatiska klippningen. Min Stiga Park är ytterligare uppgraderad till en fabriksny dito - med servo :heart: Nu är det rent av nöjsamt att klippa gräset! Synd att gödsel blivit så dyrt. :cool:
Ska man inte lära barnen att plocka upp efter sig det tillhör väl vanligt hyfs

• Gilla
Gurra 73 och 1 till
  • Laddar…
Vägrade köpa robotklippare länge, för jag behövde motionen. Nu när jag springer 3-6 mil i veckan behöver jag roboten för att hinna med trailspringandet :rofl:.
Oerhört nöjd med min 'lågbudget'-klippare Landscape LX812i.
Bara tuggar och går, och barnen har lärt sig att rensa gräsmattan (y)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.