2 736 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Ethernet till ovanvåning via kabel
Jo då, det finns ström där. Jag ska alltså sätta en POE-switch på ovanvåningen som kan mata en ap på ovanvåningen.D Dilato skrev:
POE-switchen tar emot en Cat6-kabel jag dragit från routern på nedanvåningen.
Från switchen på ovanvåningen drar jag en cat6-kabel på vinden och sedan fram till en ap i taket. Med POE-switchen slipper jag sätta ett uttag i taket.
Desutom skiljer det inte många kronor mellan en vanlig switch och en med POE.
Det blir snyggast med POE, vi drog fram nätverkskabel till några platser i taket när vi byggde.
Sedan stänger du som nämnts wifi i routern. AP kan kontrolleras från en dator som inte behöver vara igång, missar några funktioner dock.
Med vissa SP följer det med poe-injector. Då funkar vilken switch som helst.
Sedan stänger du som nämnts wifi i routern. AP kan kontrolleras från en dator som inte behöver vara igång, missar några funktioner dock.
Med vissa SP följer det med poe-injector. Då funkar vilken switch som helst.
Redigerat:
Som tidigare nämnts, satsa på en Unifi 6 lite/pro/plus, den du tycker är mest prisvärd.M mxlmxlm skrev:
Du kan ha samma SSID och lösenord som på din router, då bestämmer varje enhet själv vilken de kopplar till. Vill du ha sömlöst så kan du slå av WiFi på routern och köpa 2st AP och confa detta.
Det borde räcka fint med en AP för övervåningen.
Är du inte intresserad av att koppla in datorer o annat med kabel kan du helt hoppa över switchen i garderoben,
Testa att sätta APn högst upp i garderoben och se om det flyger.
Annars kan du köpa en POE injektor för strömmatningen.
För UniFi 6 Lite Access Point räcker det med Ubiquiti PoE-Injektor 802.3AF 15W.
Är du inte intresserad av att koppla in datorer o annat med kabel kan du helt hoppa över switchen i garderoben,
Testa att sätta APn högst upp i garderoben och se om det flyger.
Annars kan du köpa en POE injektor för strömmatningen.
För UniFi 6 Lite Access Point räcker det med Ubiquiti PoE-Injektor 802.3AF 15W.
Klicka här för att svara