B bjernn skrev:
Tvätta bort mossan och ha på något medel som dödar sporerna. Ytbehandla om ni vill ha en annan färg och samla ihop för ett framtida takbyte. Se till att alla plåtar,vindskivor och hängrännor är hela och rena så kommer det hålla länge till. Kolla även att infästningen till eterniten inte krupit upp och behöver ses över

När det är dags att byta så kolla på tex Plannja eller liknande som jag metoder för att behålla eterniten under det nya taket. har inte lagt det själv men känns som att det är bra mycket billigare än att betala en firma för att ta bort det. Nackdelen är väl att taket blir ”tjockare” än vad det är nu då du skruvar reglarna uppepå befintligt tak.
Vid besiktningen innan vi köpte sa besiktningsmannen att just klockspiken hade krupit upp på vissa ställen och vi hade planer på att byta dessa, men sen jag har läst på mer så verkar det vara en onödig åtgärd kanske...spiken sitter på den "upphöjda" delen av pannorna så det borde inte vara så fuktbelastat?
 
N Nephew skrev:
Varför skall du överhuvudtaget byta? Detta tak håller i flera hundra år. För 20 år sedan hade man i Sölvesborg arkitekter som en lördag svarade på olika frågor om byggnation. En familj hade köpte en gård där alla husen hade eternittak och de ville byta eftersom det trodde det var "farligt"... Arkitekten rekommenderade bestämt dem att inte byta eftersom bättre material finns inte. Dessutom sa han att eternittak kommer att bli kultur med tiden och värdefullt, just pga motståndskraften hos eternit och så åldras det fint. Det är dammet vid tillverkningen som är farligt, inte takpannor som redan är lagda. Se gärna "Husdrömmar" från den 2/3 på SVT-play. Där diskuterar man mycket om eternit: [länk]
Ja, för att vi är noviser på husägande och trodde att taket var uträknat snart. Självklart vore det trevligt rent estetiskt med ett kolsvart nytt tak istället för det nu grånande eternittaket, men vi har inte råd att vara så utseendefixerade. :p
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vid besiktningen innan vi köpte sa besiktningsmannen att just klockspiken hade krupit upp på vissa ställen och vi hade planer på att byta dessa, men sen jag har läst på mer så verkar det vara en onödig åtgärd kanske...spiken sitter på den "upphöjda" delen av pannorna så det borde inte vara så fuktbelastat?
Det är nackdelen med klockspik. Nej vatten blir det inte så mycket när det bara regnar.
Mer för att inte vinden ska få tag i skivorna och riva med sig dom. Sen är det en läckage risk när snö ligger på taket och smälter. Men är pappen fräsch under och bärläkten ligger på ströläkt så borde det bekymret vara minimalt.

kolla om det går att byta spiken mot skruv med tätbricka (utomhusklassad) där dom krupit upp. Dra inte för hårt.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
B bjernn skrev:
Det är nackdelen med klockspik. Nej vatten blir det inte så mycket när det bara regnar.
Mer för att inte vinden ska få tag i skivorna och riva med sig dom. Sen är det en läckage risk när snö ligger på taket och smälter. Men är pappen fräsch under och bärläkten ligger på ströläkt så borde det bekymret vara minimalt.

kolla om det går att byta spiken mot skruv med tätbricka (utomhusklassad) där dom krupit upp. Dra inte för hårt.
ett tips är att ta in offert från en firma som målar tak. En seriös sådan borde kunna hjälpa er med att tvätta och se över infästningen samt måla det för en bråkdel av priset för ett nytt
 
B bjernn skrev:
Det är nackdelen med klockspik. Nej vatten blir det inte så mycket när det bara regnar.
Mer för att inte vinden ska få tag i skivorna och riva med sig dom. Sen är det en läckage risk när snö ligger på taket och smälter. Men är pappen fräsch under och bärläkten ligger på ströläkt så borde det bekymret vara minimalt.

kolla om det går att byta spiken mot skruv med tätbricka (utomhusklassad) där dom krupit upp. Dra inte för hårt.
Det är spik med en liten packning där nu. Besiktningsmannen sa klockspik men han kanske använde fel ord...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det är spik med en liten packning där nu. Besiktningsmannen sa klockspik men han kanske använde fel ord...
Finns säkert något jättefint ord för dom men jag har alltid sagt och hört ordet klockspik :) Dåtidens staps/farmarskruv
 
B bjernn skrev:
ett tips är att ta in offert från en firma som målar tak. En seriös sådan borde kunna hjälpa er med att tvätta och se över infästningen samt måla det för en bråkdel av priset för ett nytt
Ja, det hade varit intressant att veta vad det skulle kosta... :thinking:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det är spik med en liten packning där nu. Besiktningsmannen sa klockspik men han kanske använde fel ord...
Tror det heter klockspik för att brickan som håller packningen ser ut som en liten klocka. Eller bjällra typ kyrkklocka fast mycket mindre.
 
det finns klockspik. skulle spiken krypa upp så kan man testa med en längre utomhusskruv istället för spiken
 
Hej på er.
Bor i radhusområde från 70 talet. Här har i princip samtliga lagt korugeradplåt direkt på eterniten, bygger typ spikhuvudet eller skruven som håller fast tidigare tak.

Må gott
Jonas
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag vet att man kan plocka ner det själv, men då vi bor långt från alla släktingar och har 3 små barn och dessutom är maken min höjdrädd så känns det i praktiken inte genomförbart. Det är inget jag vill utsätta vänner för, även om jag vet att enstaka tillfällen inte är farliga för hälsan. Jag tror taket får ligga där det ligger ett tag till. (y)
Jag skulle tvätta och måla taket med lämplig färg. Fäster bra på den matta ytan.
 
Fridh78 Fridh78 skrev:
Ja, om man märker ut platsen på tomtkartan och kanske att det ska göras någon anteckning i fastighetsboken så är det lämpligaste sättet att hantera asbest produkter. Det är dammet som är farligt, fibrerna påverkar varken miljö eller människor om det ligger nedgrävt och får vara i fred. Asbestfibern som finns i eterniten är en naturprodukt som blandats med cement.
Jag vill påstå att det lämpligaste sättet är att lägga i plastsäck och åka till närmsta miljöstation som tar emot det. I TS fall blir det förmodligen Motala. Kostar noll där vad jag vet.
Gräva ner avfall i trädgården var sånt man gjorde förr i tiden.
 
tensiden tensiden skrev:
Jag vill påstå att det lämpligaste sättet är att lägga i plastsäck och åka till närmsta miljöstation som tar emot det. I TS fall blir det förmodligen Motala. Kostar noll där vad jag vet.
Gräva ner avfall i trädgården var sånt man gjorde förr i tiden.
Jag har kollat upp detta tidigare, då vi har hittat gamla trasiga eternitplattor bakom skjul och annat och som jag förstått det så är det Tekniska verken som tar emot eternit.

Ja, gräva ner 190 kvm eternit i trädgården lät inte så hett i mina öron. :crysmile:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, gräva ner 190 kvm eternit i trädgården lät inte så hett i mina öron. :crysmile:
Det får bli en mycket stor grop
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har kollat upp detta tidigare, då vi har hittat gamla trasiga eternitplattor bakom skjul och annat och som jag förstått det så är det Tekniska verken som tar emot eternit.

Ja, gräva ner 190 kvm eternit i trädgården lät inte så hett i mina öron. :crysmile:
Ja, Gärstad eller Tuddarp tar emot. Det som blir närmast helt enkelt. Bara att åka dit och hiva ner i containern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.