7 161 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Eternitrör för dränering?
Här är det ”gratis”, dvs vid varje besök får man kasta 3 förpackningar som ligger i minst 0,2mm tjock plast. Där varje enskild förpackning skall kunna bäras. Så har man ett tak tex så är det i princip omöjligt då vi bara får göra 12 besök per/år på återvinning utan att betala,B BSOD skrev:
Det där har jag aldrig förstått. Vi har samma regler i Varberg, 3 inplastade kolli per gång och de skall vara hanterbara. Ändå fick jag käft när pappa och jag slängde 2,5m långa fasadskivor att de var för stora. Vad skulle jag göra, bryta dem på mitten?Dr Benz skrev:
Och viktbegränsade kolli är ju bara fånigt, det är ju inte som att någon kommer att lyfta dem för hand någonstans?!
Det finns ju småbitar där man kan passa in detta i mallen men när man behöver slänga dom viktiga sakerna så blir det i princip omöjligt.zarkov skrev:
Det där har jag aldrig förstått. Vi har samma regler i Varberg, 3 inplastade kolli per gång och de skall vara hanterbara. Ändå fick jag käft när pappa och jag slängde 2,5m långa fasadskivor att de var för stora. Vad skulle jag göra, bryta dem på mitten?
Och viktbegränsade kolli är ju bara fånigt, det är ju inte som att någon kommer att lyfta dem för hand någonstans?!
Tur att man har det i trossbotten, ytterväggar och på taket…. . Nu skall det få ligga där för det är prima skick iofs.
Märkligt att det skiljer så mellan kommuner, i min kommun kan jag som privatperson lämna obegränsat med asbest på kommunens miljöstationer, bara det är inpackat.
(Dock har jag inget behov, men en kompis i samma kommun lämnade stora mängder eternit när hans fru tvingade honnom att byta från underhållsfri eternitfasad till underhållskrävande träpanelfasad.)
Dessutom får man lämna skräp där obegränsat antal gånger, dom kollar inte ens vilken kommun man bor i, även om det står att man måste vara boende i kommunen.
(Dock har jag inget behov, men en kompis i samma kommun lämnade stora mängder eternit när hans fru tvingade honnom att byta från underhållsfri eternitfasad till underhållskrävande träpanelfasad.)
Dessutom får man lämna skräp där obegränsat antal gånger, dom kollar inte ens vilken kommun man bor i, även om det står att man måste vara boende i kommunen.
Ja. Kallvatten till hushåll kunde vara eternitrör. Eller är, vet inte hur väl man fått bort alla i landets kommuner.TRJBerg skrev:
Rapport från Helsingborg exempelvis: https://helsingborg.se/wp-content/uploads/2016/06/byalagetochstaden_om_eternitror_160405.pdf
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men dricksvatten till en fastighet föreställer jag mig vara i tjockleksordningen 20mm. Kan inte se hur en sådan ledning skulle vara billigare än t ex koppar- eller galvar järnrör? Jag menar m t p tillverkningskostnaden?tensiden skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Som du fått svar ovan. Med hushåll menar jag plural. Dvs ledningsnätet ute i gatan som servar hela områden. Inte den lilla skitstumpen som går till en villa. Vad jag vet fanns de i dimensioner 100-600mm.TRJBerg skrev: