Vi köpte ett hus med fasad i eternit förra sommaren. Över vintern har färgen börjat flagna och bildat bubblor på flera ställen. Jag kontaktade förra ägaren som sa att han trodde att han hade målat med fel färg (träfärg var allt han sa).
Eftersom det är eternit känns det inte som ett alternativ att försöka skrapa och måla. Vi gillar dock eterniten och vill gärna behålla den om möjligt.
- Finns det någon möjlighet att rädda fasaden? Eller måste vi byta fasad?
- Går det att behålla fasaden som den är och t ex tvätta och vänta på att färgen flagnar? Eller riskerar det att leda till fuktskador på huset?
Tack på förhand!
Eftersom det är eternit känns det inte som ett alternativ att försöka skrapa och måla. Vi gillar dock eterniten och vill gärna behålla den om möjligt.
- Finns det någon möjlighet att rädda fasaden? Eller måste vi byta fasad?
- Går det att behålla fasaden som den är och t ex tvätta och vänta på att färgen flagnar? Eller riskerar det att leda till fuktskador på huset?
Tack på förhand!
Plastfärg är det nog målat med och inte utspädd. dessa plattor ( fattiglappar ) är det bästa som finns, håller i 100 år. Problemet med att måla dom, är att dom suger in vätan i färgen direkt och färgen fastnar inte. Bara ligger som ett ytskikt på ytan. Så vad göra, kanske låta det vara och se hur det blir med flagorna.
Så för andra, måla aldrig fattiglappar.
Det finns faktiskt färg som fäster riktigt bra på eternit. Vårt tak är sådant, 50 år gammalt och målades för 15-20 år sedan av förra ägarna. Det håller sig perfekt än idag, det är lite matt bara. Ingen aning vad det är dock men håller gör det.J jonaserik skrev:Plastfärg är det nog målat med och inte utspädd. dessa plattor ( fattiglappar ) är det bästa som finns, håller i 100 år. Problemet med att måla dom, är att dom suger in vätan i färgen direkt och färgen fastnar inte. Bara ligger som ett ytskikt på ytan. Så vad göra, kanske låta det vara och se hur det blir med flagorna.
Tack för svar! Finns det någon risk med att behålla det som det är (t ex fukt eller liknande)? Jag antar att det är en luftspalt bakom eterniten som gör att det inte är ett problem. Eller är det något vi bör vara oroliga för?J jonaserik skrev:Plastfärg är det nog målat med och inte utspädd. dessa plattor ( fattiglappar ) är det bästa som finns, håller i 100 år. Problemet med att måla dom, är att dom suger in vätan i färgen direkt och färgen fastnar inte. Bara ligger som ett ytskikt på ytan. Så vad göra, kanske låta det vara och se hur det blir med flagorna.
Dom är spikade på en tvärregel med luft bakom. troligen men ínte säkert, kanske med en glasullsmatta bakom. Plattorna kommer att suga som läskpapper vid påslag av regn. Men bry er inte,dom torkar lika fort,så låt det vara,oavsett om det ser lite tråkigt ut nu och avvkta. Vet ni när det målades, årtal.
Tack! Jag tror att det målades relativt nyligen, för ca 1.5-2 år sedan.J jonaserik skrev:Dom är spikade på en tvärregel med luft bakom. troligen men ínte säkert, kanske med en glasullsmatta bakom. Plattorna kommer att suga som läskpapper vid påslag av regn. Men bry er inte,dom torkar lika fort,så låt det vara,oavsett om det ser lite tråkigt ut nu och avvkta. Vet ni när det målades, årtal.
Det låter bäst att avvakta och se vad som händer. Jag ska testa att tvätta med borste och eventuellt målartvätt eller såpa när vädret blir bättre och se vad som händer. Förhoppningsvis lossnar den lösa färgen lätt.
Det är nog mer mekanisk ( lätt med stålborste ) påverkan som kan lossa flagorna.En del koimmer säkert att sitta stenhårt och inte gå att få bort. Förhoppningsvis så kommer moder natur att göra så det skrynklar sig och gå att borsta bort.C Carljohanja skrev:
En tralltvättare är tillräckligt tuff och samtidigt skonsam.mexitegel skrev:
Dessutom binds eventuella asbestfibreir i vattnet så ingenting ryker omkring.
Tack så mycket för svaren! Jag får experimentera lite med olika sätt att få loss färgen. Känner mig lite orolig för att använda stålborste så kommer börja med något skonsamt och kanske testa tralltvättaren sen.
Klicka här för att svara