Hej,
Jag har ett gäng pannor på taket som spruckit, ingen panik men har börjat leta ersättare, vilket jag går bet på.
Det är ett hus byggt -75, pannorna har CC 180-190mm på dalen, höjd i vågen ~54mm, Höjd på pannan 620mm, bredd är oklart då samtliga är kapade/trasiga men cirka 1000mm.
Vart kan jag köpa ersättare?
Mvh
Jag har ett gäng pannor på taket som spruckit, ingen panik men har börjat leta ersättare, vilket jag går bet på.
Det är ett hus byggt -75, pannorna har CC 180-190mm på dalen, höjd i vågen ~54mm, Höjd på pannan 620mm, bredd är oklart då samtliga är kapade/trasiga men cirka 1000mm.
Vart kan jag köpa ersättare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh
Det verkar som samtliga bygghandlare går bet, så plan B då.. täta, det är sprickor som jag kan separera för att fylla med fog eller dyligt, vad skall jag använda? jag tänker att det borde finnas något bra som kanske inte är så miljövänligt utan håller ett par år. Vad finns?
För mig som är okunnig, kan du länka produkten hos typ krauta, xlbygg eller större bygghandel? Så jag vet vad jag ska leta efter 
Nu svarade jag innan jag googlat, hittade denna:
https://www.jemfix.se/tak-och-grund...X94SYfD7afM_abpdAgZHllFPIbikgYCRoCE4oQAvD_BwE
Är det något sådant jag söker?
Nu svarade jag innan jag googlat, hittade denna:
https://www.jemfix.se/tak-och-grund...X94SYfD7afM_abpdAgZHllFPIbikgYCRoCE4oQAvD_BwE
Är det något sådant jag söker?
Jag har lagat uppkomna sprickor flera styck, bäst är att högtryckstvätta sprickan och sedan låta soltorka då får man bäst vidhäftning av bitumenlimmet, men man kan också stålborsta men då frigörs lite asbest fiber till luften.JonasWe skrev:
Ovanstående OS200 är säkert en bra produkt.
Okej, jag har löst att högtryckstvätta även det sprider porer, falskt?L Leif i Skåne skrev:
Då var taket tvättat och tätat, hyrde skylift vilket gjorde jobbet sjukt smidigt, mycket mossa försvann och totalt lagades 10 sprickor. Vissa sprickor tror jag har uppstått vid spikning, alltså när huset byggdes 1975..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eternittak brukat spricka på nockdelen på pannan det är ytterst lite vatten som kommer in i en sådan springa det ventileras bort snabbt, det är värre om spricka är i dalen där vatten passerar rinnande.
När det blir riktigt torrt av solen så dränk taket med rätt JAPE- produkt för mossa.
En bättre ( dyrare) metod är att till sommaren måla taket med en lämplig produkt. Då får du ett snyggt svart tak som varar 30-50 år till innan du måste måla om.
Du kan se det på dina pannor att dom har varit svartmålade men solen och UV-strålningen har bränt väck färgen på varje nock.
När det blir riktigt torrt av solen så dränk taket med rätt JAPE- produkt för mossa.
En bättre ( dyrare) metod är att till sommaren måla taket med en lämplig produkt. Då får du ett snyggt svart tak som varar 30-50 år till innan du måste måla om.
Du kan se det på dina pannor att dom har varit svartmålade men solen och UV-strålningen har bränt väck färgen på varje nock.
Okej, ja det avslöjas ju av att det är torrt och fint större delen på vinden.L Leif i Skåne skrev:Eternittak brukat spricka på nockdelen på pannan det är ytterst lite vatten som kommer in i en sådan springa det ventileras bort snabbt, det är värre om spricka är i dalen där vatten passerar rinnande.
Funkar Jape produkterna även förebyggande? Eller menar du att när mossan återuppstår så ska jag köra på Jape?
Ska ta in offert för måleri, men drömmen är väl att lägga om så jag får spont och papp som underlag. Känns på något sätt tryggare än lösningen som är idag.
Klicka här för att svara