Troberg skrev:
Det handlar inte bara om att motorn ska snurra, det handlar om livslängd och vilken effekt och vilket vridmoment man kan ta ut.

Man kan vrida och vända på det hur man vill, men på de punkterna blir man lurad av etanolinblandning.

Sedan finns det andra problem med oren bensin. Bensin används till mer än bilar. Klarar gräsklipparen, röjsågen, bensinköket, bensinvärmaren, ogräsbrännaren, mopeden, elaggregatet och så vidare den utspädda bensinen?

Jag misstänker dessutom starkt att den är sämre ur brandskyddssynpunkt. Bensin är ganska kinkigt med blandningsförhållande, och är inte alls speciellt benäget att börja brinna jämfört med etanol. Jag misstänker att inblandningen gör blandningen mindre kinkig med blandningsförhållande, och därmed mer benägen att börja brinna.

Om någon bensinmackskedja skulle sluta med etanolinblandning så skulle jag byta till dem ögonblickligen.

Etanol har sina fördelar ibland, tex om man ska bygga egna jetmotorer så är det ett enklare bränsle, men tyvärr har jag ingen sådan på min bil (än...).
Motorer har körts på alla möjliga bränslen genom åren, och jag tror inte att etanol är ett sämre bränsle. Det vore intressant vad du har för källa till dina påståenden om motorns livslängd. Det behövs lite fetare blandning än bensin bara. Många bilar har turbo, och då får man tvärtom högre vridmoment. Eftersom E85 har högre oktantal går det att ladda på mycket mer utan att riskera skador på motorn. Kanske därför förbrukningen blir så hög :-)

Om du vill kan du bland tanka så fort det blir lite varmare om du blandar 50-50 så har du sparat lite pengar och miljö utan att konvertera.

Jag kör min JEEP grand cherokee v8 och på sommaren så kör jag på 100 etanol utan någon konvertering och det fungerar kanon dock är bilen helt omöjlig att starta utan start gas när motorn är kall. Men när jag kör lång så tankar jag upp bilen med etanol och innan jag parkerar bilen för natten så tankar jag upp bilen så det är 50 bensin så startar den fint på morgonen. Bilen drar ca 1.5 när man kör lungt på bensin och ca1.8 på etanol.

Tjejen kör en voyager men en liten V6 på 3.3 liter den kör vi också på 50-50 under sommaren och 100 etanol när vi kör långt vilket också fungerar bra.
hade jag en saab 9000 och den drog nästan exakt lika mycket enligt färd datorn på bilen när jag körde på etanol (utan konvertering) dock så vart den lite konstig när man gasa fullt så man fick vara lite lätt på gas-pedalen.

Så prova att bara i bland tanka och om du tycker det fungerar bra så kan du köpa ett kit som ändrar så spridarna ökar bränsle mängden.

Hur gör de i brasilien med bilar för att de ska hålla?
Där har de tankat etanol i bensinbilar i över 10 år och bensinbilar som säljs på den europeiska marknaden säljs även där, det verkar fungera helt ok.
Fungerar det för dem så fungerar det nog för oss.

Kör min volvo 745 med 43000 mil på mätaren på etanol. Köpte ett flexitune för 500 spänn för några år sedan. Bilen drar nu 1l/mil på bensin, 1,23l på etanol (motsvarar ca 0,8 på bensin). Milkostnaden landar på 12,50kr på etanol mot 15,70kr på bensin. Besparing på 3,20kr/mil. Funkar hur bra som helst. Flexitune fungerar på så sätt att den förlänger tiden spridaren är öppen vilket ger mer soppa till motorn.

Volvo 740:s spridare är paralellkopplade, alla 4:a spridare sprutar samtidigt. På andra bilar där det inte fungerar på det sättet får man köpa ett sekventiellt system för runt 1300kr om jag inte minns fel. Jag "sparar" 600kr i månaden på etanolen nu. Total milkostnad 16,65kr med försäkring, skatt, besiktning samt reparationer/förbrukning på ca 3000kr om året. Värdeminskning? njaa, skulle inte tro det. :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Redigerat:
Köpte du den där flexitune som man löder ihop själv?
Har du lagt till någon kallstartsfunktion?

Andy78 skrev:
Hur gör de i brasilien med bilar för att de ska hålla?
Där har de tankat etanol i bensinbilar i över 10 år och bensinbilar som säljs på den europeiska marknaden säljs även där, det verkar fungera helt ok.
Fungerar det för dem så fungerar det nog för oss.
Bilarna i Brasilien är flexifuel-bilar.

Danne12345 skrev:
Bilarna i Brasilien är flexifuel-bilar.

Så det säljs eller rullar inga bensinbilar i brasilien?

Andy78: jepp, den som man löder själv. Choken är inkopplad och behövs! :) Hyfsat lätt att få igång bilen i -10 grader utan motorvärmare.

Det går att göra en superenkel installation av flexitune utan chokeknapp, lysdiod samt brytare för att växla mellan bensin etanol. I pruncip bara att klippa rätt kabel mot spridarna, koppla i dosan, samt koppla in + ifrån tändningen och jord. Kopplar man + till tändningen behövs ingen chokeknapp utan den chokar automatiskt när du slår till tändningen. För mig blev det dock lättare att bara dra in en extra tråd i kupén.

Redigerat:
Andy78 skrev:
Så det säljs eller rullar inga bensinbilar i brasilien?
90% av alla nya bilar i Brasilien är av flexifuel-typ. Eftersom att det även finns drivmedel med låginblandning av etanol i Brasilien så lär det finnas bilar som går på bensin också. Fast en flexifuel-bil går såklart även på bensin om man så vill.

Danne12345 skrev:
90% av alla nya bilar i Brasilien är av flexifuel-typ. Eftersom att det även finns drivmedel med låginblandning av etanol i Brasilien så lär det finnas bilar som går på bensin också. Fast en flexifuel-bil går såklart även på bensin om man så vill.
Och det verkar ju fungera bra för brassarna.

steffeb skrev:
Andy78: jepp, den som man löder själv. Choken är inkopplad och behövs! :) Hyfsat lätt att få igång bilen i -10 grader utan motorvärmare.

Det går att göra en superenkel installation av flexitune utan chokeknapp, lysdiod samt brytare för att växla mellan bensin etanol. I pruncip bara att klippa rätt kabel mot spridarna, koppla i dosan, samt koppla in + ifrån tändningen och jord. Kopplar man + till tändningen behövs ingen chokeknapp utan den chokar automatiskt när du slår till tändningen. För mig blev det dock lättare att bara dra in en extra tråd i kupén.

Precis detta tänkte jag prova dock med chockeknapp så jag kan välja själv.

Det går att välja själv även utan knapp. Den chokar mer ju längre du har tändningen på utan att starta, max 30 sekunder.

Andy78 skrev:
Och det verkar ju fungera bra för brassarna.
Ja, just eftersom de kör flexifuel-bilar. Bilarna är anpassade för etanol, något som en konverterad bil inte blir fullt ut. Att bara köra 50/50 utan att göra något gör inte din bil till en flexifuel-bil.

Danne12345 skrev:
Ja, just eftersom de kör flexifuel-bilar. Bilarna är anpassade för etanol, något som en konverterad bil inte blir fullt ut. Att bara köra 50/50 utan att göra något gör inte din bil till en flexifuel-bil.
Nej men det visar i alla fall att etanolen fungerar som bränsle här är folk väldigt skeptiska när det är fel flexi-fuel bilar och hänvisar då oftast till bränslet i sig som orsak.

Andy78 skrev:
Nej men det visar i alla fall att etanolen fungerar som bränsle här är folk väldigt skeptiska när det är fel flexi-fuel bilar och hänvisar då oftast till bränslet i sig som orsak.
Ok, då förstår jag. Det finns både för och nackdelar med etanolen. Just i dagsläget när bensinen är väldigt dyr är det skönt att ha en flexifuel-bil så man kan köra lite billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.