Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är inte @blackarrow något på spåren i #5? Annars får vi vänta på Mikael.

Jag hittar inga krav på nollspänningsutlösning där, eller i 61540, 60755, 62335, 62350, 62710.
Däremot beskrivs båda varianterna i t.ex 61540.
Skälet till att alla(?) numera tillverkar portabla JFBer med nollspänningsutlösning måste ha en annan källa.
Kanske rent praktisk eller av kostnadsskäl då det krävs en mekanisk manöverbrytare för att den inte ska bryta vid spänningsbortfall, eller? Den gamla elektroniska typen var ju inte riktigt bra då man kunde stänga av den på knappen men vid återvändande ström så slog den till själv automatiskt.
Jo så kan det vara och jag väntar tålmodigt på Mikael, "Worth waiting for". :)

Just nollspänningsutlösning har ju inget med JFB delen att göra det kommer som sagt in om du kollar på standarder för de här typerna som klassiskt återstartskydd osv handverktyg nämns det i många fall. Komponenten är ju främst för extra skydd vid jobb i okända eller svåra miljöer vid byggen, räddningstjänst mm sett över klotet. Sen får vi nog inte glömma att det ofta är konstruktioner av spänningsberoende typ och det passar bra med enkel hållspole och ingen PMR. Det är nog rätt bra generellt eftersom en vettig mekanism säkert inte kommer på plats för priset av de på Jula, Biltema mfl.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Min portabla jordfelsbrytare är en dansk "JO-EL Electric A/S och har beteckningen 30 mA. Givetvis köpt i Sverige.

S Slugge skrev:
man erbjuder någon form av garanti för den händelse att endast den portabla JFB kommer lösa, spelar ingen roll om föregående är 10 eller 30 mA, den kan bara inte lösa enligt texten.
Skulle vara intressant att fråga Malmbergs om de med garanteras verkligen menar en villkorslös garanti. På en av deras 2 IP klassade pJFBer så skrev de typ "lösa ut före byggcentralen löser" och bryter vid 10 mA , men det är kanske bara så om det är fukt som kommer krypande och jordfelsströmmen ökar sakta till över gränsvärdet. Funkar väl så vid kabelskada, elmaskin i regn, skarv i vattenpöl etc, men knappast rejäl jord/fas-kortis.

Om man nu skall få den portabla att lösa ut innan den fasta, så kunde man lägga jordfelströmgränsen och tidskraven lite olika., men ändå inom gränserna.

Tex en portabel JFB skall fås att lösa ut före en 30mA / 30ms sittandes i elcentralen, så skulle tex portabel JFB behöva lösa vid 17mA och en i elcentralen placerad JFB vid 24mA.

BS EN 6....008 specen gäller (info hittat på nätet),
inte lösa ut vid 50% men lösa ut vid 100%, dvs inte lösa vid 15mA, men lösa ut vid 30 för våra 30mA JFB.
Men i den gamla brittiska specen låg tydligen tidskravet på 300ms, och för typ S, ej utlösa inom 130ms, men lösa inom 500ms.

Sen kanske man kan trimma tiderna på motsvarande sätt. Centralens JFB kanske inte löser ut innan 20ms, men löser inom 30ms.
Och en portabel "garanteras" lösa innan 20ms.Dvs man håller sig inom specen.
Men jag har svårt att se att den portabla blir garanterad att i alla lägen lösa först. Stötströmmar, läckströmmar, och komponenttoleranser borde göra att det är svårt konstruera ovan beskrivna funktion.

Eller så definierar en nyare spec andra värden men man låter märka JFB gamla värden för att inte krångla till det för vanligt folk. Bara det att det blir obegripligt för en ingenjör...

ESV kanske bara hade otur när dom skrev informationen eller utelämnade någon detalj som "Använd extra 10mA JFB" ? Ingen som har en nyare spec?
Kanske @lars_stefan_axelsson eller @Mikael_L vet?

Specar eller inte, jordfelsbrytare löser inte selektivt om inte detta garanteras, finns inga personskyddsbrytare som garanterar selektivitet. Finns korttidsfördröjda som fördröjer utlösningen för att undkomma störningar, men fortfarande inom specen. Kan du inte göra en test med din danske Ole-brytare och se hur utfallet blir på 10 eller 100 gånger?

Jag testade en S-märkt GDS JFB med efterföljande portabla JFB också den S-märkt.

Vid 20mA löste ingen av dem.
Vid 25mA löste den fasta.

Så den portabla löste inte innan den fasta.

Edit: Testade bara ett par gånger. Tror den var märkt Marianne, och tillräckligt gammal för att vara S-märkt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hade nog velat testa med en stum jordslutning istället men samtidigt visar @blackarrows lilla test redan att ESVs teori omöjligen kan stämma.

Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
En ensam JFB på 300mA är väl inte ens "laglig" i en bostad. Den används väl just för att skapa selektivitet, att JFB på "rätt" undercentral löser ut, inte som personskydd.
Det finns absolut ingen garanti för selektivitet med en "vanlig" 300mA och en 30mA nedströms.
Det måste vara en fördröjd (typ S) uppströms för att garanterat ha selektivitet.

Visst är det lite troligare att den nedströms löser före, särskilt vid låga, alt sakta ökande felströmmar. Men vid plötslig hög felström så är det rent lotteri vilken som löser.
T.ex om man sätter installationstestaren på att testa en 300mA JFB på 2xIn, nedströms efter 30mA-arn, då lär chansen vara ganska lika för vilken som är snabbast till trip.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Är ded på 30mA 30ms?
Det portabla som jag tittat på som man sätter direkt i vägguttaget har varit på 30mA.
Det finnas en teknisk förklaring till varför den löser ut.
Gärna som krav på att den portabla ska lösa ut innan den fasta. Om det nu är så.

Fasta ska "senast" lösa ut efter 30ms med 30mA, men löser ofta vid 20-26mA.
Kanske branchen har någon tyst överenskommelse om ca 15mA. Det är ju fortfarande mindre än 30mA...
Är inte standarden som JFB ska lösa ut:
* Vid 1/2 In = får ej trippa
* Vid 1* In = trip inom max 300mS
* Vid 2* In = trip inom max 150mS
* Vid 5* In = trip inom max 40mS

Om jag inte minns fel.

Detta översatt till en "vanlig" 30mA JFB
Vid testström
15mA - får ej trippa
30mA - måste trippa inom 300mS
60mA - måste trippa inom 150mS
150mA - måste trippa inom 40mS

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns absolut ingen garanti för selektivitet med en "vanlig" 300mA och en 30mA nedströms.
Det måste vara en fördröjd (typ S) uppströms för att garanterat ha selektivitet.

Visst är det lite troligare att den nedströms löser före, särskilt vid låga, alt sakta ökande felströmmar. Men vid plötslig hög felström så är det rent lotteri vilken som löser.
T.ex om man sätter installationstestaren på att testa en 300mA JFB på 2xIn, nedströms efter 30mA-arn, då lär chansen vara ganska lika för vilken som är snabbast till trip.
Ja, skrev kanske något annat innan? S är fördröjd och kan ge selektivitet mot andra JFB men lägsta typ S jag sett är på 300 mA. Det jag skrev om var korttidsfördröjd variant, typ asi, pfim som avvaktar 10 ms med utlösning för att inte kortvariga störningar ska ge oönskade utlösningar.
Sen finns även självmotionerande och självåterställande JFB eller moduler, detta tror jag kan öka i framtiden då detta lätt glöms.

Mikael_L
10mS fördröjning räcker för att göra en avgörande skillnad.

en 300mA behöver ju minst 150mA för att öht lösa, och då ska ju en 30mA ha löst inom 40mS.

Men i praktiken (ser jag ifrån massor av JFB-tester jag utför hela tiden) att vid 150mA löser JFB för det mesta inom 10mS, vanliga värden är runt 7-11mS. Så i verkligheten fungerar nog en korttidsfördröjd 300mA utmärkt. Men man har ju ingen garanti dock, så sett ur konstruktörs ögon är det inte en kombination som går att garantera.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
10mS fördröjning räcker för att göra en avgörande skillnad.

en 300mA behöver ju minst 150mA för att öht lösa, och då ska ju en 30mA ha löst inom 40mS.

Men i praktiken (ser jag ifrån massor av JFB-tester jag utför hela tiden) att vid 150mA löser JFB för det mesta inom 10mS, vanliga värden är runt 7-11mS. Så i verkligheten fungerar nog en korttidsfördröjd 300mA utmärkt. Men man har ju ingen garanti dock, så sett ur konstruktörs ögon är det inte en kombination som går att garantera.
Vill bara poängtera att det är ENDAST tidsfördröjning som kan garantera selektiviteten mellan två brytare över varandra när den överordnade brytaren matar fler belastningar än en - konkret: matar flera grupper och/eller hela centralen.

Diskussionen i tråden om 20 och 25 mA mm. förutsätter att övriga utmatningar från överordnad central har exakt noll i jordfelsström, vilket i praktiken aldrig uppnås.

Exempel: även om man, rent teoretiskt, skulle ha en 10 mA känslig (exakt +/- 0,5 mA) JFB längst ut och en 30 mA (+/- 0,5 mA) JFB i överordnad central, kan matande central i normalt driftfall vara "belastad" med 25 mA jordfelsström från andra riktningar, och då är det bara 5 mA kvar där till utlösning...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, och dessutom för jordfelsströmmar som kommer hastigt så att man överskrider trip-gränsen för bägge så blir det den rent mekaniska hastigheten i mekanismen som kraftigt bestämmer vilken som trippar först.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Hade nog velat testa med en stum jordslutning istället men samtidigt visar @blackarrows lilla test redan att ESVs teori omöjligen kan stämma.
Inte så oväntat resultat...

Undrar hur ESVs text kom till? Någon som blandat ihop PSA men portabel JFB?
Något reklamblad från en tillverkare som blivit feltolkat?

Kanske JFB Typ A Si med ln 30mA plus en portabel med ln 10mA som löser ut snabbt?
Men inte "garanterat", bara "kan" lösa ut.

Jag har ju inget emot att använda en portabel JFB som extra skydd, men det ESV skriver är inte korrekt.

Jag skrev i alla fall till webbsideansvarig för sidan hos ESV och väntar med "spänning" på svar...

Har fått svar. ESV tackade för mina synpunkter, de skulle uppdatera sidan lite och svarade typ skulle ta till sig synpunkterna i det fortsatta elsäkerhetsarbetet.

Citat "Även om du har en fast installerad jordfelsbrytare kan du koppla in portabla jordfelsbrytare ändå. Det gör att om något händer kommer inte strömmen för hela hemmet brytas, utan bara för den del som är kopplad till den portabla jordfelsbrytaren."
Ett "kan" har tillkommit...
"Det kan göra att om något händer kommer inte strömmen för hela hemmet brytas, utan bara för den del som är kopplad till den portabla jordfelsbrytaren." och något om långa förlängningssladdar.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...gar-din-bostad/jordfelsbrytaren-din-sakerhet/

Inte direkt klargörande. Hade nog förväntat mig lite mer...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.