ullberg
Jo, den essve jag använt minns jag var stämplad med cox (samma som gör de "klassiska" oranga el. gröna fogpistolerna), så jag gissar att det egentligen är en sån här: http://www.cox-applicators.com/our-products/view_all/detail/chilton_extra_thrust

Varken Biltemas eller Cascos P160 (som också är väldigt lik) kan jag se den stämplingen på. Därmed inte sagt att de är dåliga, ovan finns ju flera rapporter om biltemas förträfflighet, och i så fall är de ju klart mer prisvärda. Jag ville bara flika in att det kanske ändå inte är samma tillverkare.

/U

ImageUploadedByByggahus.se1379921398.692810.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här har jag. Köptes på biltema för en massa år sedan och är riktigt bra. Den släpper trycket med en gång och droppar inte det minsta.
Biltema har slutat med den för några år sedan men skulle gärna köpa fler.
Någon som känner igen den?

Kan förresten tillägga att det på Hornbash finns en picka som är nära nog identisk med Sikas röda. Den funkar antagligen precis lika bra som Sikas men ett par hundringar billigare. Vågade inte testa själv för jag hade inte tid med verktygsstrul just då men annars hade jag nog tagit den istället.

Jag har också Sikas H14 och den stora fördelen som jag såg när jag köpte den var att man lätt släpper trycket genom att föra handtaget framåt ett snäpp. Gör jag det så är det inte några som helst problem med att det fortsätter rinna ut fogmassa. Kostade visst 485:- på Hornbach 2010: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/67304-bra-fogspruta-3.html#post1018171

På ESSVE sprutan så verkar det som om man kan frikoppla trycet med den lilla spaken bakom handtaget så det borde fungera på likannade sätt som Sikan. Själv skulle jag nog kunna tänka mig att ta en chans på ESSVE sprutan.

Sikas spruta är en brandad Krøger H14 (www.mk-guns.dk). Krøger har för övrigt gott om trevliga patronsprutor från bra till otroligt bra. Priserna går omvänt från skapliga till höga ;)

Ja, MK stod det nog fan på Hornbash-sprutan. 200 spänn i sjön då. Så går det när man har bråttom.

Så länge den är bra så ska du inte gräma dig allt för mycket ;)

Köpte den för att foga prylar runt poolen, 50m fog eller så, och i närheten av poolbudgeten behöver man inte gråta över 200spänn hit eller dit.......

Fast med det resonemanget kunde du ju i stället haft en H40 ;)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag har också Biltemas "proffsmodel" av fogspruta och den har använts flitigt, i början tyckte jag att den var lite trög när man knäppte på knappen för att lätta på trycket,men nu fungerar den som det ska. (har kanske fått in tekniken)

MathiasS skrev:
Köpte den för att foga prylar runt poolen, 50m fog eller så, och i närheten av poolbudgeten behöver man inte gråta över 200spänn hit eller dit.......
Har du utrymme kvar i poolbudgeten så kan du få mitt kontonummer! :D

P
Snailman
Japp, hade biltemas billigaste förut också men den sprack framme vid pipen. :(

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Har du utrymme kvar i poolbudgeten så kan du få mitt kontonummer! :D
Ha, den budgeten är ett svart hål som rymmer vad som helst. Funderar som bäst på vilka verktyg man *måste* ha för att kunna göra klart det sista....

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.