Min patronspruta är svår att dosera och man får ont i handen när man använt den ett tag. Jag var på Bauhaus och klämde på Essve:s spruta och den kändes väldigt förtroendeingivande. Tyvärr kostar den 350 kr och det vore kul att höra om någon har erfarenhet av den och om den är prisvärd.

http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/182/products_id/1602

TackGun.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en enklare köpt hos en Alcrohandlare och den tycker jag funkar bra. Mycket bättre än billiga dito från Biltema/Jula men samtidigt en bra bit under de 350 som Essves kostar.

Om du fogar mycket kanske det är läge att kika på en batteridriven? Om du har makita så har väl de en med samma batterier?

Den där sprutan har hög utväxling och är gjord för tröga patroner. Har precis köpt en och den används till Essves ankarmassa som är svår att trycka ut med vanlig spruta.

DaBonkz skrev:
Den där sprutan har hög utväxling och är gjord för tröga patroner. Har precis köpt en och den används till Essves ankarmassa som är svår att trycka ut med vanlig spruta.
Okej, hur tror du att den skulle fungera till vanlig latexfog eller montagelim? Hög utväxling borde göra det lätt att dosera och bra för mina klena händer.

ullberg
Essves TacGun är som sagt speciellt tänkt för några av essves produkter som är väldigt trögflytande (är väl inte bara ankarmassan vill jag minnas). Därmed inte sagt att den inte funkar till annat. Jag har testat tacgun med produkter från Sika (också ganska sega, men inte så extrema). Där gjorde den mycket bra ifrån sig och med utväxlingen får den en (lägre) matningshastighet som passar mig mycket bättre än en "standardspruta", men är man stressad och har en vanlig latex kan jag tänka mig att man blir lite irriterad på att den är "långsam".

Den Mathias länkar till är också mycket trevlig men jag gillar essves bättre.

/U

EDIT: kanske ska tillägga att jag inte testat den med vanlig latex, men kan inte se att det skulle vara något problem (om man nu inte har väldigt väldigt bråttom enligt ovan, men så långsamt går det inte, blir ju bara fler omtag).

Sikapistolen Mathias länkar till har också fördelen att den blir mer balanserad med "T-greppet", men jag tar hellre Essves utväxling före bra balans, hade kanske tänkt annorlunda om jag stod med det dagarna i ända.

Redigerat:
  • Gilla
berres
  • Laddar…
Den fungerar säkerligen bra. Har inte provat just denna men en annan med hög utväxling och den funkade fint med mer lättflytande lim och fogprodukter.

Essves spruta är ju identisk med Biltemas för 49.90.

Hur är essves tacgun när det gäller doseringen. Jag har fogat endel taklister och blir så förbannad på att sprutan trycker ut ca 10 cm till efter att jag slutat att trycka. Den ligger liksom lite och småtrycker.

oceanis skrev:
Jämför ESSVE sprutan med denna
Essves har ett extra hål att hänga upp den i och en plastbit på tum-knappen, Osäkert om det motiverar 300:- dock...

Anna1984 skrev:
Hur är essves tacgun när det gäller doseringen. Jag har fogat endel taklister och blir så förbannad på att sprutan trycker ut ca 10 cm till efter att jag slutat att trycka. Den ligger liksom lite och småtrycker.
Det gör alla sprutorna oavsett modell, kvalitet eller pris !
Det du måste göra när du har fogat färdigt är att släppa på trycket genom att trycka på den lilla "lås" knappen som håller tryckstången i sitt inre läge, den du trycker på när du skall dra tillbaka stången. Då släpper trycket och det fortsätter inte komma mer fogmassa.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Essves har ett extra hål att hänga upp den i och en plastbit på tum-knappen, Osäkert om det motiverar 300:- dock...
Ja och så är den grön precis som lådorna, det måste nog kosta minst 250 kronor och tänk känslan att ha en spruta med ESSVE logga på det ger ytterligare 50 kronor......:D

Jag har Biltemas och är klart nöjd. Har fogat taklister och allt möjligt, nu senast 60 löpmeter avslutningslist vid omdräneringen. Gick nog 10 tuber tror jag, inget precisionsgöra men fick inte ont i händerna heller :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.