5 720 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
"ESSVE-mönster" på hyllplan
Jag har den mesta av min förvaring av småpryttlar och skruv i ESSVE-askar som jag kommit över under åren. Gillar stapelbarheten och flexibiliteten hos dem. På hyllplan men framförallt i lådor vill de gärna glida runt en del. Tanken väcktes därför att göra en botten i lådorna med samma 8-kantiga knoppmönster det är på ESSVE-askarnas lock.
Frågan är därför hur skulle ni gå till väga för att skapa detta mönster och vilket material skulle ni använda? Jag tänker mdf och någon form av jigg/mall till fräsen som. Eller ska man tillverka 8-kantiga brickor som skruvas/limmas fast på lådbotten? En cnc har jag inte tillgång till och de mattorna som finns att köpa tycker jag är orimligt dyra.
Så - Hur skulle ni angripit detta?
Frågan är därför hur skulle ni gå till väga för att skapa detta mönster och vilket material skulle ni använda? Jag tänker mdf och någon form av jigg/mall till fräsen som. Eller ska man tillverka 8-kantiga brickor som skruvas/limmas fast på lådbotten? En cnc har jag inte tillgång till och de mattorna som finns att köpa tycker jag är orimligt dyra.
Jag hade nog skurit ut tunna plattor och limmat det på hyllplanet.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Jag som har 3D-skrivare skulle CADa en design som liknar mattorna du nämnde. Skulle inte behöva ta så lång tid att skriva ut och materialet är väldigt billigt!Z zamen skrev:Jag har den mesta av min förvaring av småpryttlar och skruv i ESSVE-askar som jag kommit över under åren. Gillar stapelbarheten och flexibiliteten hos dem. På hyllplan men framförallt i lådor vill de gärna glida runt en del. Tanken väcktes därför att göra en botten i lådorna med samma 8-kantiga knoppmönster det är på ESSVE-askarnas lock.
Intressant ide - Man borde ju kunna göra själva plupparna med ett försänkt hål i mitten. Då kan man skruva/limma dessa emot skivan. Tänker att man sparar på materialet då istället för att göra en skiva av plast. Där har du en affärside @LoweW! Vad tror du 150 st pluppar skulle gå loss på?LoweW skrev:
Skruven skulle kosta mer än plupparna. Tänkte snarare printa en tunn platta med plupparna på istället. En platta i storleken av essves stora förvaringsväska skulle kosta runt 10kr i material tror jag.Z zamen skrev:
Bra ide. Jag köpte 15 mm brickor och skruvade på skiva. Samma mått som knopparna på ESSVE-burkarna. Blev över förväntan. MAn kan laborera lite med hur många brickor man lägger på hör men jag fick tillräcklig stabilitet men bara en bricka på 1,25 mm.Nyfniken skrev:
Klicka här för att svara