1 334 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
ESBE ARA 600
Hej
Jag skulle behöva styra min shunt från min hemautomation och tänkte då att ARA 600 borde passa.
Det finns ju många instruktioner på hur man monterar den på shunten, men jag hittar inga instruktioner hur man styr den.
Är det någon som vet hur man styr den?
Jag tolkar det jag läst som att man helt enkelt lägger 230V(på 230V modellerna) på ena eller andra ledaren och att den då vrider på ena eller andra hållet.
Någon som vet, jag har sett frågan vara uppe här innan men trådarna reder inte ut hur man styr dessa.
/Rikard
Jag skulle behöva styra min shunt från min hemautomation och tänkte då att ARA 600 borde passa.
Det finns ju många instruktioner på hur man monterar den på shunten, men jag hittar inga instruktioner hur man styr den.
Jag tolkar det jag läst som att man helt enkelt lägger 230V(på 230V modellerna) på ena eller andra ledaren och att den då vrider på ena eller andra hållet.
Någon som vet, jag har sett frågan vara uppe här innan men trådarna reder inte ut hur man styr dessa.
/Rikard
Vad har du for värmesystem och hemautomation?J janrikard skrev:Hej
/Rikard
Ett äldre hus med ett vattenburet system, men där förra ägarna satte in en luftpump.L lostinsweden skrev:
Luftpumpen klarar inte riktigt av att värma ena änden av huset pga hall och badrum med stengolv som är dåligt isolerat. så där behöver jag ha igång värmen på vattensystemet.
Vattensystemet värms av elpatron i acctank eller av ved i kökspanna.
Min tanke var att bygga en egen shuntgrupp för den delen av huset(idag 1 radiator) som luftpumpen inte klara när det är för kallt, men för varmt eller för dyrt för att köra elpatron eller elda i köket.
Så min tanke är att köra shunten lite special med en liten elpatron på returen.
Och då behöver jag kunna kunna köra shunten lite tvärtom, alltså max på returen när acctanken blir kall, normala system kör ju på mer vatten från acctanken när dom detekterar att framledningstemperaturen är kall.
Men när tanken är varm så ska shunten fungera som en normal shunt.
Detta styr jag med en Homey, temeraturerna får jag fram med en OW Server v2 Enet och så har jag byggt lite extra logik för att få in temperaturerna från OW Server v2 Enet till Homeyn i php där jag samtidigt passar på att göra lite mer analys av informationen.
Värför kör inte med elpatronen i acktanken som är mest vanligt?
Jag tror att det blir mest ekonomiskt fördelaktigt.L lostinsweden skrev:
Oavsett så måste jag nog öka med en shuntgrupp då luftpumpen värmer större delen av huset och därmed stänger den befintliga shunten för hela huset, alltså blir det kallt i de rummen detta gäller.
Sen råkar jag ha en liten elpatron som är gjord för att koppla in på en ledning och stötta systemet.
Och då tror jag att det blir billigare att värma i en liten slinga när vädret/elpriset gör det onödigt att värma hundratals liter i acctanken.
Men för att det ska vara realistiskt så behöver jag ju ha automation som är lite mer komplex än en vanlig termostat kopplad till shunten.
Tillläggas ska att jag betalar elen per timme
Klicka här för att svara