Renoverare
· Stockholm
· 20 220 inlägg
På sonens RC sitter det en slikoppling som räddar bilens drivlina om man utsätter bilen för överdrivna krafter tex vid en landning. Dock sliter man ut materialet i denna koppling på bara några körningar. Har bara haft bilen en månad och redan inne på 3e paret. Det tar också ca en timme att montera ner växelådan och komma åt kopplingen.
Täntke man kunde hitta ersättningsmaterial, kanske någon form av bricka eller packning.
Yttermått är 21mm och innermått 10mm och den är 1.1mm tjock. 21mm är viktigt då jag måste fila till de där notcharna som drivlinan ansluter i. ID är väl inte lika kritiskt är den mindre kan man borra upp den och är den 1mm större är det nog ingen kris. Runt 1-1.2 mm tjock.. Förslag?
Täntke man kunde hitta ersättningsmaterial, kanske någon form av bricka eller packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttermått är 21mm och innermått 10mm och den är 1.1mm tjock. 21mm är viktigt då jag måste fila till de där notcharna som drivlinan ansluter i. ID är väl inte lika kritiskt är den mindre kan man borra upp den och är den 1mm större är det nog ingen kris. Runt 1-1.2 mm tjock.. Förslag?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 842 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 842 inlägg
Om man söker på slirkopplingar så verkar din variant vara någon extrem budgetvariant. Alla andra liknar mer racerbilkopplingar, i liknande material och betydligt tjockare.
Vad är det för bil? Om du inte ska börja med asbest igen tror jag det blir svårt med att få det hållbart med så tunna material. Kanske bättre att köpa något som är bättre konstruerat från början?
Ex:
Vad är det för bil? Om du inte ska börja med asbest igen tror jag det blir svårt med att få det hållbart med så tunna material. Kanske bättre att köpa något som är bättre konstruerat från början?
Ex:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 220 inlägg
Ingen budgetbil självfallet, dock liten skalaMultiMan skrev:
Om man söker på slirkopplingar så verkar din variant vara någon extrem budgetvariant. Alla andra liknar mer racerbilkopplingar, i liknande material och betydligt tjockare.
Vad är det för bil? Om du inte ska börja med asbest igen tror jag det blir svårt med att få det hållbart med så tunna material. Kanske bättre att köpa något som är bättre konstruerat från början?
Ex:
[bild]
[bild]
https://www.hpiracing.com/en/kit/160325
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 842 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 842 inlägg
Jag kan egentligen inte ett skit om sådana bilar numera. Körde metanol/ricinoljebil en gång i tiden som gick utav bara den, men det är 40 år sedan.
När jag söker på vad som finns så tror jag fortfarande att det blir svårt att få nuvarande utförande att hålla.
Uppenbart är den underdimensionerad eller så körs det för extremt så kopplingen slirar hela tiden och med så tunna material kommer det slitas ut snabbt. Kanske finns ombyggnadssatser, såg det till andra märken. Hittade även keramiska slirplattor som kanske kan funka bättre, men då lär metallbrickorna ta rejält med stryk istället. Asbest hade troligen hållit mycket bättre, men det går ju inte längre.
Edit: Finns en mängd video om hur man justerar in dessa olika slirkopplingar och det anges som reparationsarbete och något man normalt sett inte behöver göra. Din kanske har fel fjädertryck inställt så den slirar alldeles för mycket. Kanske det kan förbättra läget om ni kan öka trycket på plattor lite?
Här har du en härlig video där en person som är duktigare på att äta hamburgare än att artikulera går igenom lite i ämnet:
När jag söker på vad som finns så tror jag fortfarande att det blir svårt att få nuvarande utförande att hålla.
Uppenbart är den underdimensionerad eller så körs det för extremt så kopplingen slirar hela tiden och med så tunna material kommer det slitas ut snabbt. Kanske finns ombyggnadssatser, såg det till andra märken. Hittade även keramiska slirplattor som kanske kan funka bättre, men då lär metallbrickorna ta rejält med stryk istället. Asbest hade troligen hållit mycket bättre, men det går ju inte längre.
Edit: Finns en mängd video om hur man justerar in dessa olika slirkopplingar och det anges som reparationsarbete och något man normalt sett inte behöver göra. Din kanske har fel fjädertryck inställt så den slirar alldeles för mycket. Kanske det kan förbättra läget om ni kan öka trycket på plattor lite?
Här har du en härlig video där en person som är duktigare på att äta hamburgare än att artikulera går igenom lite i ämnet:
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 220 inlägg
Första brickan var inställd alldles för mjukt från fabrik så det kan varit orsaken på den. Men med nästa drog jag åt hela vägen efter att ha läst andra ägares tips att det sliter mindre på kopplingen och att det inte är för hårt för att inte skydda drivlinan., Höll väl lite längre men nu hör jag hur den slirar i branta skatepark hopp texMultiMan skrev:
Jag kan egentligen inte ett skit om sådana bilar numera. Körde metanol/ricinoljebil en gång i tiden som gick utav bara den, men det är 40 år sedan.
När jag söker på vad som finns så tror jag fortfarande att det blir svårt att få nuvarande utförande att hålla.
Uppenbart är den underdimensionerad eller så körs det för extremt så kopplingen slirar hela tiden och med så tunna material kommer det slitas ut snabbt. Kanske finns ombyggnadssatser, såg det till andra märken. Hittade även keramiska slirplattor som kanske kan funka bättre, men då lär metallbrickorna ta rejält med stryk istället. Asbest hade troligen hållit mycket bättre, men det går ju inte längre.
Edit: Finns en mängd video om hur man justerar in dessa olika slirkopplingar och det anges som reparationsarbete och något man normalt sett inte behöver göra. Din kanske har fel fjädertryck inställt så den slirar alldeles för mycket. Kanske det kan förbättra läget om ni kan öka trycket på plattor lite?
jag önskar min slipper satt som i den filmen. Jag måste montera ner hela växellådan
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 842 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 842 inlägg
Går det att göra metallbrickorna lite strävare med smärgelduk eller liknande? Då minskar slirandet förhoppningsvis. Annars kanske man kan experimentera med remspray till bilar, blir ju trögt som attan. Eller besöka närmaste musikbutik och köpa en bit strängharts och hartsa friktionsplattorna. Bör bli liknande effekt som sprayen, troligen bättre.
Tror ändå den är underdimensionerad på din bil och det blir svårt att lösa utan att byta till en uppgraderad variant eller byta bil.
Tror ändå den är underdimensionerad på din bil och det blir svårt att lösa utan att byta till en uppgraderad variant eller byta bil.
Renoverare
· Stockholm
· 20 220 inlägg
Storebror modellen har också lika tunnaMultiMan skrev:
Går det att göra metallbrickorna lite strävare med smärgelduk eller liknande? Då minskar slirandet förhoppningsvis. Annars kanske man kan experimentera med remspray till bilar, blir ju trögt som attan.
Tror ändå den är underdimensionerad på din bil och det blir svårt att lösa utan att byta till en uppgraderad variant eller byta bil.
https://www.hpiracing.com/en/part/107454
Dock keramiska. Tyvärr passar de inte på min bil då den ansluter annorlunda mot drivlinan.
edit: det där var Nitro, här är till el
https://www.hpiracing.com/en/part/107456 Också 1mm som mina.,
edit: min poäng är att det är snarare materialet än tjockleken
edit: bra ide med göra metallen trävare. kan vara värt ett försök
Redigerat:
Klicka här för att svara
