Hej,
Idag fick vi ett brev från Vattenfall där dom betalar ut en ersättning för elektrisk starkströmsanläggning i diket på vår tomt. Ersättningen är på 2600 kr. Jag har googlat för att ta reda på vad ersättningen skall täcka.
"En innehavare av starkströmsledning skall ersätta skada och intrång till följd av att ledningen dras fram."
Jag hittar inget om att ev skador skall repareras? Det som jag är orolig för är att grusvägen ska ta stryk. Den kommer inte att tåla tyngre grävmaskiner då vägkanterna riskerar att tryckas ut i diket. Vad innebär detta för oss? Vem står för att reparera vägen, är det vi med den ersättning som vi får?
Jag kan givetvis ringa Vattenfall och fråga men då dom är partiska i detta så är min känsla att svaret kan bli putsat...
Någon som vet?
Idag fick vi ett brev från Vattenfall där dom betalar ut en ersättning för elektrisk starkströmsanläggning i diket på vår tomt. Ersättningen är på 2600 kr. Jag har googlat för att ta reda på vad ersättningen skall täcka.
"En innehavare av starkströmsledning skall ersätta skada och intrång till följd av att ledningen dras fram."
Jag hittar inget om att ev skador skall repareras? Det som jag är orolig för är att grusvägen ska ta stryk. Den kommer inte att tåla tyngre grävmaskiner då vägkanterna riskerar att tryckas ut i diket. Vad innebär detta för oss? Vem står för att reparera vägen, är det vi med den ersättning som vi får?
Jag kan givetvis ringa Vattenfall och fråga men då dom är partiska i detta så är min känsla att svaret kan bli putsat...
Någon som vet?
Börja med lite mer info? Finns det en anläggning eller de vill ingå avtal om att få anlägga? Står det inget mer i brevet?Danfro skrev:
Hej,
Någon som vet?
Nej det står inget mer. Men det finns en karta. Dom brygger en ny bro en bit bort så jag misstänker att dom ska gräva ner ny el från elstationen i diket förbi oss och grannarna.M Manfreds skrev:
Skadar de något för dig tex vägen när de gör jobbet lagas det vad jag vet och känner till många fall kring på ett bra och ok sätt. Det är inte det din ersättning där tar upp utan att de gör någon form av "skada", intrång med att förlägga ledningen invid vägen.Danfro skrev:
Hej,
Någon som vet?
Det är min kortfattade och för denna så högtstående forumdel säkert helt inadekvata uppfattning. Väntar in enorma textväggar av tex Falckman m.fl och hukar i min enfald som råkade skriva något här öht.
Hahaha. Jag tror som dig att det inte är några problem men önskar att det står merGK100 skrev:
Skadar de något för dig tex vägen när de gör jobbet lagas det vad jag vet och känner till många fall kring på ett bra och ok sätt. Det är inte det din ersättning där tar upp utan att de gör någon form av "skada", intrång med att förlägga ledningen invid vägen.
Det är min kortfattade och för denna så högtstående forumdel säkert helt inadekvata uppfattning. Väntar in enorma textväggar av tex Falckman m.fl och hukar i min enfald som råkade skriva något här öht.Kanske du kan be att få någon entreprenadmaskin övergiven och lämnad där också med och utan spillda bränslen och smörjmedel, bionedbrytbar hydraulvätska osv så kommer det bli decenniets längsta tråd på BH.
Antar att ersättningen är för "sveda och värk"
Intrångsersättningen är ersättning för 'sveda och värk' för att du under överskådlig framtid kommer att ha en kabel som gör en del av din fastighet delvis obrukbar.
Återställning och eventuella skador i samband med att kabeln grävs ner hanteras separat.
Återställning och eventuella skador i samband med att kabeln grävs ner hanteras separat.
Klicka här för att svara