50 204 läst ·
122 svar
50k läst
122 svar
Ersättning för jobb utfört av elektrikerlärling
Glufsglufs skrev:Fast fullbetalda elektriekr kan ju ha inviduell lön på ett och samma företag och det kan ju skilja tusenlappar, vissa kan ju pga att företaget inte vill bli av med dom förhandla till sig högre lön....ska man öka timdebiteringen på dom då? Köra ett A och B lag? Nja...jag vet inte om det där med % håller riktigt men jag ska tillägga att jag är med på att man inte alls behöver debitera fullpris på en lärling rent generellt men av helt andra anledningar än att debitera på procenten baserat på betald lön.
Om det skiljer tusenlappar så är det nog elektriker med specialkompetens, och då debiteras de ett högre timpris. "Vanliga" elektriker på en och samma firma har nog inte så stor spridning i löner. Tror nog att företaget sett till att ha god marginal även om förtjänsten då kan variera något. Men jag vidhåller fortfarande att det inte hör till det normala att man tar ut full timkostnad för en lärling.
Byggarätt, jag har också en del kritik att ge elsäkerhetsverket, elbranschen m.fl, men jag har inte på långa vägar samma åsikter som dig.
Minåsikt är att du mest svamlar, men jag kan givetvis ha fel, jag är inget facit på allt, jag heller.
Till TS, jag vågar inte riktigt ha någon åsikt om hur fel eller rätt det var att ta full timpenning för en lärling, jag saknar en massa information om ärendet för att kunna ha någon åsikt.
Det är ungefär lika komplicerat att helt generellt anse att lärlingarna ska ha lägre timpenning som att anse att dom ska ha samma.
Men det har väl redan framgått i tråden.
Sen vet jag inte om TS ens läser än, det var ett tag sen sista inlägget.
Minåsikt är att du mest svamlar, men jag kan givetvis ha fel, jag är inget facit på allt, jag heller.
Elsäkerhetsverket har ingen sådan möjlighet, det är polis och åklagare som sköter sånt i det här landet, iom hur vår lagstiftning ser ut.byggarätt skrev:
Till TS, jag vågar inte riktigt ha någon åsikt om hur fel eller rätt det var att ta full timpenning för en lärling, jag saknar en massa information om ärendet för att kunna ha någon åsikt.
Det är ungefär lika komplicerat att helt generellt anse att lärlingarna ska ha lägre timpenning som att anse att dom ska ha samma.
Men det har väl redan framgått i tråden.
Sen vet jag inte om TS ens läser än, det var ett tag sen sista inlägget.
Mjo, på större firmor kan det skillja en hel del mellan fullbetald och fullbetald....en fullbetald kan ju ha jobbat på firman i 10 år medans den andre har jobbat i 20 år osv osv, finns massa olika saker som kan göra skillnad på lön men hur som, vare sig det skilljer 500 kr eller 3000 kr mellan två fullbetalda så är det fortfarande samma timdebitering....var bara dit jag ville komma, man vill ju gärna diskutera att sänka timdebitering pga att någon har lägre lön än då medel tex men ingen som tycker tvärtom, att får man ut en mer erfaren och högavlönad så är det ingen som skulle tycka att man kan höja debiteringen då kostnaden för den personen är högre än medel.Sangris skrev:Om det skiljer tusenlappar så är det nog elektriker med specialkompetens, och då debiteras de ett högre timpris. "Vanliga" elektriker på en och samma firma har nog inte så stor spridning i löner. Tror nog att företaget sett till att ha god marginal även om förtjänsten då kan variera något. Men jag vidhåller fortfarande att det inte hör till det normala att man tar ut full timkostnad för en lärling.
Hur man än gör och börjar skilja på folk och folk så får man ett A och ett B lag i företaget.
Min erfarenhet säger att det inte skiljer så mycket mellan fullbetalda på samma företag, om inte det är någon som har någon spetskompetens förståss. Det finns ju en lönetrappa för lärlingarna och när de blir fullbetalda så är det vad avtalet säger som blir deras utgångslön. Jag menar då att det inte skiljer så mycket på en som jobbat 10 år eller 20 år. Sedan är det upp till arbetsgivaren att sätta de individuella lönerna och utifrån detta lägga sin timdebitering. Med tanke på konkurensen så kan man nog inte ta till för mycket här, och då blir marginalen för liten om man gett någon "vanlig" elektriker för stor löneglidning...... Det här är inte riktigt mitt bord eftersom jag aldrig jobbade med ekonomi, men det är så jag uppfattar att det är på de mindre firmorna i Gnosjöbygden i alla fall.Glufsglufs skrev:Mjo, på större firmor kan det skillja en hel del mellan fullbetald och fullbetald....en fullbetald kan ju ha jobbat på firman i 10 år medans den andre har jobbat i 20 år osv osv, finns massa olika saker som kan göra skillnad på lön men hur som, vare sig det skilljer 500 kr eller 3000 kr mellan två fullbetalda så är det fortfarande samma timdebitering....var bara dit jag ville komma, man vill ju gärna diskutera att sänka timdebitering pga att någon har lägre lön än då medel tex men ingen som tycker tvärtom, att får man ut en mer erfaren och högavlönad så är det ingen som skulle tycka att man kan höja debiteringen då kostnaden för den personen är högre än medel.
Hur man än gör och börjar skilja på folk och folk så får man ett A och ett B lag i företaget.
En tidigare kollegas spetskompetens som gav honom 2000SEK mer i månaden än övriga serviceelektriker var att han hade en VÄLDIGT brun tunga.Sangris skrev:
Hans utbildning var likvärdig med de flesta övrigas och även sämre än någras.
Hans erfarenhet var betydligt kortare än flera andras.
Han fick en hel del klagomål mot sig om bristande kvalité på jobbet. Det var väldigt ofta som det blev besiktningsanmärkningar efter hans jobb.
Han fick även en del klagomål om att han var otrevlig mot kunder.
Han fick några klagomål om att han hade bristande kunskap.
MEN han ställde upp på allt som arbetsledarna bad honom om, bara han fick betalt.
Han slutade på firman när han inte fick en ännu större extra löneökning och nu har han startat egen firma.
Jo, fast jag jobbar/varit anställd i en storstadsregion med stora privata företag omkring mig och de mellanstora företagen styrs/ägs av avfällingar från de stora företagen och de små företagen styrs/ägs av avfällingar från både de stora och mellanstora företagen. Det finns en del stora ej börsnoterade företag i regionen och där handlar det om olika saker att höja upp sin lön på, allt från fjäsk till utomordentliga kunskaper. Sen har det under lång tid varit brist på fullbetalda elektriker och är man erkänt duktig och vill byta firma så kan man knata iväg ganska duktigt i lön jämfört med andra på den nya firman. Så om man återgår till frågan du ställde i ett tidigare inlägg om skillander i din bygd jämfört med här uppe så ja, det skiljer sig nog en hel del verkar det som, iaf ju mer vi jämför.Sangris skrev:Min erfarenhet säger att det inte skiljer så mycket mellan fullbetalda på samma företag, om inte det är någon som har någon spetskompetens förståss. Det finns ju en lönetrappa för lärlingarna och när de blir fullbetalda så är det vad avtalet säger som blir deras utgångslön. Jag menar då att det inte skiljer så mycket på en som jobbat 10 år eller 20 år. Sedan är det upp till arbetsgivaren att sätta de individuella lönerna och utifrån detta lägga sin timdebitering. Med tanke på konkurensen så kan man nog inte ta till för mycket här, och då blir marginalen för liten om man gett någon "vanlig" elektriker för stor löneglidning...... Det här är inte riktigt mitt bord eftersom jag aldrig jobbade med ekonomi, men det är så jag uppfattar att det är på de mindre firmorna i Gnosjöbygden i alla fall.
Lazyman, Jag håller inte med dig om att det du berättar är spetskompetens. Att han sedan ställde upp på allt som hans arbetsgivare/arbetsledare bad honom om, tycker inte jag ska vara honom till last. Det är väl inget fel att vara lojal mot sin arbetsledare. Nu vet jag ju inte omständigheterna, men att ställa upp i kanske lite krissituationer och då begära lite extra tycker inte jag är fel. Jag har själv varit med om sådana tillfällen då vi gjorde en högst egen uppgörelse om ersättning.
Glufsglufs, Många gånger är det kanske den enda möjligheten att höja sin lön, genom att byta jobb. Är man då känd som en duktig montör så kan man lätt begära lite extra. Sedan kan ju arbetsgivaren bedöma det som att den personen har extra goda kunskaper och debitera ett annat timpris för just honom.
Idag hade vi besök i skolan av en representant från Elekrikerna. Jag frågade honom om han kände till hur det brukar vara med debitering av lärlingar, men tyvärr hade han ingen info om det, men han tyckte det lät lite konstigt att ta ut fullt timpris. Han tyckte som jag, att det inte är moraliskt riktigt. Jag har även mailat till EIO för att höra om de har någon rekommendation till sina medlemsföretag. Jag återkommer i den frågan när jag fått svar.
Glufsglufs, Många gånger är det kanske den enda möjligheten att höja sin lön, genom att byta jobb. Är man då känd som en duktig montör så kan man lätt begära lite extra. Sedan kan ju arbetsgivaren bedöma det som att den personen har extra goda kunskaper och debitera ett annat timpris för just honom.
Idag hade vi besök i skolan av en representant från Elekrikerna. Jag frågade honom om han kände till hur det brukar vara med debitering av lärlingar, men tyvärr hade han ingen info om det, men han tyckte det lät lite konstigt att ta ut fullt timpris. Han tyckte som jag, att det inte är moraliskt riktigt. Jag har även mailat till EIO för att höra om de har någon rekommendation till sina medlemsföretag. Jag återkommer i den frågan när jag fått svar.
Nu var jag tydligen inte tydlig i mitt föregående inlägg i debatten angående f.d. kollegans "spetskompetens".Sangris skrev:Lazyman, Jag håller inte med dig om att det du berättar är spetskompetens. Att han sedan ställde upp på allt som hans arbetsgivare/arbetsledare bad honom om, tycker inte jag ska vara honom till last. Det är väl inget fel att vara lojal mot sin arbetsledare. Nu vet jag ju inte omständigheterna, men att ställa upp i kanske lite krissituationer och då begära lite extra tycker inte jag är fel. Jag har själv varit med om sådana tillfällen då vi gjorde en högst egen uppgörelse om ersättning.
De enda som tyckte att han hade spetskompetens var han själv och arbetsledarna, inga andra tyckte det eftersom den enda "spetskompetens" han hade var hans bruna tunga och det är definitivt ingen "spetskompetens", men han premierades med 2000 SEK i månaden för det.
Det är skillnad på att vara lojal mot företaget och att skita i lagar och föreskrifter bara för att arbetsledaren ber honom göra det. Ett av våra skyddsombud hade lagt ett skyddsombudsstopp på ett arbete och då skickade en av arbetsledarna dit deras gulleponke och han sket fullkomligt i skyddsombudsstoppet och utförde arbetet ändå innan skyddsombudet hade hunnit få reda på att de bröt mot stoppet. Sen fick ju givetvis den elektrikern som hade kallat dit skyddsombudet en rejäl utskällning eftersom det var ju inte så farligt eftersom det fanns elektriker som kunde utföra arbetet.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag har rensat bort reklam med följdinlägg ur tråden
Så här svarar Elektriska Installatörsorganisationen, EIO:
Man bör informera sin kund innan man börjar arbetet att man har en person som går under utbildning med sig och att han eller hon kommer att debiteras med ett reducerat pris.
När det gäller prisfrågan så är mitt råd till våra medlemmar som frågar, att det bör skilja upp till ca 20% mellan timpriset för en fullgod elektriker och en elektriker under utbildning (lärling) sedan beror procentrabatten på hur duktig elektrikern är och i vilket skede ( timmar kvar på sin utbildning) personen har kvar som går under utbildning.
Man bör informera sin kund innan man börjar arbetet att man har en person som går under utbildning med sig och att han eller hon kommer att debiteras med ett reducerat pris.
När det gäller prisfrågan så är mitt råd till våra medlemmar som frågar, att det bör skilja upp till ca 20% mellan timpriset för en fullgod elektriker och en elektriker under utbildning (lärling) sedan beror procentrabatten på hur duktig elektrikern är och i vilket skede ( timmar kvar på sin utbildning) personen har kvar som går under utbildning.
Väldig sent svar men:Sangris skrev:
Du köper ju tjänsten från elfirman och inte direkt av lärlingen. Det är företaget som garanterar jobbet så att det är en lärling inblandad behöver inte betyda billgare pris. Vill du inte ha en lärling kan du få en annan elektriker till samma pris.
Du får ju inte lägre pris på mjölk om det är en lärling som kört separatorn istället för en mejerist. Mejeriet garanterar slutprodukten och det ska elfirman göra med.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Nja, den jämförelsen haltar nog en aning.cyb skrev:Väldig sent svar men:
Du köper ju tjänsten från elfirman och inte direkt av lärlingen. Det är företaget som garanterar jobbet så att det är en lärling inblandad behöver inte betyda billgare pris. Vill du inte ha en lärling kan du få en annan elektriker till samma pris.
Du får ju inte lägre pris på mjölk om det är en lärling som kört separatorn istället för en mejerist. Mejeriet garanterar slutprodukten och det ska elfirman göra med.
Hantverkare är människor och vår slutprodukt brukar skilja sig emellan varandra, både i resultat och tidsåtgång. En liter mjölk får man alltid betala lika mycket för oavsett om det har gått 1 timme för en person att göra eller 4 timmar för en annan. En elektriker som gjort ett jobb på 1 timme får du betala för 1 timme, medans om en annan har gjort samma jobb på 4 timmar så får du betala för 4 timmar.
//Patrik
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Det blir väl normalt inte billigare med en lärling, även om denne kostar mindre i timmen så lär denne ju behöva längre tid för att göra samma jobb...
naturligtvis finns det ju undantag men är undantaget regel så är det nog en väldigt konstig branch och det är det nog inte...
naturligtvis finns det ju undantag men är undantaget regel så är det nog en väldigt konstig branch och det är det nog inte...