Hej,

Jag har ett äldre hus med delvis torpargrund där syll, bärlina och golvreglar lite lokalt drabbats av vatten och insektsskador... Lyckligtvis är det begränsat och jag har gjutit en plint att växla av bärlinan på så den behöver endast vara ca en meter lång och de reglarna som är dåliga kan då i sin tur växlas av över den nya bärlinan så de behöver bara vara ca 1,5 meter långa.

Men även om jag inte behöver så mycket virke så är mitt problem att virket är i "tum" dimensioner:
  • Bärlinan "tre-tum-nio" (den mäter alltså 75 x 225 mm).
  • Golvreglar är "tre-tum-sju" (de mäter alltså 75 x 175 mm)
Vad ersätter jag dessa med i dagens moderna samhälle?

Är det OK att limma och spika ihop två 45 x 220 för att åstadkomma en 90x220 bärlina istället för 75 x 225?

Samma sak med reglarna, är det OK att limma&spika två 45 x 170 för att få en 90 x 170 istället för 75 x 175?

I båda ovan fall avser jag isf utgå från C24 reglar.

Eller är det bättre att köpa en 90 x 225 limträbalk och använda både som bärlina och såga ner den till 90 x 175 för reglar? Skadan är så vitt jag hittills sett så begränsad att en fyra (eller kanske sex) meters balk från Bauhaus kunde räcka till både bärlina och golvreglar så pengarna blir ej avgörande.

Fördelen med att använda dubbla standardreglar är att det blir lite enklare att skarva mot befintlig bärlina/reglar då jag kan låta den ena regeln göra ett överlapp på någon meter och spika och limma den mot befintlig regel.

Eller går det rent av att få tag på tre tums (75mm) virke någonstans även nuförtiden?

Tum mått kan man få tag i om man har ett lokalt sågverk i närheten. Men jag har sett det förut att man kan beställa hem det på XL bygg förut i alla fall. Frågan är dock om det blir så mycket billigare än att köpa en större regel som du kapar själv. Att limma ihop är en sämre bärande konstruktion än en hel. Som syll där det finns bärande mur hela vägen under fungerar väl men jag skulle aldrig gjort så där det finns punktlaster utan stöd under.

Om du främst är ute efter att ersätta de tumsågade reglarna med virke med samma styvhet så kan du använda limträ. 3x9 tum ersätter du med 66x225 och 3x7 tum med 56x180.

• Gilla
RobbanGBG och 1 till
  • Laddar…
Av att döma på ditt namn bor du i Göteborg. Holgers i Borås säljer grovsågat virke, de kan nog ta fram dina dimensioner.

• Gilla
RobbanGBG
  • Laddar…
R RobbanGBG skrev:
Hej,

Jag har ett äldre hus med delvis torpargrund där syll, bärlina och golvreglar lite lokalt drabbats av vatten och insektsskador... Lyckligtvis är det begränsat och jag har gjutit en plint att växla av bärlinan på så den behöver endast vara ca en meter lång och de reglarna som är dåliga kan då i sin tur växlas av över den nya bärlinan så de behöver bara vara ca 1,5 meter långa.

Men även om jag inte behöver så mycket virke så är mitt problem att virket är i "tum" dimensioner:
  • Bärlinan "tre-tum-nio" (den mäter alltså 75 x 225 mm).
  • Golvreglar är "tre-tum-sju" (de mäter alltså 75 x 175 mm)
Vad ersätter jag dessa med i dagens moderna samhälle?

Är det OK att limma och spika ihop två 45 x 220 för att åstadkomma en 90x220 bärlina istället för 75 x 225?

Samma sak med reglarna, är det OK att limma&spika två 45 x 170 för att få en 90 x 170 istället för 75 x 175?

I båda ovan fall avser jag isf utgå från C24 reglar.

Eller är det bättre att köpa en 90 x 225 limträbalk och använda både som bärlina och såga ner den till 90 x 175 för reglar? Skadan är så vitt jag hittills sett så begränsad att en fyra (eller kanske sex) meters balk från Bauhaus kunde räcka till både bärlina och golvreglar så pengarna blir ej avgörande.

Fördelen med att använda dubbla standardreglar är att det blir lite enklare att skarva mot befintlig bärlina/reglar då jag kan låta den ena regeln göra ett överlapp på någon meter och spika och limma den mot befintlig regel.

Eller går det rent av att få tag på tre tums (75mm) virke någonstans även nuförtiden?
Det låter som en utmärkt idé att spiklimma två vanliga reglar. Det hade jag gjort.

Jag förmodar att det inte är någon särskild precision, utan måtten kan variera något.

J justusandersson skrev:
Om du främst är ute efter att ersätta de tumsågade reglarna med virke med samma styvhet så kan du använda limträ. 3x9 tum ersätter du med 66x225 och 3x7 tum med 56x180.
Hmm. det var intressant. Jag är vare sig konstruktör eller snickare så jag har ej koll på om eller hur mycket limträ är starkare/styvare än vanligt trä, därav min tanke att alltid bygga i grövre dimension än original, det är ändå så lite material att kostnaden inte blir avgörande och på bredden finns plats. Men om det är så att jag kan använda "standard" dimensioner som är lättare att få tag på så vore det bra rent tidsmässigt.
  • 66x225 limträ har det samma bärighet/styvhet som 3x9 tum (75x225) träregel?
  • 56x180 limträ är lite för "högt" så jag hade fått jacka ur 5mm vid upplagen, kan det verkligen ersätta 75x175 träregel?

A andersmc skrev:
Det låter som en utmärkt idé att spiklimma två vanliga reglar. Det hade jag gjort.

Jag förmodar att det inte är någon särskild precision, utan måtten kan variera något.
Du har rätt, på bredden är det fritt så att säga. Bärlinan har bara luft på sidorna och hålet i muren där den skall in är ca 12 cm brett så plats finns. Mellan golvreglarna ligger endast isolering (sågspån idag...) så bredden kan variera även där.

Är bara på höjden det behöver vara ungefär rätt men för bärlinan kan jag justera upplagen lite uppåt och jag lär ändå behöva knacka in byggkilar antar jag för att få det tight så... Dessutom har jag redan lämpliga C24 reglar hemma så därav att jag vacklar lite fram och tillbaka.

Såg dock att Beijer hade fyra meters 90x225 limträ inne här i närheten för 890kr så det får kanske bli en sån ändå.

De limträdimensioner jag föreslog har samma kapacitet som dina ursprungliga tumsågade. Jag har då utgått från att dina gamla bjälkar har en hållfasthet som motsvarar klass C24. 5 mm urjackning vid upplagen saknar betydelse.

• Gilla
RobbanGBG
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
De limträdimensioner jag föreslog har samma kapacitet som dina ursprungliga tumsågade. Jag har då utgått från att dina gamla bjälkar har en hållfasthet som motsvarar klass C24. 5 mm urjackning vid upplagen saknar betydelse.
Bra att veta att jag kan gå ner i dimension på de långa golvreglarna ifall insekterna ätit mer på dem än jag hittills sett (y)
Har dock tittat runt under dagen på var jag kan få tag på virke och det slutade på Beijers, de hade 90x225 limträ i lager och 10% i allt på lager så jag slog till på en sån. Det blir i alla fall inte underdimensionerat :D

Det blir garanterat väldigt bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.