Hej,

Belysningen till vårat badrumsskåp har slutat att fungera-igen. Köpa ersättning belysning från Ikea kostar skjortan. Är det någon som lyckats hitta något billigare alternativ eller moddat med någon ledlist eller liknande?

Vi har skåpet som är 40x21x64 som nu har utgått.

Tack på förhand!

Fairlane
Jag har fixat en sådan belysning. Ett vanligt fel på den modellen är att ledningen knäcks vid gångjårnssidan, så var det på skåpet jag lagade. Jag bytte kabel och lödde fast den nya på led-listen. På ändra sidan kopplade jag ihop befintlig ledning med ny i en kuldosa. Har mig veterligen fungerat bra sen dess.

• Gilla
MikeOz och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har fixat en sådan belysning. Ett vanligt fel på den modellen är att ledningen knäcks vid gångjårnssidan, så var det på skåpet jag lagade. Jag bytte kabel och lödde fast den nya på led-listen. På ändra sidan kopplade jag ihop befintlig ledning med ny i en kuldosa. Har mig veterligen fungerat bra sen dess.
Tack för ditt svar. Råkade också ut för detta. Lagade detta men en kopplingspedal/sockerbit. Det fungerade ypperligt. Nu har själva ljuskällan gått sönder och den är inte lika lätt och laga,tyvärr.:(

Fairlane
Jag har inte testat på IKEA skåp, men det är ju en vanlig LED-list, så man borde kunna köpa en rulle av en sort som går att dela och löda på?! Det är ju fasta punkter man kan klippa av dem på, så det kanske blir en del längst ut som inte får någon belysning, men generellt borde det ju inte vara något problem. Eventuell att man får byta drivare,

E EdgarX100 skrev:
Tack för ditt svar. Råkade också ut för detta. Lagade detta men en kopplingspedal/sockerbit. Det fungerade ypperligt. Nu har själva ljuskällan gått sönder och den är inte lika lätt och laga,tyvärr.:(
Jag har samma problem med Storjorn feån Ikea (badrumsskåp med belysning)
Kunde du laga det själv eller måste man vara elektriker?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har inte testat på IKEA skåp, men det är ju en vanlig LED-list, så man borde kunna köpa en rulle av en sort som går att dela och löda på?! Det är ju fasta punkter man kan klippa av dem på, så det kanske blir en del längst ut som inte får någon belysning, men generellt borde det ju inte vara något problem. Eventuell att man får byta drivare,
Hej.....Jag har detta problem med mitt Storjorn skåp och är desperat att få det fixat. Jag kan inget om el, måste man vara elektriker för att fixa detta? Mitt badrum är nu helt svart eftersom tidigare ägaren av mitt hem aldrig imstallerade taklampa utan endast detta skåp med led belysning i.

Fairlane
Snorkfröken. Snorkfröken. skrev:
Hej.....Jag har detta problem med mitt Storjorn skåp och är desperat att få det fixat. Jag kan inget om el, måste man vara elektriker för att fixa detta? Mitt badrum är nu helt svart eftersom tidigare ägaren av mitt hem aldrig imstallerade taklampa utan endast detta skåp med led belysning i.
Nej man behöver inte vara elektriker. Jag är inte elektriker och kunde laga det.
Man gör dock kunna lite om el, kunna mäta lite etc. Det finns väl tre saker som kan gå sönder i det skåpet, ljuskällan, drivare och kablar drån drivare till ljuskälla.
Det vanligaste verkar vara att kabeln går av efter böjas för många gånger när skåpsluckorna öppnas och stängs.
Kabeln finns inte som reservdel och om jag minns rätt så var den fastlödd i ljuskällan. Jag klippte kabeln och plockade ut ljuskällan ur skåpet. Sen lödde jag bort befintlig anslutning och dit med en ny kabel. Den nya kabeln anslöt jag sen mot en kabeln från drivaren. Inte särskilt svårt, mest pilligt.

Man bör dock ha lite koll på el som sagt. Att anlita en elektriker för det tror jag blir dyrare än att köpa nytt skåp. Ett alternativ kan isåfall vara att montera ner skåpet och ta med det till någon som kan fixa.

Snorkfröken. Snorkfröken. skrev:
Jag har samma problem med Storjorn feån Ikea (badrumsskåp med belysning)
Kunde du laga det själv eller måste man vara elektriker?
Hej @Snorkfröken,

Jag löste problemet genom att köpa ett begagnat skåp från marketplace. Skåpet var helt nytt och låg i sin förpackning. Lyckas du hitta ett begagnat skåp är det absolut smidigaste lösningen. Det svåraste är inte att få det att fungera, utan att det ska se "snyggt" ut.
Jag lyckades felsöka mitt trasiga skåp med hjälp av det fungerande skåpet. I mitt fall var det led listerna som var trasiga.
Precis som @Fairlane skriver behöver du inte vara elektriker för att lösa just denna utmaning. Du kan få hjälp här eller liknande forum. Alternativt vända sig till någon lämplig butik.

Lycka till och återkoppla gärna om du kör fast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.