Hej!

Vi ska måla om ett sovrum i fritidshuset som vi precis har köpt. Vi ser helst att det inte är någon textur såsom vävtapet.

Den gamla tapeten satt väldigt svagt så vi började med att ta bort den. Genom att blöta tapeten lite lätt så lossade det. Tapeten satt direkt på spånskiva med väv över skarvar och skruvskallar.

Så här kommer ett batteri med frågor:

* Sätta upp gipsskiva, är det bra? Spelar det någon roll om man väljer renoveringsgipsskiva (dyrare men tunnare) eller Svensk/EU-standard gipsskiva (tjockare men billigare)?

* Kan vi sätta gipsskivan direkt på spånskivan (måste vi hitta reglarna?) eller ska vi ta bort spånskivorna? Om man inte tar bort spånskivorna så tappar vi lite golvyta.

* Hur tar man bort lister (både golv och taklister)? De sitter med spik. Om man tar bort de, kan man använda de igen?

* Efter gipsskivan, har vi förstått det rätt att man spacklar skruvhuvuden samt över skarvar (där man även lägger glasfiberremsa. Sedan slipar man, spacklar igen och slipar, därefter kan man måla.

Stort tack på förhand!

Mycket bättre med gips.
Behöver inte hitta reglar, skruva bara direkt i spånet.
Listerna går att sätta tillbaks men dom måste ju kapas då rummet blir mindre (golvsockeln).
Spackla skruvar och remsa i skarvar, dock använder man pappremsa numera som är mycket bättre och inte spricker (nu kommer nån gammal bakåtsträvare snart att säga att det går lika bra med glasfiber men det gör det INTE).

Det blir bra med spackling och målning på gips, men ännu lite bättre om man sätter en tunn duk över hela ytan. Dels finns microlit som är en glasfiberduk, dels finns det diverse s.k "målardukar" som i vissa fall inte är glasfiber utan polyester eller ngt. Glasfiberduken kan klia lite att hantera, ungefär som glasull. Och så målar man på duken.

Obs! Duken är inte istället för remsor i skarvarna.

Håller med Stefan N =)
Lättast för att få bort listerna och socklarna är helt enkelt att vara försiktig, kofot är lite överkurs och lär nog få dom att spricka, stämmjärn och lite i taget är rätt recept =)

Det är "stadigare" med vanlig gips (13 mm) men eftersom väggen redan är plan och du har spånskivor under fungerar 6 mm renoveringsgips också. Det kan vara lite svårare att få renoveringsgipsen helt plan om det är lite ojänt under eller om spånet inte är helt plant. Man får också vara försiktigare när man skruvar renoveringsgipsen eftersom skruvan snabbt far genom.

Skarvar som inte har urfasning i gipsskivan skär du snett så du får ett "dike".

Är man lite ovan med spackling är det lättare att limma pappremsorna.

1) spackla alla skruvhål utan att bygga upp runt.
2) spackla alla "diken" helt slätt och fyll upp urfasningar så det täcker skarven men inte så det bygger upp högre än ytan.
3) Limma pappersremsa på alla "diken" och urfasningar (ovanpå första lagret spackel) med antingen vattenfast tapetlim eller våtrumsgrund.
4) spackla allt ett andra varv på skruvhål och skarvar och fyll nu upp lite utanför pappremsorna (4-5 cm ungefär)
5) slipa av allt och se om det behöver förbättras någonstans. Slipa ner urfasade skarvar så de är plana med ytan och "diken" så de är plana med pappremsan. Om pappremsan skymtar fram någonstans gör det inget.

Är detta något man bör göra själv eller leja ut? Min fru är händig men inte jag... jag vill dock lära mig mer :-)

Vad tycker ni om "renoveringsduk" (t ex från Konkret) direkt på spånskivan?

Det där gjejar du enkelt själv med lite stöd från frun =) Gipsa och spackla är lätta uppgifter bara man är noggran med att det blir slätt, =) och det är ju perfekt "nybörjar" jobb om du vill lära dig mer

Så känner jag också. Har du någon erfarenhet av renoveringsduk? Det ska man tydligen kunna ha direkt på spånskiva..

Mikael Jacob Edström skrev:
Så känner jag också. Har du någon erfarenhet av renoveringsduk? Det ska man tydligen kunna ha direkt på spånskiva..
Det blir sällan så bra som man tror det ska bli. De överdriver rejält med vad den faktiskt täcker men det är klart det går snabbare. Är spånskivorna bara släta och ligger slätt kant-i-kant går det nog bra med "renoveringsduk".
Dock behöver du spackla ev. skruvhål eftersom dessa annars syns genom men då är det bara skruvhålen att spackla förstås.

Mikael Jacob Edström skrev:
I sammanhanget så får man se till vad du vill lägga tiden på - att bli bättre på att spackla och måla eller bara få huset klart? Det är ju alltid trevligt när ytorna är snyggt utförda, men frågan är hur mycket ni kommer att störa er på en medelmåttig finish i en sommarstuga?

Ytterligare en sak som jag kom att tänka på, i och med att tapeterna satt dåligt, är att spånskivan eventuellt bör förgrundas med en mättande färg om ni sätter duk, eftersom den antagligen är sugande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.