Nu har jag fått hem handdukstork med tillhörande ventil. Ventilens två M22-gängor passar perfekt i mina befintliga röranslutningar... MEN jag vill inte ha handdukstorken nere vid golvet utan jag måste förlänga rören. Jag behöver alltså konstruera två "rörstumpar" med utvändig M22 i ena änden och invändig M22 i andra änden, men hittar inga lämpliga anslutningar för ändamålet.

Måste jag först mha övergångsnipplar gå från M22 => R12 i båda ändarna för att sedan kunna använda klämringskopplingar till mina rör? Känns som att gå över ån efter vatten... finns det ingen enklare lösning? Någon som har några tips på hur jag kan höja torken en halvmeter? (vill helst ha kromade rör)

IMG_1609.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då får du helt enkelt ta bort ditt gamla ventilkoppel på den nedre bilden och skarva på förkromat därifrån. Risken är väl att det är radiatorvatten som du behöver ta hand om och fylla på nytt sen när du monterat ihop allt.

Krilleman
I dina ventiler vid golvet sätter du 8182499 (säljes parvis enligt trio) och på dessa halvkopplingar till 12mm rör 1946649.

I handdukstorken monterar du vanliga MMA M22x12 kopplingar. 1840002

Glöm inte stödhylsor i dina kromade rör!

Bocka in 12mm rören till väggen, sätt två lämpliga klammer och bocka ut till handdukstorken. Om du skulle gå rakt upp med rören är risken att det blir för rangligt. Och avståndet till anslutningarna kanske inte heller är samma.

Tusen tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.