8 991 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Ersätta mullbänk med gjuten platta ?
Tanken med att ha cellplast mot betongen var att isolera betongen eftersom den har golvvärmeslingor. Såg att någon kommenterat att det även fungerar som fuktspärr. Många har sagt att betongen inte får ligga direkt mot stocken. Det förstår jag dock inte eftersom den borde vara torr när den brunnit färdigt.
Vet inte om det går se på skissen här, men vill minnas att den stående cellplasten var snedskuren för att betongen skulle kunna komma närmare väggen. Sen kanske man skulle lagt lite cellplast på grundstenen för att inte behöva lägga annan känsligare isolering direkt mot stenen. Hoppas du blev lite klokare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det går se på skissen här, men vill minnas att den stående cellplasten var snedskuren för att betongen skulle kunna komma närmare väggen. Sen kanske man skulle lagt lite cellplast på grundstenen för att inte behöva lägga annan känsligare isolering direkt mot stenen. Hoppas du blev lite klokare...
Tusen tack för skisser, bilder och beskrivningar på hur du gjorde. Vi står inför samma problem och lösning i vår torp från 1905 där golvet i köket blev vattenskadad. Tur att det finns lösningar och att man kan göra mycket själv.A Arvo-björk skrev:Tanken med att ha cellplast mot betongen var att isolera betongen eftersom den har golvvärmeslingor. Såg att någon kommenterat att det även fungerar som fuktspärr. Många har sagt att betongen inte får ligga direkt mot stocken. Det förstår jag dock inte eftersom den borde vara torr när den brunnit färdigt. [bild]
Hur mycket har detta kostat dig?
Svårt med kostnader såhär i efterhand (2019) , huset vårt är ca 9x20 meter i bottenplan. En del grundstenar ligger kvar som dom var, men ca 75% är stabiliserade. Det kostade ca 300 000kr i arbete och material att stabilisera grunden. Då lyftes huset med luftkuddar och stålbjälkar samtidigt som man i sektioner gjöt bottenplatta och lyfte grundstenar på plats.K Karolina E skrev:
Det kändes som ett gigantiskt jobb, men det som följde efter var ännu större. Att få ut den gamla mullbänken, dvs allt organiskt material gjordes för hand. Och där var kostnade min kropp. Jag har forfarande domningar i händerna av och till efter det hårda fysiska arbetet som spade och skottkärra orsakade. Hade en traktor för att sen få bort materialet. Där skulle jag undersöka om ett transportband skulle kunna funka bättre.
Själva renoveringskostnaden därefter beror ju på hur stort det är, hur omfattande och vilka material man kan komma över och hur mycket hjälp man kan få gratis eller billigt.
Ofta när jag uppskattar kostnaden så blir ofta själva stykkesdetaljen korrekt (dvs kubikmeterpris för betong eller grus) men att man glömmer bort att man även skal göra X och behöver hyra maskin Y.
Hoppas det går bra att ordna med vattenskadan. / Arvo
Klicka här för att svara