Hej !
Har rivit ut gammal nedrökt KULO och alla gamla el-uttag i köket på gammelkåken.
Inga uttag var jordade och de gamla kablarna är-2 ledare.
Vad köper jag istället för kabel uttag samt kopplingsdosor ?
Tänker dra fram allt och låta elektriker koppla ihop.

Herr Banan

Redigerat:
Du köper ingenting, även att dra kabel är ett behörighetsjobb. Ta hem en eller två elektriker och be om en offert istället.

Eller så åker du till valfri bygglada och köper det du behöver och gör allt själv utan att berätta för någon.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Har du pratat med någon elektriker? Dom allra flesta ställer sig högst tveksamma att komma och "ta över" en halvfärdig installation.
Ska man rakt av ersätta g:a kuloledningar använder man i dag EKRK/EQRQ. Hur många ledare den ska ha är ju olika beroende på vilken funktion man önskar och måste avgöras på plats eller på en korrekt ritning. Kopplar gör man i kulodosor, apparater och lamputtag, utanpåliggande apparater av önskat fabrikat och funktion.
Men eftersom du tänker anlita en elektriker är rådet att först av allt prata med elektrikern och gå igenom jobbet. Elektrikern kan ge dig råd och önskemål samt svara på om han godtar att du drar ledningarna.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Och om du inte skall använda elektriker så är det bara att fråga så skall vi försöka hjälpa dig. ;)

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och om du inte skall använda elektriker så är det bara att fråga så skall vi försöka hjälpa dig. ;)
Jag kanske INTE ska anlita en elektriker, jag vill bara veta vilka kabeltyper och dosor man kan använda.
zarkov zarkov skrev:
Du köper ingenting, även att dra kabel är ett behörighetsjobb. Ta hem en eller två elektriker och be om en offert istället.

Eller så åker du till valfri bygglada och köper det du behöver och gör allt själv utan att berätta för någon.
Jag vill bara veta vad jag kan använda för att materialvalet blir rätt.
Jag köper inte att jag inte kan dra 50 klamrar och sätter en ny kabel på exakt samma ställe den tidigare satt utan att koppla in dessa, skulle vara ett "brott".
Har gjort det tidigare och elektrikern hade inga problem med det då henom inte hade tid att göra hela jobbet. Klart att han kollade på dragningen innan han kopplade.

Haken är att man måste veta hur det ska kopplas INNAN man bestämmer sig för antal ledare.
Så gör en skiss/ritning där du kan se hur många trådar som behövs mellan dom olika kopplingspunkterna.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag är väldigt lat av mig så jag brukade ha EKLK i min bil när jag gjorde småjobb hemma i sverige. Då slapp jag fundera på om kabeln kunde användas utomhus eller grävas ner i rör, den har nu bytt namn till EQLQ eller något.

Med det sagt så uppmanar jag aldrig någon att greja själv, då detta brukar bli inträdesporten till att göra större saker på egen hand. Att sedan ta hem en elektriker man är bekant med tycker jag heller inte duger, jag brukar tipsa fastighetsägare och privatpersoner om vilka frågor dom bör ställa till en elektriker innan jobbet inleds, vad Z-loop på instrumentet mäter brukar vara en bra fråga att ställa eftersom den är helt avgörande om man ska dimensionsera en ledning.

Tar man dit en elektriker så får man anläggningen avtestad på ett korrekt sätt, och fakturan blir en värdehandling för den bevisar både att löpande underhåll görs på fastigheten, och att det finns en firma man kan rikta garantiärenden emot när det inte blev bra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
R
J JanneGuleböj skrev:
Hej !
Har rivit ut gammal nedrökt KULO och alla gamla el-uttag i köket på gammelkåken.
Inga uttag var jordade och de gamla kablarna är-2 ledare.
Vad köper jag istället för kabel uttag samt kopplingsdosor ?
Tänker dra fram allt och låta elektriker koppla ihop.

Herr Banan
Rekommenderar Draka EQLQ-pure väldigt smidig kabel och flexibel.
Snyggas med Elkos Kulodosor.
Klammer möjligen Letti eller TKK, kanal list typ Optiline 12x20 är också ett alternativ.

• Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
Eftersom den gamla anläggningen är riven så blir det nyinstallation, och det betyder att det måste byggas om till jordat.

Vilket i största allmänhet är högst lämpligt i ett kök eftersom risken att komma i kontakt med något jordat är högst påtaglig, så kök kan aldrig med någon rimlighet ens vara en isolerad miljö enligt äldre bestämmelser. (Det har varit tillåtet för matplats i kök innan 1994, men om du redan rivit får du inte utnyttja detta undantag, och oavsett det juridiska så är det av säkerhetsskäl olämpligt att försöka utnyttja detta undantag.)

Att det inte var jordat tidigare låter spännande, jordat i kök kom för närmare 100 år sedan. Eller var det bara en matplats i köket som hade el, och ingen el i köksdelen?

Om du bara har ojordat i köket behöver du sannolikt även arbete i elcentralen, och det kanske också är lämpligt att lägga till fler grupper, så det är lämpligt att börja med att ta dit elektriker.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska man rakt av ersätta g:a kuloledningar använder man i dag EKRK/EQRQ.
Drakas motsvarighet heter QLO.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
C
Müssli Müssli skrev:
Drakas motsvarighet heter QLO.
Tröttsamt med dessa egenpåhittade beteckningar som inte avslöjar kabelns egenskaper.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tröttsamt med dessa egenpåhittade beteckningar som inte avslöjar kabelns egenskaper.
Ahh, nu är du lite tråkig. Att hitta på att döpa den till QLO är ju tårta för marknadsföringsavdelningen den dan. ;) Det är ju sällsynt välfunnet!

• Haha
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
J JanneGuleböj skrev:
Jag köper inte att jag inte kan dra 50 klamrar och sätter en ny kabel på exakt samma ställe den tidigare satt utan att koppla in dessa, skulle vara ett "brott".
Det är ett brott vad du än tycker om det. Sen är det ett brott som inte så många här bryr sig om men att försöka få det till ett lagligt agerande blir bara löjligt.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Eftersom den gamla anläggningen är riven så blir det nyinstallation, och det betyder att det måste byggas om till jordat.

Vilket i största allmänhet är högst lämpligt i ett kök eftersom risken att komma i kontakt med något jordat är högst påtaglig, så kök kan aldrig med någon rimlighet ens vara en isolerad miljö enligt äldre bestämmelser. (Det har varit tillåtet för matplats i kök innan 1994, men om du redan rivit får du inte utnyttja detta undantag, och oavsett det juridiska så är det av säkerhetsskäl olämpligt att försöka utnyttja detta undantag.)

Att det inte var jordat tidigare låter spännande, jordat i kök kom för närmare 100 år sedan. Eller var det bara en matplats i köket som hade el, och ingen el i köksdelen?

Om du bara har ojordat i köket behöver du sannolikt även arbete i elcentralen, och det kanske också är lämpligt att lägga till fler grupper, så det är lämpligt att börja med att ta dit elektriker.
Kåken rustades i slutet av 1980-talet.

"I Sverige har reglerna för elinstallationer ändrats flera gånger genom åren, och det är Elsäkerhetsverkets föreskrifter och standarden SS 436 40 00 (Elinstallationsreglerna) som styr.
  • Före 1994: Det var inte krav på skyddsjordade uttag i kök i bostäder. Det var vanligt med ojordade uttag, särskilt i äldre hus, även i kök. Man litade på så kallad "skyddsavskiljning" i gamla elanläggningar."

• Arg
dan_norstedt
  • Laddar…
Men där man utför en lite mer omfattande renovering SKA det var jord om arbetet utförs i dag. Undantag finns om man installerar enstaka uttag i ett befintligt ojordat rum.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.