Hej.
Har ett kopplingsur som jag vill ersätta för att få in i all Plejd jag har hemma. Elektriker kommer och ska fixa, men vill mest förstå.
En Plejd CRT 01. Ska trådarna in på L, N, 1 och 2.
En CRT har har två L en in och en ut. Hur kopplar man in L här?
Har ett kopplingsur som jag vill ersätta för att få in i all Plejd jag har hemma. Elektriker kommer och ska fixa, men vill mest förstå.
En Plejd CRT 01. Ska trådarna in på L, N, 1 och 2.
En CRT har har två L en in och en ut. Hur kopplar man in L här?
Det är egentligen inte 5 trådar, utan snarare bygeln som förvirrar det liteF Fixarjon skrev:
På inkommande uret så har du:
Fast fas på L och sedan är det byglat därifrån till under sidan av uret (Bruna tråden)
Inkommande N på anslutningen N på ovan sidan.
Nedre sidan har du tändtråden (Svart) för belysningen.
Bygeln neråt (fast fas brevid svarta)
Och bygeln kan man då ta bort?R Robin7 skrev:Det är egentligen inte 5 trådar, utan snarare bygeln som förvirrar det lite
Fast fas på L och sedan är det byglat därifrån till under sidan av uret (Bruna tråden)
Ja, plejden behöver ingen bygel för funktionen att det ska funka.F Fixarjon skrev:
När det programmeras så sköter programmeringen (schemat som du lägger till, typ tänds kl20.00 släcks 4.00) när belysningen ska tändas, enklare sagt när plejden släpper igenom spänningen till utgående L med pil ner.
Inkommande L bruna tråden på (L pil in)
Inkommande N på N med pil in
och svarta alltså tändtråden på utgående L med pil ner.
Redigerat:
Tack!R Robin7 skrev:Ja, plejden behöver ingen bygel för funktionen att det ska funka.
När det programmeras så sköter programmeringen när belysningen ska tändas, enklare sagt när plejden släpper igenom spänningen till utgående L med pil ner.
Inkommande L bruna tråden på (L pil in)
Inkommande N på N med pil in
och svarta alltså tändtråden på utgående L med pil ner.
Funderar även på montera plejds spottar i källaren och ska förbereda med tomslangar.R Robin7 skrev:Det är egentligen inte 5 trådar, utan snarare bygeln som förvirrar det lite
Förstått att dessa ska parallellkopplas. Har en dosa ifrån tändknapp i rummet som ska belysas.
Drar man då fas till lampa i vidare till fas lampa 2 osv. Och detsamma med nolla lampa 1 till nolla lampa 2 osv
Ja enklas att göra så, vilken typ av Plejd spottar pratar vi om?F Fixarjon skrev:
Klicka här för att svara