Hej!

Jag har ett hus byggt 1910, uppvärmt med direktverkande el. Inför vintern tänkte jag få bort något av fukt och kyla från källaren. Källaren är karvad direkt i berget så omdränering eller tilläggsisolering framstår som orealistiskt.

Alla radiatorer och hela vattensystem har rivits bort av förra ägaren så att sätta in vattenburen värme är inte att tänka på. Jag har istället planerat att ta upp rökkanalen där gamla pannan stod och ställa in en kamin. Min första plan var att ställa in pelletskamin men så hade jag turen att hitta en Agaspis för under tusenlappen ;D som jag inte kunde motstå. Agaspisen har fungerat som kökspanna men är byggd för koks. Vet någon om jag kan använda pellets istället? (jag tänkte i så fall ansluta skruvmatning från magasin). Behöver jag modifiera spisen för att slippa kokset?

/Tobias

Du behöver ingen modifiering för en pelletsbrännare. Har aldrig sett en AGA inuti men gissar att den har liten eldstad och tål så höga temperaturer som koks kan ge. Det vore ingen bra idee att elda med ved i den för då skulle du vara där och lägga i ved stup i kvarten men med en permanent låga från pelletsbrännaren får du det varm utan många besök i källaren ;). Det kan behövas lite luftinjusteringar och kanske någon luftspjäll ska stängas för gott innan det brinner rent och fint men det upptäcker du medan du provar :). Diskutera det med dom som säljer brännarna vilken som passar bäst och i vilken lucka den ska sitta - det är många olika brännarsystem så se till att välja rätt.
Lycka till!
gaia

Tack för hjälpen!

Jag testar och återkommer.

/Tobias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.