Hej, min dörr till en Miele kyl visar sig vara felmonterad. Skulle behöva ersätta med ”nya hål” då dessa gör att gångjärnen hamnar snett, således blir även kylens dörr sne. Går dessa hål att ersätta med ny gänga? Tar mer än gärna emot alla tips och idéer jag kan få.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Det ser ut att sitta pressmuttrar så sätt in sådana, men det är svårt och kräver verktyg.
Går det att borra nya hål i gångjärnen?
Går det att borra nya hål i gångjärnen?
Tack för tipset! Innanför gängan inuti dörren verkar det vara någon form av poröst isoleringsmaterial antar att nån fyllnadsmassa behövs för att nya insatsen/gängan ej ska åka runt och vara stadigt fäst? Tips på vad jag ska fylla med?
Osäker på hur jag skulle gå tillväga för att få det rakt om jag ska borra nya hål i gångjärnet…. Det handlar om kanske två millimeter somWorkingclasshero skrev:
håley avviker från centrumpunkten.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Lite oklart. De där är original fästhål och fäster du i dessa så hänger dörren snett? Varför? De hålen du har där ser ju inte ut att vara felaktiga på nåt sätt?
Är det lika på bägge sidor? Om inte, Vad skiljer?
Tror inte det där är nå lösa insatser utan det är nog ett större fäste som ligger ingjutet i dörren. Nå lösa grejer monterade i det tomma skulle ju börja röra sig direkt och lossna.
Tror inte det där är nå lösa insatser utan det är nog ett större fäste som ligger ingjutet i dörren. Nå lösa grejer monterade i det tomma skulle ju börja röra sig direkt och lossna.
höger borrhål är inte centrerat vilket resulterar i att dörren ej blir helt rak då gångjärnen hamnar snett.S Stefan1972 skrev:Lite oklart. De där är original fästhål och fäster du i dessa så hänger dörren snett? Varför? De hålen du har där ser ju inte ut att vara felaktiga på nåt sätt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast är inte fästplattan lite rörlig då? Det ser ju som sagt ut som en gjuten historia i lättmetall som ligger där i dörren. Det kan ju rimligen inte handla om hundradelar för att det ska fungera?N Niklas777 skrev:
Workingclasshero skrev:
S stansarn skrev:
Är detta detsamma som blindmutter? Fungerar bådeS Stefan1972 skrev:Lite oklart. De där är original fästhål och fäster du i dessa så hänger dörren snett? Varför? De hålen du har där ser ju inte ut att vara felaktiga på nåt sätt?
blindnittång och blindmuttertång, popnitstång för att montera tex denna: https://www.bauhaus.se/blindnitmutter-rapid-m4-20st-fp
Produkter som diskuteras: "blindnittång"
Blindnittänger
Blindnittänger, också kända som popnit-tänger, är ett verktyg som används för att installera blindnit eller popnit, vilket är ett speciellt slags nit. De används ofta när man inte har tillgång till baksidan av det arbete man jobbar med.
Läs mer
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Det är speciell tång för blindnitmuttrar.
https://verktygsboden.se/hand-elver...ttertanger/blindnitsmuttertang-m3-m12-hrg-713
https://verktygsboden.se/hand-elver...ttertanger/blindnitsmuttertang-m3-m12-hrg-713