Hej.
Det verkar som om det finns en hel del folk här som har koll på vad som fungerar när man vill göra ingrepp i sitt hus.
Har tänkt riva väggen mellan kök och vardagsrum och jag antar att den är bärande. Väggen är 5,7m lång och sitter 0,8m från centrum på huset.
I min egen fantasi så hoppas jag på att det ska räcka med t.ex. en HEA 200 som står på t.ex. VKR 120x120x10 i änden som kommer mot hallen till och en VKR 120x80x10 i andra. (För att spara lite utrymme). Bifogar en ritning och det är den röda väggen som ska bort.
Tackar på förhand för alla tips jag kan få.
Det verkar som om det finns en hel del folk här som har koll på vad som fungerar när man vill göra ingrepp i sitt hus.
Har tänkt riva väggen mellan kök och vardagsrum och jag antar att den är bärande. Väggen är 5,7m lång och sitter 0,8m från centrum på huset.
I min egen fantasi så hoppas jag på att det ska räcka med t.ex. en HEA 200 som står på t.ex. VKR 120x120x10 i änden som kommer mot hallen till och en VKR 120x80x10 i andra. (För att spara lite utrymme). Bifogar en ritning och det är den röda väggen som ska bort.
Tackar på förhand för alla tips jag kan få.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har satt lite stål i kåken på det där viset. Fuskade fram lasten från Moelvens lathund, sen valde jag lämplig balk och rör. Svetsade konsoler men räknade som fritt upplagd. Om det är tight kan du ju be någon räkna lite noga på det. Har du den fast inspänd kan du gå ner en del i höjd då det är momentet som är dimensionerande. Tänk på att brandskydda också. Tror jag har några bilder på bloggen.
Hade tänkt göra något liknande som du har gjort i toppen på stolparna. Räcker det för att det inte ska räknas som fritt upplagd eller måste stolparna sitta fast på något annat sätt också? Tänkte göra likadant med Moelven som grund men jag fick aldrig kläm på vilka värden på järnbalken man skulle gå på. Tackar för infon.
Klicka här för att svara