En djungel!

Någon som kan ge ett kort enkelt svar på minimikraven till följande.

Huset är byggt med fyra nästan lika stora rum på var plan, dvs innerväggarna ser ut som ett kors sett uppifrån exakt lika på övreplan dvs väggarna står över varandra. Bottenvåning i timmer övre i uppreglat standardutförande.

Om en av de undre tvärväggarna ska bort helt,vilken balk krävs? Bortsett från det timmerrelaterade aspekterna..
Väggen ligger mellan murstock och yttervägg tvärs husets längdriktning.

Brutet tak med brant lutning och Mälardalen så snölasten är mild ,men denna vägg lär inte ta upp yttertaklaster väl?
Det blir ett upplägg (pelare) i var ände och längd totalt 2900mm mellan ytterändarna.

Takhöjden är 213cm så det finns inte så mycket att vinka på...

OM jag var ni skulle jag nog kolla med någon konstruktör som kunde komma och kolla på det. sedan kan ni få en ritning med vilka dimensioner som behövs. Jag gick till min lokala brägård där jag köper allt material, så hjälpte dem mig att komma i kontakt med en kille som var hemma och kollade på det. sedan räknade dem ut vad jag behövde också fick jag en handskiss. betalde med en flaska whiskey.

• Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Ingen med en ide`?

Det börjar bli akut..

Du måste kalla in en byggnadsingenjör. Det du skall göra kräver bygganmälan (eller kanske tom bygglov, osäker), då måste du kunna presentera en konstruktionsberäkning.

Även om det kanske är osannolikt så går det inte att kategoriskt säga att väggen inte tar upp taklast. Det du kan få hjälp med på ett forum som detta är en möjlighetsanalys, dvs går det överhuvudtaget att göra utan att förlora för mycket takhöjd. Då behöver man veta mer. Hur ser geomtrin ut för våningen ovanför? Detta måste man veta för att avgöra hur stor golvyta som kommer att bäras upp av balken (man räknar med 200kg/kvm i bostadshus + egenvikten av golvkonstruktionen). Dessutom måste en kunnig bedömma konstruktionen av stolparna, både att bedömam om det finns risk för knäckning av stolparna (dvs hur långa är stolparna i förhållande till tvärsnitt), men också hållfastheten på grunden där stolparna skall stå.

Jag är inte konstruktör, men jag skulle gissa att din balk behöver vara minst 200 mm hög. Inte alls säkert att det räcker. Frågan är då om den takhöjd du får kvar är rimlig. Som alternativ kan du kanske klara dig med lägre balk om du kör med stål istället. Man kan även fälla in balken i bjälklaget. Alltså i princip kapa de bjälkar som passerar och sedan fästa in dem från sidan i balken som då blir osynlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.