Hej! Vår plan är att öppna upp mellan kök/vardagsrum för en öppen planlösning. Med detta kommer problemet att ersätta en bärande vägg med balk. Vilken dimension på balk bör vi använda? Tanken är att lägga balken uppe på vinden för att spara på den lilla takhöjd vi har.
Mer info
Takstol #5 på ritningen är redan avburen med en kortare balk. Jag tänkte förlänga takstolen så att den kan bäras av den nya balken (i blått) istället, kanske finns andra lösningar?
Vore tacksam för input om detta är en bra idé samt vilken dimension man isåfall skulle behöva på balken. Jag hoppas jag har fått med alla relevanta mått!
/ Johan
Mer info
- Snözon/last 1,5 kN/m²
- Enplanshus från 70-talet
- WW-takstolar med virkesdimension 155x50
- 19° takvinkel
- Nya balken är markerad blå.
- Röda väggar är befintliga som ska tas bort.
- Gröna väggar är nya som är planerade att läggas till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstol #5 på ritningen är redan avburen med en kortare balk. Jag tänkte förlänga takstolen så att den kan bäras av den nya balken (i blått) istället, kanske finns andra lösningar?
Logga in
Skapa konto
Vore tacksam för input om detta är en bra idé samt vilken dimension man isåfall skulle behöva på balken. Jag hoppas jag har fått med alla relevanta mått!
/ Johan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Du kan inte flytta en fackverkstakstols upplag i sidled. Den blå balken måste finnas i samma läge som de befintliga väggarna. Dessutom måste den i praktiken finnas under takstolarna eftersom det inte finns plats för den på något annat ställe. Kan du bygga pm takstol #5 så den blir identisk med övriga bör det inte vara något problem. Det finns fler metoder att hålla nere höjden på en balk. Man kan gå över till ett styvare material. Man kan laborera med balkens tjocklek.
Du kan inte flytta en fackverkstakstols upplag i sidled. Den blå balken måste finnas i samma läge som de befintliga väggarna. Dessutom måste den i praktiken finnas under takstolarna eftersom det inte finns plats för den på något annat ställe. Kan du bygga pm takstol #5 så den blir identisk med övriga bör det inte vara något problem. Det finns fler metoder att hålla nere höjden på en balk. Man kan gå över till ett styvare material. Man kan laborera med balkens tjocklek.
Hej och tack så mycket!J justusandersson skrev:Hej och välkommen till Byggahus forum!
Ah okej! Är det för att kraften går ner där överramen möter underramen? Menar du att det inte får plats på grund av att överramen är "ivägen" för en balk på vind, eller för att det inte brukar gå att få plats med en balk hela vägen ut till yttervägg pga. takhöjden?
Tack för svaret!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En fackverkskonstruktion ska helst bara utsättas för laster i knutpunkterna, så att stängerna inte påverkas av moment. Man syndar för det mesta mot det när det gäller överramen när man spikar takmaterialet direkt på denna, men det gäller inte själva upplagspunkterna. Din lösning är inte genomförbar som jag ser det, utan måste modifieras.
Om jag förstått dig rätt så måste balken hamna ungefär där väggen bär i dagsläget? Såhär:
Problemet blir då detta om balken ska ligga ovan underramen som ritning ovan:
Hade man kunnat göra om takstol #6 och #7 på samma sätt som #5, alltså hänga takstolen i balken med något beslag. Då bygger inte balken så mycket i höjd på vinden heller. Det hade sett ut såhär ungefär:
Problemet blir då detta om balken ska ligga ovan underramen som ritning ovan:
Logga in
Skapa konto
Hade man kunnat göra om takstol #6 och #7 på samma sätt som #5, alltså hänga takstolen i balken med något beslag. Då bygger inte balken så mycket i höjd på vinden heller. Det hade sett ut såhär ungefär:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är bättre att fundera över hur man kan få ner balkhöjden. Då är det bra om det finns några lastvärden att utgå från. En måttsatt planrining är en bra början.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du behöver en limträbalk ca 90x360 mm för att avväxla tre takstolar.. Vill du ha en lägre balk är 215x270 likvärdig ur styvhetssynpunkt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
HEA 180. Med regelinbyggnad och dubbel gips blir inte skillnaden så stor.
Två balkar sidan om varandra. Kan det vara något sätt att få ner höjden på dem?
Så har jag det i en tillbyggnad.
Inte jag som gjort det, så vet inte anledningen till att man gjorde så.
Men tänkte om det kanske var för att spara på höjden.
Så har jag det i en tillbyggnad.
Inte jag som gjort det, så vet inte anledningen till att man gjorde så.
Men tänkte om det kanske var för att spara på höjden.
Tack för svar! Jag får kolla vad som blir lättast att fästa in helt enkelt.J justusandersson skrev:
Om balken hade legat under takstolen hade detta definitivt varit ett alternativ. Men nu när jag tvingas fälla upp balken pga. takhöjden så känns det svårt att få ner kraften i en såpass bred balk utan att den snedbelastas/vrids?M Mortsken skrev:
Klicka här för att svara