Hej alla

Ni som vet mer än jag.

Håller på att bygga ut vårt 1 1/2 plans hus och har kommit så långt att källaren över den nya delen är klar och bjälklaget över detta är klart med 45x195 cc 40 krysskolvat och bärs upp med en hjärtvägg i källaren på mitten.

Nu vill jag ha ett stor rum på "markvåningen" utan hjärtvägg och ska då ersätta den med något annat som bär upp ovanvåningen (1/2) plans bjälklaget och ramverkstakstolarna på mitten.

Vad är då lämpligt, limträbalk eller stål I-balk?
Föredrar limträ men hur fet blir en sådan, vill ju inte huka mej på markplan för att gå under....?

Förutsättningarna är:

Bredd/spännvidd på 1/2 plans bjälklag och takstolar och husets bredd är 7,4m
Längden på balken som ska ersätta hjärtväggen=förlängningen / utbyggnaden av huset är 4,80m

Hjälp mej ni som kan eller ge mej tips om vem som kan beräkna detta, bor starx norr om Västerås.

Jag kan inte dimensionera åt dig men jag tror att du ska räkna med att det handlar om en limträbalk som är cirkus 350-400mmx100-150 eller en H-balk som är 220-240mm hög. Ganska stora saker alltså.....

Räknade lite i ett program från martinssons trä (ingen expert) och fick fram att du skulle ha 115*630 limträ. Det är ju snyggt med en stor fet balk i taket ;D

Räknade via belastningsprogrammet Martinson hade och kom fram till limträ på 115X495 eller ev 115x405 så det är bara att glömma, ville ju inte huka mej på markvåningen  ::)´

Så det är bara att jaga reda på H/I järnbalk i V-ås trakten......nån som vet vem som har sådana?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.