Vi har bott i vårt hus i två månader, drygt.

Byggfirman vill visa vårt hus för en potentiell kund. Vad kan man begära i ersättning? Det är alltså ingen öppen visning för allmänheten utan bara en eventuell kund som ska komma förbi och titta på ytfinishen.

Måste man ha ersättning för det då?
Har ni varit nöjda med firman? Har de varit smågnetiga på skitsaker?
Fundera igenom först hur mkt jobb ni behöver lägga på att visa huset, är det mkt tid så kan man kanske begära lite betalt, men annars så känns det som en sån där grej man kan göra för att vara schysst?

Som Hubbe säger så, har hantverkarna gjort ett bra jobb låt dom visa upp sitt arbete gratis, om det är en engångsföreteelse.
Man kan ju inte ha folk som ska ränna i hemmet om dagarna.

Om det skulle vara en öppen visning så ska man självklart ta betalt tycker jag.

Hur mycket hade TS uppskattat att få se på ett bygge som Byggfirman gjort innan TS gick in i affären?

Sälvklart behöver man inte ta ut någon ersättning.

Anledningen till frågan var att ett par bekanta som också byggt nytt husfått frågan från deras hustillverkare om de kunde använda huset för visningar och då få en ersättning för detta.
Jag vet inte om det gällde enskilda visningar som denna eller om det var öppen visning som diskuterades. Ersättningen i dessa två fall är ju naturligtvis olika. Men vad är rimliga nivåer OM man vill ha ersättning?

Möjligen byggmaterial till ett värde av 300 kr ?

daviden skrev:
Möjligen byggmaterial till ett värde av 300 kr ?
??? :O

berg35 skrev:
Men vad är rimliga nivåer OM man vill ha ersättning?
:rolleyes:
Man har förstås möjligheten att tacka nej.

Vi kommer inte att kräva någon ersättning denna gång. Vi gav honom en liten syrlig pik över telefon så vi får se om han hittar på något. Men det kan däremot vara bra att veta för framtiden om det skulle visa sig att han vill visa det för fler potentiella kunder. Blir det mycket spring vill vi gärna ha lite ersättning.

En liten fråga, är det ni som har handlat upp huset genom byggfirman, eller har ni köpt det när det var färdigställt?

En tanke är väl att han skulle kunna betala för en veckostädning alternativt betala en städfirma. Det ligger ju i byggfirmans intresse att ytskikten är tipptopp.

Min bror fick 5000 per visning för sitt hus, då det blev klart innan de hade möjlighet att flytta in. Tror det blev en allmän och en enskild visning.

Anna_H skrev:
Min bror fick 5000 per visning för sitt hus, då det blev klart innan de hade möjlighet att flytta in. Tror det blev en allmän och en enskild visning.
Så han fick betalt fast han inte bodde där än?

Vi fick 80.000kr för 9 öppna visningar innan vi flyttade in. Det blev vissa små skador på tapeter och golv men inget utöver "normalslitage". Det ÄR tråkigt att ha folk springande i huset men vi bodde i alla fall inte där då! Nu i efterhand ångrar jag att vi inte skrev ett avtal även om nu allt gick bra.

PCLarsson skrev:
En liten fråga, är det ni som har handlat upp huset genom byggfirman, eller har ni köpt det när det var färdigställt?
Det är en lokal byggfirma som byggt ett lösvirkeshus enligt våra ritningar/önskemål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.