Byggahus.se

Ersätta central mekanisk frånluft på vinden med något annat?

1. 4
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Jag bor i ett hus från ca 1910 på ca 200 kvm luft/vatten system. Vi gör av med ca 40 000 kWh per år.

Idag finns det en central mekanisk från luft på vinden som tar luft från;
    - Källaren
    - Toaletten på övervåningen
    - Hallen på övervåningen.

Den centrala mekaniska frånluften har en ”dimmer” (potentiometer?) som man vrider på i badrummet på övervåningen.

Köksfläkten och toaletten på nedervåningen har egna mekaniska fläktar. Alla rum har självdragsventil, av äldre modell.

Jag gillar inte riktigt den centrala mekaniska frånluften, av flera anledningar;

• När man duschar måste man själv komma ihåg att skruva upp fläkten (vilket tyvärr inte är superenkelt för alla i familjen).
    • Om de andra familjemedlemmarna kommer ihåg att sätta på fläkten, så kommer de garanterat att glömma stänga av den och den kan stå på med maximerat utflöde hela dagen.
    • Känns dum att dra ut varmluft från övervåningen/källaren då man dushar
    • Fläktsystemet har inget automatiskt system

Några olika lösningar jag har tänkt på (utan inbördes rank)

1. Plugga mekaniska utsuget i hallen på övervåningen. Ersätta den mekaniska fläkten på vinden med en pax fläkt i badrummet på överplan samt pax fläktar i källaren
    2. Bygga om systemet till FTX, och spruta ner varmluft i rummen på övervåningen
    3. Bygga om systemet till FTX och på något sätt leda ner det till källaren och luft/vatten pumpen. Går det att integrera FTX och luft/vatten pump
    4. Automatisera systemet på vinden, med att styras med någon sorts fuktmätare

Tänker jag helt galet, eller ser ni några andra bra idéer?

Mvh

4fun

• Laddar…
  2. useless
    Lök. · Nivå 25
    40 000 kWh är extremt mycket med en värmepump. Funkar den verkligen som den ska?
    Varför ska du leda luft från FTX'en till värmepumpen?

3. 4
    Medlem Nivå 7
    Hej,

40 000 kWh är extremt mycket, det håller jag med.
    Hur kollar man på bästa sätt om den funkar? Finns det några bra tips?

Jag har inte ftx idag, utan bara vanlig luft/vatten värmepump. Tror ni jag hade sparat något på att göra om den till ftx ?

4. C
    Medlem · Nivå 18
    40 000 kWh låter som att du har värre problem än ventilationen.
    Vad är det för modell på pumpen?