1 481 läst ·
36 svar
1k läst
36 svar
erhålla power till hdd disk
Jag har iaf gjort så utan några problem.M munspelarn skrev:
Dock hade jag kopplat ut allt annat så att det nätaggregatet endast driver den disken.
Du kan dra igång det nätaggregatet genom att sätta ett gem mellan grön ledare (dubbelkolla detta) och valfri svart, i den stora kontakten som sitter i moderkortet.
Denna dator har inte ATX12V0 utan Acer special.S sjoelund skrev:
Ser en SATA-kraft kontakt av något slag i sista bilden i första inlägget @munspelarn
Gör inte detta.C chillax skrev:
Nätagget har DC-DC omvandling och finns ingen garanti att det är jordat mot samma potential som den nya datorn. Antingen sker inget, eller så har man härliga 10 kV rätt in SSD:n och nya datorns lagringskontroller.
Det går att leka med tanken att man kopplar samman jordplanen i datorerna om man ska drifta grejerna från olika nätagg.
Denna dator har inte ATX12V0 utan Acer special.S sjoelund skrev:
Ser en SATA-kraft kontakt av något slag i sista bilden i första inlägget @munspelarn
Gör inte detta.C chillax skrev:
Nätagget har DC-DC omvandling och finns ingen garanti att det är jordat mot samma potential som den nya datorn. Antingen sker inget, eller så har man härliga 10 kV rätt in SSD:n och nya datorns lagringskontroller.
Det går att leka med tanken att man kopplar samman jordplanen i datorerna om man ska drifta grejerna från olika nätagg.
haha jo tänker bäst att inte riskera nåt.. jo det är för dumt hade de bara fixat en honkoppling från nätaggregatet så hade allting gått fint. men jag skall köpa den där kabeln istället...
Den gamla datorn lade av, det kommer inte upp nån skärmbild och tutar. kan vara vad som helst...
Den gamla datorn lade av, det kommer inte upp nån skärmbild och tutar. kan vara vad som helst...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Är du säker på detta?D Dkvist skrev:Gör inte detta.
Jag har haft ett chassi som var gjort för två nätagg där man fick med en kabel för att koppla ihop dom så de startar tillsammans.
Precis. Vi konstaterade detta i tråden. Jag ville bara påpeka att det finns en öppen standard. Och det vore mycket bättre om folk följde den istället för att Acer, Dell, HP, etc har egna standarder (ofta flera olika varianter hos samma tillverkare). Det gör det väldigt jobbigt att hitta reservdelar. Tillverkaren själv säljer oftast inte reservdelar efter ett par år, så man måste leta på AliExpress eller dylikt för att hitta ersättningar när den billiga skit-PSUn dör och standard ATX eller ATX12VO inte passar...D Dkvist skrev:
Ja, jag är säker på att det inte finns några garantier att två DC-omvandlare inte har någon som helst koppling till varandra när det kommer till jord. Däremot kan AC-delen vara jordad. Hänger till stor del hur nätagget är konstruerat men man ska absolut inte förutsätta att jorden är gemensam mellan två olika omvandlare.C chillax skrev:
Jord som koncept kan vara lite svårt för många, men i dess esse så är det en godtycklig referenspunkt relaterat till något annat.
Då lär de väl kopplat samman jord med den kabeln också. Det finns redundanta PSUer också. Men då är systemen designade för att hantera detta.C chillax skrev:
Jord kopplades inte ihop nej,S sjoelund skrev:
https://www.overclockers.com/wp-con...ries/articles/CM_Stacker_Case_Review/gz24.jpg
Det handlar inte så mycket om jorden är gemensam eller inte, utom om det är alls är relevant.D Dkvist skrev:Ja, jag är säker på att det inte finns några garantier att två DC-omvandlare inte har någon som helst koppling till varandra när det kommer till jord. Däremot kan AC-delen vara jordad. Hänger till stor del hur nätagget är konstruerat men man ska absolut inte förutsätta att jorden är gemensam mellan två olika omvandlare.
Jord som koncept kan vara lite svårt för många, men i dess esse så är det en godtycklig referenspunkt relaterat till något annat.