Hej, min gamla dator havererade så jag har köpt en annan. Tänkte installera hårddisken ifrån den havererade datorn till den nya, men det verkar inte finnas nån ledig utgång för elförsörjning..
Det finns tre ATX, ATX1 ATX2 ATX3 men de är alla upptagna. Funderar på om man vågar dra ut kabeln ifrån ATX3 och ta strömmen därifrån med kabeln ifrån den tidigare datorn. Den ATX kabeln som sitter där går till nätaggregatet, som väl inte borde behöva nån ström ifrån moderkortet..?

Datorens insida med moderbräda, kablar och fläkt synliga. Kablar kopplade till olika ställen, diskussion om strömförsörjning i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Datorens moderkort med kopplade strömkablar, CPU-kylfläns och RAM i slots. Kablaget från ATX-strömkontakten synligt.
Skapa konto
Datorn invändigt med synliga moderkort, kablar och fläkt. ATX-kontakter upptagna.
Skapa konto
Datorchassi med öppet sidolock visar moderkort med grafikkort från GeForce och kablar anslutna från nätaggregatet. En ATX-kabel är i fokus.
Skapa konto
Dators inre med moderkort, fläkt och kablar synliga, inklusive ockuperade ATX-slots. Inget utrymme för extra hårddiskanslutning.
Skapa konto

Hmm strömmen kommer från nätagget, portarna på moderkortet är för dataöverföringen. Saknar du strömkabel från nätagget kan du köpa en Y-kabel.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Visar inte första bilden nya datorn? Är det verkligen ingen HDD-matning i kabelhärvan från PSU'n?

Vad är det för modell på moderkort och PSU du använder dig av? Undrar om det är något 12VO eller annat nymodigt i burken...

M munspelarn skrev:
det är denna datorn jag köpt:

[länk]

psun den är på 500W
Det är inga standardkomponenter utan Acers egna system. PSUn passar bara moderkortet och tvärt om. Jag antar det finns någon specialkabel man kollar från moderkortet för att få SATA-ström men som bara skickas med om man köper uppgradering med extra disk...

Deras PSU har bara 12V så du kan inte ge ström till en 5V SSD via den...

Edit: gissar du behöver en sån här om det inte följde med https://www.teknikdelar.se/produkt/acer-n50-610-po3-620-hdd-stromkabel

Finns säkert billigare från AliExpress också...

ja toppen det är en sådan jag skall ha tror jag. då kan jag koppla den direkt till moderkortet här sen om jag förstår det rätt..?

Moderkort i en dator med en röd cirkel markerande en specifik port för anslutning.
Skapa konto

lekte lite med tanken annars på om man kan använda den gamla datorn för att koppla hårddiskens ström men sen koppla SATA-kabeln till den nya datorn, månne funkar det..?

Ja, det ska vara någonstans på moderkortet den kopplas in och det borde vara nära SATA kontakterna. Moderkortet får 12V och transformerar till 5V och annat spänningsnivåer som behövs till CPU/etc

Nja, det skulle möjligen fungera men risken finns att det blir olika potentialer från de olika nätaggregaten och då riskerar du att något går sönder. Jag skulle inte våga.

Edit: att koppla strömmen från den andra datorn alltså.

M munspelarn skrev:
lekte lite med tanken annars på om man kan använda den gamla datorn för att koppla hårddiskens ström men sen koppla SATA-kabeln till den nya datorn, månne funkar det..?
Den ger bara ström om den är påslagen och jag rekommenderar inte att ha olika 0V kopplade till disken även om det förmodligen fungerar. . Bättre vore ett USB-chassi och använda den som extern disk.

Öppen datorkomponent med kablar och kretskort synliga, märket Sapphire på grafikkortet.
Skapa konto

det här är den gamla datorn..

S sjoelund skrev:
Det är inga standardkomponenter utan Acers egna system. PSUn passar bara moderkortet och tvärt om. Jag antar det finns någon specialkabel man kollar från moderkortet för att få SATA-ström men som bara skickas med om man köper uppgradering med extra disk...

Deras PSU har bara 12V så du kan inte ge ström till en 5V SSD via den...
Fan va sjukt.
Nytt lågvattenmärke!

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
C chillax skrev:
Fan va sjukt.
Nytt lågvattenmärke!
Med tanke på att Intel 12VO var en öppen specifikation är det riktigt dumt att flera tillverkare gjorde sina egna varianter av den. Sedan slog 12VO ändå inte genom då de stora tillverkarna av moderkort inte gillade att göra det krångligare för användarna att få SATA ström av tidigare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.