Har läst en del på forumet men saknar info om några av nedanstående maskiner bl a cotech
Någon som vill dela med sig av sina erfarnheter?
Boch PMF 180 1200:-
Harald Nyborg, PowerCraft 399:-
Jula, Ferm Multiverktyg OTM1001 699:-
MultiVerktyg Cotech, Claes Olsson,499:-
Tillbehörsalternativ, styrka, infästningslösningar (runda hål?!)
Igentligen ville jag ha en Fein Supercut 2.0 men det tar tid att hitta begagnat till rätt pris.
Björn
Någon som vill dela med sig av sina erfarnheter?
Boch PMF 180 1200:-
Harald Nyborg, PowerCraft 399:-
Jula, Ferm Multiverktyg OTM1001 699:-
MultiVerktyg Cotech, Claes Olsson,499:-
Tillbehörsalternativ, styrka, infästningslösningar (runda hål?!)
Igentligen ville jag ha en Fein Supercut 2.0 men det tar tid att hitta begagnat till rätt pris.
Björn
Jag har en Bosch PMF 180, fast jag gav 850kr tror jag.
Jag har använt den både till sågning trä och gips med mycket bra resultat. Den låter dock en jävla massa och jag har ingen erfarenhet av någon annan maskin. Men jag är mycket nöjd och de tillbehör som finns till maskinen duger fint för mig.
just det, har provat slipen också på ett ställe och den funka den med. Men jag har inte slipat några mängder direkt.
Jag har använt den både till sågning trä och gips med mycket bra resultat. Den låter dock en jävla massa och jag har ingen erfarenhet av någon annan maskin. Men jag är mycket nöjd och de tillbehör som finns till maskinen duger fint för mig.
just det, har provat slipen också på ett ställe och den funka den med. Men jag har inte slipat några mängder direkt.
En Fein Multimaster 250 Top kostar under 2500kr från England, den är värd de pengarna. Jag har en PMF180 som jag har lovordat som mycket prisvärd i diverse tidigare trådar. Har svårt att se att någon av billighetsvarianterna från asien kan konkurrera med PMF180:an som jag upplever som tämligen gedigen. Boschen brukar gå att få loss billigt via Bauhaus prisgaranti.
Jag har en Bosch PMF180 som jag kört ganska mycket med, både till slipning och till sågning, den är bra, bladen spelar förståss också roll. Låter och vibrerar rätt mycket. Skulle nog inte lägga den i samma budgetklass som övriga nämnda.
Hade hem en CoTech från Classe för att testa, riktigt elände, möjligen var det bladen som var det stora problemet, men den lät och vibrerade mycket mer än Boschen.
CoTech:en har, till uteseendet, samma infästning som Boschen (runt hål med massa småhål), men jag har inte provat om bladen funkar att byta emellan.
(Har också en batteridriven blå Bosch GOP som jag kört en del med, den gillar jag eftersom den är trådlös.)
Hade hem en CoTech från Classe för att testa, riktigt elände, möjligen var det bladen som var det stora problemet, men den lät och vibrerade mycket mer än Boschen.
CoTech:en har, till uteseendet, samma infästning som Boschen (runt hål med massa småhål), men jag har inte provat om bladen funkar att byta emellan.
(Har också en batteridriven blå Bosch GOP som jag kört en del med, den gillar jag eftersom den är trådlös.)
Redigerat:
Om ni väger dessa maskiner, fattar ni varför Fein Multimaster är så bra!foppa72 skrev:Jag har en Bosch PMF180 som jag kört ganska mycket med, både till slipning och till sågning, den är bra, bladen spelar förståss också roll. Låter och vibrerar rätt mycket. Skulle nog inte lägga den i samma budgetklass som övriga nämnda.
Hade hem en CoTech från Classe för att testa, riktigt elände, möjligen var det bladen som var det stora problemet, men den lät och vibrerade mycket mer än Boschen.
(Har också en batteridriven blå Bosch GOP som jag kört en del med, den gillar jag eftersom den är trådlös.)
Stort tack till alla som hjälpte mig att fatta rätt beslut!
För något jag fullkomligt hatar är att slänga ut pengar på saker som inte funkar som man har tänkt sig, var inne på att köpa en bosch men den hamnade ganska högt i pris om man ville ha alla tillbehören så därför har jag nu beställt en Fein multimaster 250 Top från conrad.se
En sista fråga bara, är det någon större skillnad mellan Supercuten och Multimastern förutom motor effekten?
Trevlig helg på er
För något jag fullkomligt hatar är att slänga ut pengar på saker som inte funkar som man har tänkt sig, var inne på att köpa en bosch men den hamnade ganska högt i pris om man ville ha alla tillbehören så därför har jag nu beställt en Fein multimaster 250 Top från conrad.se
En sista fråga bara, är det någon större skillnad mellan Supercuten och Multimastern förutom motor effekten?
Trevlig helg på er
Redigerat:
Jag köpte för ett tag sedan skaffade jag en multimaskin för att såga av ett antal befintliga golvlister. Ett begränsat arbete, vilket gjorde att det var svårt att motivera att lägga några större summor på en maskin. Då jag inte vet när den kommer att användas näst ville jag helst ha en utan batterier. Därför föll Bosch bort. Fein var för dyr, och jag kunde inte hitta någon på Jula. Kvar fanns då Cotech ifrån ClaesO, vilken jag också köpte.
Jag har nu använd den för diverse småjobb, och är inte helt nöjd. Den låter mycket, vibrerar och ett antal gånger har jag fått dra åt sågbladen eftersom vibrationerna gjort att de lossnat.
Min slutsats är att Cotech inte är någon höjdarmaskin. Den fungerar för mindre arbeten, men inte mycket mer än så.
Jag har nu använd den för diverse småjobb, och är inte helt nöjd. Den låter mycket, vibrerar och ett antal gånger har jag fått dra åt sågbladen eftersom vibrationerna gjort att de lossnat.
Min slutsats är att Cotech inte är någon höjdarmaskin. Den fungerar för mindre arbeten, men inte mycket mer än så.
Orsaken till att den föll bort berodde helt enkelt på för dålig reserach.... Fram tills att jag läste detta trodde jag att Bosch var batteridriven. Jag måste helt enkelt ha blandat ihop Boschs gröna och blåa.hecke skrev:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Jag är också inne på att skaffa en sån här maskin. Men är lite nyfiken på hur det funkar med tillbör till de olika. Måste man köpa "rätt" tillbehör till sin maskin? Eller finns det någon standard på infästningarna, så man kan välja valfritt fabrikat på sina tillbehör, Fein, bosch eller billiga kopior. Hur är kvaliteten och priset på tillbehören? Misstänker att feins grejor är bättre, men mycket dyrare än t.ex boschs? Hur ser prisbilden ut om man ser på att köpa ett stort paket från början eller att köpa start-kit och köpa till vad man behöver sen?
Känner att det blev mycket frågor här, hoppas nån kan göra mig lite klokare. Intressant framför allt eftersom dom just nu har erbjudande på fein hos axminster
Känner att det blev mycket frågor här, hoppas nån kan göra mig lite klokare. Intressant framför allt eftersom dom just nu har erbjudande på fein hos axminster
Mig veterligen så passar om inte alla så i alla fall en hel del på både ex. PMF'en samt Fein. Prismässigt vet jag inte var Fein ligger på tillbehören, men Bosch är långt ifrån billiga! En skiva för att slipa ned kakelfogar ligger på närmare fyrahundra bagare!
Jag har köpt billigare verktyg för Bosch på Jula för att slipa/skära fogar och trä med och de var riktigt billiga. Artnr 029024 och Artnr 029023. De kostar endast 89 kr och 99 kr.
De passar direkt på Bosch. Har hittills endast använt triangelplattan för att fila trä med och det funkar bra.
De har även en slipplatta på rea (artnr 010633) som jag kan tipsa om. Den kostar endast 19 kr. Den passar inte direkt på Bosch utan man får borra upp de 6 små hålen med ett 3 mm borr då passar den. Den får bra styrning med de övriga 6 st rektangulära spåren. Den är lite mindre än Bosch och kan vara bra då det är trångt. Slippapper fanns även det på jula. Tycker att den faktiskt var stadigare än Bosch då basen är en metallplatta.
De passar direkt på Bosch. Har hittills endast använt triangelplattan för att fila trä med och det funkar bra.
De har även en slipplatta på rea (artnr 010633) som jag kan tipsa om. Den kostar endast 19 kr. Den passar inte direkt på Bosch utan man får borra upp de 6 små hålen med ett 3 mm borr då passar den. Den får bra styrning med de övriga 6 st rektangulära spåren. Den är lite mindre än Bosch och kan vara bra då det är trångt. Slippapper fanns även det på jula. Tycker att den faktiskt var stadigare än Bosch då basen är en metallplatta.
Redigerat:
pyro: Jag köpte Multimastern 250Q Top för 3000:- in frakt från conrad.se.
Multimastern 250Q Top är det stora paketet och kollar man vad tillbehören skulle kosta styckvis så lönar detta sig.
Vet inte om du får hem en maskin mycket billigare än 3000:- från England ink frakten.
Kan ju tillägga att jag inte har fått hem den ännu och att conrad.se har väldigt svajiga omdömmen på prisjakt.nu därför beställde jag mot faktura.
/B
Multimastern 250Q Top är det stora paketet och kollar man vad tillbehören skulle kosta styckvis så lönar detta sig.
Vet inte om du får hem en maskin mycket billigare än 3000:- från England ink frakten.
Kan ju tillägga att jag inte har fått hem den ännu och att conrad.se har väldigt svajiga omdömmen på prisjakt.nu därför beställde jag mot faktura.
/B


