8 099 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Erfarenheter Santander bank?
Sida 1 av 4
Hur är era erfarenheter?
Blev "tvångsupplagd" som kund, vid ett köp. Gick inte att betala på annat sätt.
I deras fakturor är innehållet fel, men beloppet stämmer. När man frågar deras kundservice säger de att det är bara att betala. De kan inte göra något.
Inte så kul att spara dem för framtiden när innehållet är fel.
Det känns som ett tveksamt på gränsen till bluff och båg företag, liksom Klarna är. Klarna skickade förr ut påminnelser utan att skicka fakturor innan och annat för att dra in pengar.
I deras fakturor är innehållet fel, men beloppet stämmer. När man frågar deras kundservice säger de att det är bara att betala. De kan inte göra något.
Det känns som ett tveksamt på gränsen till bluff och båg företag, liksom Klarna är. Klarna skickade förr ut påminnelser utan att skicka fakturor innan och annat för att dra in pengar.
Det finns alltid möjlighet att betala med kort, välj det alt. nästa gång så slipper du krångel.L L Jan skrev:Hur är era erfarenheter?
Santander, Klarna och Svea är ungefär samma skrot och korn. De lever på att du ska missa betalningar. Alla tre bolag finns i flera länder.
Santander är väl den mest seriösa av de tre. Globalt bolag med säte i Spanien och ett av världens kanske 20 största kreditinstitut, så ingen liten skojarfirma som drivs från en postbox i Skarpnäck precis.
Det enda de gör är att ta emot säljarens beställning på ett lån. Innehållet, beloppet och vem som är gäldenär är helt och hållet information de får av beställaren, så om innehållet/beskrivningen inte stämmer är det säljaren du köpt något av som skrivit fel och inget de kan ändra på. I den bästa av världar kanske du kan kontakta säljaren och be dem kontakta Santander för en rättning, men det är väldigt osannolikt att de kommer göra sig den mödan bara för din sinnesros skull.
Det viktiga dokumentet här blir ditt kvitto eller motsvarande från säljaren. Vad som står när du när du tittar på fakturan från Santander har ringa betydelse.
Jag hade dem för en bil en gång i tiden och gick utan problem, bara lägga en till punkt i checklistan när det är dags för månadens fakturabetalning. Det stod inte alls vad jag köpt, bara vilken firma jag köpt av och beloppet.
Santander är väl den mest seriösa av de tre. Globalt bolag med säte i Spanien och ett av världens kanske 20 största kreditinstitut, så ingen liten skojarfirma som drivs från en postbox i Skarpnäck precis.
Det enda de gör är att ta emot säljarens beställning på ett lån. Innehållet, beloppet och vem som är gäldenär är helt och hållet information de får av beställaren, så om innehållet/beskrivningen inte stämmer är det säljaren du köpt något av som skrivit fel och inget de kan ändra på. I den bästa av världar kanske du kan kontakta säljaren och be dem kontakta Santander för en rättning, men det är väldigt osannolikt att de kommer göra sig den mödan bara för din sinnesros skull.
Det viktiga dokumentet här blir ditt kvitto eller motsvarande från säljaren. Vad som står när du när du tittar på fakturan från Santander har ringa betydelse.
Jag hade dem för en bil en gång i tiden och gick utan problem, bara lägga en till punkt i checklistan när det är dags för månadens fakturabetalning. Det stod inte alls vad jag köpt, bara vilken firma jag köpt av och beloppet.
torparavgrund skrev:
Ok. Tack! Utförligt och väl insatt är du. Det är nog på Salander liksom Klarna har, skumma personer i bakgrunden. De som man ser med lyxyachts i Monaco sedan.torparavgrund skrev:
Nej den mödan var det inte värt för dem att fixa till. Hade de fixat smidigt skulle jag kanske haft dem kvar och även deras kort kanske.
Istället nu skriver jag illa om dem här och kommer att be dem att radera min kundprofil, liksom jag har gjort hos Klarna.
Går inte alltid att betala med kort ändå, trots att man höjt beloppsgränsen. De tog ej kort, pga avgifterna. Liksom Företag som tex bilhandlare Bilia tar ej kort har jag varit med om.Jonatan79 skrev:
Verkar inte helt smidigt:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4Br2XV/karl-tog-ett-lan-hos-santander-men-fick-inga-pengar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4Br2XV/karl-tog-ett-lan-hos-santander-men-fick-inga-pengar
Har inte haft problem med Klarna och andra betalförmedlare. Ser dem som praktiska när man handlar från för mig nya sajter där man är osäker på seriositeten eller ordningen.
Fördelen är då att man kan välja att betala efter 30 dagar t ex. Bra om företaget inte levererar eller annat strul.
Dessutom slipper jag lämna viss känslig information till företaget när köpet går via t ex Klarna. Ett skydd ifall det läcker uppgifter till kriminella.
Fördelen är då att man kan välja att betala efter 30 dagar t ex. Bra om företaget inte levererar eller annat strul.
Dessutom slipper jag lämna viss känslig information till företaget när köpet går via t ex Klarna. Ett skydd ifall det läcker uppgifter till kriminella.
Obegripligt att någon ens går in i sådan risk?Attitudeswe skrev:
Utländsk nischbank, katastrofdåliga omdömen, ej kontor säkert, bara chatt och hemsida alt. centralt med järnhand styrd kundtjänst på telefon. Klarna liknande, förutom att det är svenskt.
Går man till någon av bankerna istället de som har kontor som Swedbank, SEB, osv. blir det mindre risk. Liten gnutta högre ränta kanske. Men det är det värt. snålar man in i det sista så blir det så här. Man får vad man betalar för.
Jag blev tvingad in i det, för det fanns inget annat sätt.
Tvingad, hade du inte ett val att inte genomföra köpet?L L Jan skrev:Obegripligt att någon ens går in i sådan risk?
Utländsk nischbank, katastrofdåliga omdömen, ej kontor säkert, bara chatt och hemsida alt. centralt med järnhand styrd kundtjänst på telefon. Klarna liknande, förutom att det är svenskt.
Går man till någon av bankerna istället de som har kontor som Swedbank, SEB, osv. blir det mindre risk. Liten gnutta högre ränta kanske. Men det är det värt. snålar man in i det sista så blir det så här. Man får vad man betalar för.
Jag blev tvingad in i det, för det fanns inget annat sätt.
Haft billån genom Santander, inga bekymmer alls.
Redigerat:
Just så. Som när jag köpte kommunal bussbiljett en gång på resa med kreditkort. Man var tvungen att göra det i deras App, via Klarna, logga in osv. Kommunen tvingade mig in i Klarna.FredrikR skrev:
Alla bilar som jag köpt har jag betalat med kortet...L L Jan skrev:
Edit: senaste bilen hade banken stängt då jag tänkt köpa så valet låg då på banköverföring eller ringa banken nästa morgon för att öka gränsen. Bilhandlaren föredrog att ta det på kortet trots avgifterna för det var enklare...
Var det en bil hos en icke svensk i ett skumt industriområde du köpte hos? Som skrivit in dina uppgifter fel och så?L L Jan skrev:
De brukar inte ta kort och väljer ofta santander, även om santander inte är något fel i sig, elgiganten använder de.
Hade du köpt hos en seriös firma kan man swisha så är det klart.