jackass skrev:
Behöver man använda hela passbiten?
Jag vet inte, har 90x90 hörnskåp. Skulle dock tro att det finns en anledning till varför den bit som skickas med har en viss storlek. Tänk dig att handtaget plus din hand skall få plats innan luckan bredvid tar emot när du öppnar fullt.

jtl skrev:
Jag vet inte, har 90x90 hörnskåp. Skulle dock tro att det finns en anledning till varför den bit som skickas med har en viss storlek. Tänk dig att handtaget plus din hand skall få plats innan luckan bredvid tar emot när du öppnar fullt.
Jag ska ha lådor i intilliggande skåp så det kommer nog inte vara något problem bara det går att öppna dörren på hörnskåpet. Jag får nog montera alla stommar innan jag slaktar passbiten.

jackass skrev:
Jag får nog montera alla stommar innan jag slaktar passbiten.
Det tycker jag låter som bästa tillvägagångssättet, jag mätte och kollade lite på hörnskåpet här hemma och jag tyckte det verkade som att man kan klyva passbiten ifrån 95mm ner till 40-45mm utan problem (har också lådor bredvid).
Med reservation för att jag naturligtvis kan ha tvärfel och inte förutsett och förstått eventuella problem.
Det där är väl friskrivet nog :D

Jag använde inte hela passbiten, klöv den på mitten. Den bit dom skickar med är ju typ 10 cm och jag tog nog ner den till 5. Jag har ett 40 skåp med utdragslådor bredvid och det är inga problem. Det du kan tänka på är ju vad du har i ditt hörnskåp, jag har hyllplan men har du den där njurformade saken som man drar ut kanske det behövs hela passbiten.

Det lustiga med det här är att IKEAs ritprogram ritar ut 5 cms passbit och i verkligheten är den ju 10, inget som nån jag pratat på IKEA med har en aning om. Förresten, har du redan köpt bänkskiva så är det ju viktigt hur du kapar passbiten också, så att det stämmer med skivan sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.