Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Hej
Jag har bestämt mig för att investera i en batteridriven motorsåg till sommarstugan. I nuläget finns en gammal eldriven Stiga Partner som jag renoverat upp och kostat på ny kedja. Den fungerar att kapa ved med, men ute på ägorna är den inte lika praktisk. I somras kändes det som om jag drog sladd oftare än jag sågade. Det kommer sällan att fällas riktigt stora träd. Vid behov kan jag låna en bensinsåg av min far. Istället har vi en tomt som legat för fäfot länge, så det är mycket halvstora träd/grov sly som ska fällas. Alltså har jag fastnat för batteri.
Jag har 14" svärd på Partnern och vill inte ha kortare på nya sågen. Jag står nu och väljer mellan Makita DUC353Z och Husqvarna 340i. Det verkar gå att få Makitan, två 5.0 Ah-batterier och en laddare för lite över 4500 kronor och ett paket med Husqvarnan, batteri och laddare för kanske 1000 kronor till. Jag tänkte dock avvakta lite och se om det blir billigare till Black Friday eller kanske mellandagsrean.
Ni som har någon av sågarna, hur är era erfarenheter? Ni andra: vilken hade ni valt och varför? Makitan har ju fördelen att batterierna fungerar i många andra verktyg. Samtidigt som mitt intryck är att Husqvarnan är en något bättre såg.
Jag har bestämt mig för att investera i en batteridriven motorsåg till sommarstugan. I nuläget finns en gammal eldriven Stiga Partner som jag renoverat upp och kostat på ny kedja. Den fungerar att kapa ved med, men ute på ägorna är den inte lika praktisk. I somras kändes det som om jag drog sladd oftare än jag sågade. Det kommer sällan att fällas riktigt stora träd. Vid behov kan jag låna en bensinsåg av min far. Istället har vi en tomt som legat för fäfot länge, så det är mycket halvstora träd/grov sly som ska fällas. Alltså har jag fastnat för batteri.
Jag har 14" svärd på Partnern och vill inte ha kortare på nya sågen. Jag står nu och väljer mellan Makita DUC353Z och Husqvarna 340i. Det verkar gå att få Makitan, två 5.0 Ah-batterier och en laddare för lite över 4500 kronor och ett paket med Husqvarnan, batteri och laddare för kanske 1000 kronor till. Jag tänkte dock avvakta lite och se om det blir billigare till Black Friday eller kanske mellandagsrean.
Ni som har någon av sågarna, hur är era erfarenheter? Ni andra: vilken hade ni valt och varför? Makitan har ju fördelen att batterierna fungerar i många andra verktyg. Samtidigt som mitt intryck är att Husqvarnan är en något bättre såg.
Jag har visserligen inte samma model utan den kompaktare DUC306 men tycker det är en helt fantastisk såg. Stark och snabb som satan själv. Tar bara några sekunder att såga genom träd som är tjocka som bladets längd. Turboknappen har jag nog bara använt för att prova den. De saker som jag möjligen stör mig lite på är att den slår av sig själv efter typ 20 sekunder vilket gör att om man sågar ska dra undan något och såga igen så måste man trycka på on knappen igen tar inte mer än en sekund extra då knappen sitter vid handgreppet men obegripligt varför den gör så, det är ju inte som att den har en motor på tomgång. Det andra är väl att om man dragit ner ett större träd (större än sågen är tänkt för) så räcker inte de två batterierna till att kvista upp o kapa hela trädet på en laddning utan man behöver ta en långfika för att ladda batterierna vare sig man vill eller inte. Detta problem har man inte på en bensindriven. Att ha en uppsättning om 4x batterier känns ju annars onödigt då jag normal bara behöver två för att alternera på mina andra verktyg. Men dessa tillkortakommanden är ju som sagt mellan bensin och batteri. Annars älskar jag att såga stort som smått med den allt är som att såga i smör betydligt rappare än den bensinare som jag körde innan och bra mycket tystare. Men om man inte primärt vill kapa grenar och leva om i en skogstomt som jag är nog den modellen du tänkt på hos makkita ett bättre val då mitt blad är lite kort när hela träd ska ner.
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Tack. Jag har ett liknande intryck av Makitan, då en granne hade en sådan när vi röjde upp vindfällen i somras. Det var verkligen en rapp såg. Jag tror att det är en säkerhetsgrej att den stänger av så snabbt. För visst skulle man annars kunna åka starta den av misstag om man lyfter den i handtaget och råkar trycka in båda knapparna samtidigt?T TypRätt skrev:Jag har visserligen inte samma model utan den kompaktare DUC306 men tycker det är en helt fantastisk såg. Stark och snabb som satan själv. Tar bara några sekunder att såga genom träd som är tjocka som bladets längd. Turboknappen har jag nog bara använt för att prova den. De saker som jag möjligen stör mig lite på är att den slår av sig själv efter typ 20 sekunder vilket gör att om man sågar ska dra undan något och såga igen så måste man trycka på on knappen igen tar inte mer än en sekund extra då knappen sitter vid handgreppet men obegripligt varför den gör så, det är ju inte som att den har en motor på tomgång. Det andra är väl att om man dragit ner ett större träd (större än sågen är tänkt för) så räcker inte de två batterierna till att kvista upp o kapa hela trädet på en laddning utan man behöver ta en långfika för att ladda batterierna vare sig man vill eller inte. Detta problem har man inte på en bensindriven. Att ha en uppsättning om 4x batterier känns ju annars onödigt då jag normal bara behöver två för att alternera på mina andra verktyg. Men dessa tillkortakommanden är ju som sagt mellan bensin och batteri. Annars älskar jag att såga stort som smått med den allt är som att såga i smör betydligt rappare än den bensinare som jag körde innan och bra mycket tystare. Men om man inte primärt vill kapa grenar och leva om i en skogstomt som jag är nog den modellen du tänkt på hos makkita ett bättre val då mitt blad är lite kort när hela träd ska ner.
Jag kan tänka mig att kvista med yxa medan batterierna laddar mellan fällning och kapning.
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Det blev en Makita DUC353Z från Amazon och ett 2x5.0 Ah batteripack med laddare från Verktygshuset. Totalkostnad: 4 394,20. De hamnar väl i tråden med verktygsinköp vad det lider.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Satt precis och funderade på likartat. Jag landade i en Jula Meec-såg som verkar bra. Återstår att se hur den funkar efter mina tester men gillar den låga vikten (4,1 kg inkl allt), borstlös motor osv, givetvis en smal 1,1 mm kedja som sig bör på litet klenare sågar.
Absolut svinbilligt får jag säga, 2500 inkl laddare och 4 Ah 40V-batteri: https://www.jula.se/catalog/tradgar...vna-motorsagar/batteridriven-kedjesag-025258/
Tänkt att vara ett komplement till en 3 hkr bensinsåg Partner, denna batterisåg väger bara 2/3 av denna dvs nästan 2 kg lättare fullutrustad tankat och klart - avsett att göra det lätt och roligt för frugan och svägerskan att hoppa in och kvista och kubba etc. Bör klara även enklare fällning.
Funktionstestat den litet nu på kvällskvisten och den verkar klart vettig, bra kedjehastighet också.
__
PS. Optimal svärdslängd på denna såg bedömer jag till 12" istf standard 14". Kommer nog att skaffa en 12" skärutrustning i första hand när vi tröttnat på medföljande 14". Men jag blev positivt överraskad verkligen, matar på riktigt bra!
Absolut svinbilligt får jag säga, 2500 inkl laddare och 4 Ah 40V-batteri: https://www.jula.se/catalog/tradgar...vna-motorsagar/batteridriven-kedjesag-025258/
Tänkt att vara ett komplement till en 3 hkr bensinsåg Partner, denna batterisåg väger bara 2/3 av denna dvs nästan 2 kg lättare fullutrustad tankat och klart - avsett att göra det lätt och roligt för frugan och svägerskan att hoppa in och kvista och kubba etc. Bör klara även enklare fällning.
Funktionstestat den litet nu på kvällskvisten och den verkar klart vettig, bra kedjehastighet också.
__
PS. Optimal svärdslängd på denna såg bedömer jag till 12" istf standard 14". Kommer nog att skaffa en 12" skärutrustning i första hand när vi tröttnat på medföljande 14". Men jag blev positivt överraskad verkligen, matar på riktigt bra!
Redigerat:
Aha, ja anledningen till att jag kollar på Makita är ju för att kunna nyttja batterier osv sen tidigare, och då jag inte är så van med motorsåg är ju svärdlängden oxå en fråga, därför var ju denna Makita som då har 35cm svärd bra och ligger mitt emellan tänkte jagH Harald Blåtumme skrev:Satt precis och funderade på likartat. Jag landade i en Jula Meec-såg som verkar bra. Återstår att se hur den funkar efter mina tester men gillar den låga vikten (4,1 kg inkl allt), borstlös motor osv, givetvis en smal 1,1 mm kedja som sig bör på litet klenare sågar.
Absolut svinbilligt får jag säga, 2500 inkl laddare och 4 Ah 40V-batteri: [länk]
__
Har även en batteridriven, och det är väl denna som sätter samvetskval om jag verkligen skall lägga pengar på en batteridriven, men det vore ju skönt att få bort avgaserna när man står och jobbar med dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Om tänker på att köpa en Makita, se till att prova den först. "Säkerhetsfunktionen" som typRätt beskriver kan vara värre numera, att den slår av strömmen efter bara 1 sekund. Man kanske tycker att det är hanterbart, men prova den 50 gånger och fundera på om du kommer att acceptera det.
Å andra sidan är det troligen ganska enkelt att koppla bort denna extra spärr så att den får normal säkerhet. Spärrhandtag och gas har fungerat fint i 50 år, så det kommer att fungera bra även i framtiden även om folk blir dummare...
Å andra sidan är det troligen ganska enkelt att koppla bort denna extra spärr så att den får normal säkerhet. Spärrhandtag och gas har fungerat fint i 50 år, så det kommer att fungera bra även i framtiden även om folk blir dummare...
Är det denna du menar (ifrån Makitas manual)Bo.Siltberg skrev:
Om tänker på att köpa en Makita, se till att prova den först. "Säkerhetsfunktionen" som typRätt beskriver kan vara värre numera, att den slår av strömmen efter bara 1 sekund. Man kanske tycker att det är hanterbart, men prova den 50 gånger och fundera på om du kommer att acceptera det.
säkerhetsspärr som förhindrar oavsiktlig start.Använd ALDRIG maskinen om den startar närdu trycker på avtryckaren utan att ha tryckt insäkerhetsspärren. Returnera verktyget till ettauktoriserat servicecenter för reparation INNANdu fortsätter att använda det.VARNING:
Sätt ALDRIG säkerhetsspärren urfunktion genom att t.ex. tejpa över den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Oj, oj, oj. Står det så i bruxet?
Nej, det de kallar säkerhetsspärr är strömknappen. Den riktiga säkerhetsspärren är handtaget på ovansidan.
Det låter som att Makita har insett att det är ett problem med att stänga av strömmen, men vill inte åtgärda det, och istället skriver vansinniga anvisningar.
Spärren på ovansidan förhindrar att man gasar. Så har det varit i alla tider och det har fungerat bra. Så det är ju viktigt att denna mekaniska spärr fungerar.
Jag har ingen erfarenhet av deras motorsågar utan av deras häcksax DUX60. Där fann jag det oacceptabelt att behöva byta handgrepp och sätta på strömmen vid varje fotförflyttning.
Där står (numera) i säkerhetsstandarden för häcksaxar att strömmen ska stängas av inom 5 sekunder efter att man släppt gasen. DUX60 stänger av efter 1 sekund. Efter hur lång tid stänger motorsågen av tro? Man vill kunna hinna byta fotfäste för att fortsätta kvista.
I samma standard står att man kan förhindra att strömmen slås av genom att hålla in spärren på ovansidan!! Ja det står så i standarden. Jag körde med ett buntband runt spärren ett tag... Detta fungerar men är livsfarligt. Det är troligen vad de har insett.
Nu har jag istället byggt om den (bilder i tråden ovan) så att den får normal säkerhet via den mekaniska spärren. Kanske är det lika enkelt att göra på motorsågen. Men egentligen avråder jag helt från Makitas produkter.
Jag har försökt få arbetsmiljöverket att intressera sig för detta fall men inte lyckats. Får se om jag får energi att tjata på dem.
Nej, det de kallar säkerhetsspärr är strömknappen. Den riktiga säkerhetsspärren är handtaget på ovansidan.
Det låter som att Makita har insett att det är ett problem med att stänga av strömmen, men vill inte åtgärda det, och istället skriver vansinniga anvisningar.
Spärren på ovansidan förhindrar att man gasar. Så har det varit i alla tider och det har fungerat bra. Så det är ju viktigt att denna mekaniska spärr fungerar.
Jag har ingen erfarenhet av deras motorsågar utan av deras häcksax DUX60. Där fann jag det oacceptabelt att behöva byta handgrepp och sätta på strömmen vid varje fotförflyttning.
Där står (numera) i säkerhetsstandarden för häcksaxar att strömmen ska stängas av inom 5 sekunder efter att man släppt gasen. DUX60 stänger av efter 1 sekund. Efter hur lång tid stänger motorsågen av tro? Man vill kunna hinna byta fotfäste för att fortsätta kvista.
I samma standard står att man kan förhindra att strömmen slås av genom att hålla in spärren på ovansidan!! Ja det står så i standarden. Jag körde med ett buntband runt spärren ett tag... Detta fungerar men är livsfarligt. Det är troligen vad de har insett.
Nu har jag istället byggt om den (bilder i tråden ovan) så att den får normal säkerhet via den mekaniska spärren. Kanske är det lika enkelt att göra på motorsågen. Men egentligen avråder jag helt från Makitas produkter.
Jag har försökt få arbetsmiljöverket att intressera sig för detta fall men inte lyckats. Får se om jag får energi att tjata på dem.
Det Makita kallar säkerhetsspärr, #11, kallar den lite större motorsågstillverkaren Husqvarna för gasreglagesspärr.Bo.Siltberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har en Ryobi (Batteri) häcksax som gör samma. Men har även jobbat inom parkförvaltning förr, och kan säga att alla saxar jag kört med, både elektriska och bensin, gör samma. Som hemmabruk blir man sur på att behöva göra denna sak kan jag hålla med om då jag irriterar mig på Ryobin, men om du som på en parkförvaltnign klipper hela dagar och tankarna börjar glida iväg efter en stund, så är detta en mycket bra funktion kan jag lova =) Då hålen är tillräckligt stora på svärdet för att få i ett finger. Inom 5 sekunder låter väldigt lång tid då kan jag tycka innan den bryterBo.Siltberg skrev:
Har både en nyare och äldre av Makitas häcksaxar. Den nyare är trevligare på alla sätt, UTOM just den jäkla avstängningen. Brukar ofta hålla saxen i handtaget (på säkert vis) och borsta/lyfta undan grenklipp. Sen när jag ska köra igen så är den jäkeln avstängd.Bo.Siltberg skrev:
Med vanlig motorsåg jobbar jag exakt likadant. Slår till kastskyddet och håller sågen i bygeln och lyfter undan grenar och annat eller byter fotfäste. Sen vill man ju kunna köra på. Hade stört mig något enormt på att hålla på och starta sågen hela tiden.
1-5s är ju ingenting.
Ryobi häcksax fungerar precis likatensiden skrev:
Har både en nyare och äldre av Makitas häcksaxar. Den nyare är trevligare på alla sätt, UTOM just den jäkla avstängningen. Brukar ofta hålla saxen i handtaget (på säkert vis) och borsta/lyfta undan grenklipp. Sen när jag ska köra igen så är den jäkeln avstängd.
Med vanlig motorsåg jobbar jag exakt likadant. Slår till kastskyddet och håller sågen i bygeln och lyfter undan grenar och annat eller byter fotfäste. Sen vill man ju kunna köra på. Hade stört mig något enormt på att hålla på och starta sågen hela tiden.
1-5s är ju ingenting.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Har bensinsågar en strömknapp, eller menar du att motorn stoppas när man släpper gasen?N Nygge72 skrev:
Vilken funktion tänker du på när du säger "gör samma"? Jag pratar om strömmen till maskinen, strömknappen. Är det den du tycker är bra?
Jag är vänsterhänt. Det kan göra lite skillnad map att nå strömknappen. Jag måste byta handgrepp på min DUX60. Det funkar 10 ggr, sedan söker man desperat efter en lösning.