T Tumm1mittihanden skrev:
Ser att tråden är gammal men hoppas någon kan svara ändå. Jag ska måla vår furutrappa som har någon form av lack bortsett från planstegen där det legat matta. Mattan satt med ömsom tejp ömsom lim. Min fråga är, måste man ha trärent innan man lägger på Zinsser (eller annan spärr grund för den delen) eller täcker den även mindre limrester? Har tänkt köra två varv isåfall och sen måla över med golvfärg. Jag läste någonstans att Zinsser också kan appliceras på blank lackad trä så jag hoppas kunna spara in lite sliptid på övriga trappan också.

Tror ni det funkar?
Jag tror det funkar. Jag tycker den fäster och täcker allt. I ett furuhelvete fick jag stryka två gånger. Jag älskar den här färgen. Spara massor med jobb men har senaste åren blivit apdyr, men lätt värt det.

Redigerat:
  • Gilla
Tumm1mittihanden
  • Laddar…
N niclassoderberg skrev:
Jag tror det funkar. Jag tycker den fäster och täcker allt. I ett furuhelvete fick jag stryka två gånger. Jag älskar den här färgen. Spara massor med jobb men har senaste åren blivit apdyr, men lätt värt det.
Kanske ger det ett försök då.. sneglar ju på spärr grund a la byggmax och Jula annars pga tillgänglighet och pris men det straffar sig väl i längden kan jag tro.

Så ska man klura ut hur mycket som behövs för hela trappan också, u-svängd 14 steg med spalje..

T Tumm1mittihanden skrev:
Kanske ger det ett försök då.. sneglar ju på spärr grund a la byggmax och Jula annars pga tillgänglighet och pris men det straffar sig väl i längden kan jag tro.

Så ska man klura ut hur mycket som behövs för hela trappan också, u-svängd 14 steg med spalje..
Jag har provat andra spärrgrunder från "riktiga" färgaffärer men tycker inger funkar som BIN. Men jag är långt ifrån någon expert. Vill bara slippa jobb som inte måste göras. :) BIN har då i alla fall funnits på Nordsjö om du har en sådan butik nära.

• Gilla
Tumm1mittihanden
  • Laddar…
N niclassoderberg skrev:
Jag har provat andra spärrgrunder från "riktiga" färgaffärer men tycker inger funkar som BIN. Men jag är långt ifrån någon expert. Vill bara slippa jobb som inte måste göras. :) BIN har då i alla fall funnits på Nordsjö om du har en sådan butik nära.
Har använt bin med mycket gott resultat, men nu verkar det som det är svårare att få tag på den vanliga lösningsmedels/spritburna. Den finns iaf inte på Hornbach längre. Någon som vet om och vart den finns att få tag på? Gör av med en hel del när jag är igång med all lackad panel från 70-80 talet i stugan så räknar med att behöva några 2,5L hinkar till. Plus någon för framtida bruk.

J johan_paz skrev:
Har använt bin med mycket gott resultat, men nu verkar det som det är svårare att få tag på den vanliga lösningsmedels/spritburna. Den finns iaf inte på Hornbach längre. Någon som vet om och vart den finns att få tag på? Gör av med en hel del när jag är igång med all lackad panel från 70-80 talet i stugan så räknar med att behöva några 2,5L hinkar till. Plus någon för framtida bruk.
Testa att Google så kanske du ser några betalda annonser övers. Till exempel den här. Hoppas det löser sig. https://www.stuvbutiken.com/produkt...MwVAGOVmnhgrqsS7ApKiCqVAIXKcArQMaAlmWEALw_wcB

N niclassoderberg skrev:
Testa att Google så kanske du ser några betalda annonser övers. Till exempel den här. Hoppas det löser sig. [länk]
Stuvbutiken skickar ej dessa. Lasse i Ryd ser ut att göra det. Men för min del föredrar jag att kunna köpa färg i butik, för att kunna köpa mer på kort tid om det behövs mera. Hornbach hade dessa fram tills nyligen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.