17 578 läst ·
20 svar
18k läst
20 svar
Erfarenheter av Zinsser BIN isoleringsgrund
Sida 1 av 2
Jag tänkte höra om någon har erfarenheter av Zinsser BIN isoleringsgrund:
www.mpdiy.com/uploads/PDB/PDBBinisoleringsgrund2.pdf
Jag ska måla en massa gaboninnerdörrar och blev tipsad om ovan för att undvika färggenomslag.
Det verkar vara en kombinerad shellack/isoleringsgrund/greppfärg/grundfärg etc och är den så bra som färghandlaren tyckte borde jag ha hittat mer om den här forumet kan jag tycka...
www.mpdiy.com/uploads/PDB/PDBBinisoleringsgrund2.pdf
Jag ska måla en massa gaboninnerdörrar och blev tipsad om ovan för att undvika färggenomslag.
Det verkar vara en kombinerad shellack/isoleringsgrund/greppfärg/grundfärg etc och är den så bra som färghandlaren tyckte borde jag ha hittat mer om den här forumet kan jag tycka...
Vi använder BIN och är hittills nöjda! Nackdelar: högt pris och torkar extremt snabbt...man måste vara snabb med utstrykningen. Inga kvistgenomslag ännu, vilket var anledningen till att vi började använda den. Den byggnadsvårdsbutik där jag köper den drivs bl.a. av hantverkare och de använder, och rekommenderade, den.
Även jag kan rekommendera denna färg!
Jag målade tak, väggpanel och golv (furu) i ett uterum i höstas, tror jag tog 3 lager med denna färg och sedan med täckfärg. Än så länge bra resultat!
Extrem torktid vet jag väl inte, det är ju knappast som att den torkar direkt den nuddar trät, som alla färger rinner den tom lite (Eller jag som är för glad och tar för mycket färg)
Jag målade tak, väggpanel och golv (furu) i ett uterum i höstas, tror jag tog 3 lager med denna färg och sedan med täckfärg. Än så länge bra resultat!
Extrem torktid vet jag väl inte, det är ju knappast som att den torkar direkt den nuddar trät, som alla färger rinner den tom lite (Eller jag som är för glad och tar för mycket färg)
Det låter som att ni alla har penslat.
Är det någon som använt den på saker med lite högre finishkrav (köksluckor, innerdörrar) eller handlar det om lite grövre saker som tak, golv etc?
Jag gissar att den inte flyter ut så bra iom att den torkar så fort och så det är kanske bättre med en oljebaserad greppfärg istället...
Är det någon som använt den på saker med lite högre finishkrav (köksluckor, innerdörrar) eller handlar det om lite grövre saker som tak, golv etc?
Jag gissar att den inte flyter ut så bra iom att den torkar så fort och så det är kanske bättre med en oljebaserad greppfärg istället...
Vi har använt för både fin- och fulbehov. Kanske jag överdrev lite när jag sa att det torkar extremt snabbt, nog hinner man pensla ut färgen i alla fall. Som vectrex nämnde, glöm inte att slipa efter grundning. Vi har nog bara grundat med ett lager tror jag, det är min fru som är målaren som sagt 
Hej!
Jag tänkte fråga hur resultatet ser ut nu? Lyser kvistarna igenom?
Med vänlig hälsning, Niclas
Jag tänkte fråga hur resultatet ser ut nu? Lyser kvistarna igenom?
bonnier skrev:
Vi använder BIN och är hittills nöjda! Nackdelar: högt pris och torkar extremt snabbt...man måste vara snabb med utstrykningen. Inga kvistgenomslag ännu, vilket var anledningen till att vi började använda den. Den byggnadsvårdsbutik där jag köper den drivs bl.a. av hantverkare och de använder, och rekommenderade, den.
Tack! Hoppas ok att jag ställer en följdfråga eller två. Var det lackad eller olackad furu? Spelar det någon roll för slutresultatet huruvida ytan (väggen/taket) är lackad eller inte tror du?
bonnier skrev:
Jag målade 2011 ett helt nytt 80 kvadratmeter stort furutak med Zinser Bin. Ingenting syns igenom än idag, det har klarat sig helt perfekt. Jag strök dock 2 lager Zinsser.
Det var ny furu, takplankor och kökssnickerier. Jag kan tyvärr inte svara på frågan om det fungerar på lackad yta.N niclassoderberg skrev:
Ser att tråden är gammal men hoppas någon kan svara ändå. Jag ska måla vår furutrappa som har någon form av lack bortsett från planstegen där det legat matta. Mattan satt med ömsom tejp ömsom lim. Min fråga är, måste man ha trärent innan man lägger på Zinsser (eller annan spärr grund för den delen) eller täcker den även mindre limrester? Har tänkt köra två varv isåfall och sen måla över med golvfärg. Jag läste någonstans att Zinsser också kan appliceras på blank lackad trä så jag hoppas kunna spara in lite sliptid på övriga trappan också.
Tror ni det funkar?
Tror ni det funkar?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer