Biltema säljer en starthjälp som ska kunna ge 1200 A. Manicken ser dock snarast ut som en powerbank för telefonladdning.
Jag har inte klämt på den i verkligheten men "starkströmssladdarna" ser inte precis grova ut. Funkar dessa verkligen? Och vad kan de tänkas mena med detta:
Har någon erfarenhet av bra och prisvärda apparater för starthjälp för sällananvändaren, typ ett fåtal gånger per år.
De har även andra modeller, exempelvis denna som faktiskt ser lite rejälare ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte klämt på den i verkligheten men "starkströmssladdarna" ser inte precis grova ut. Funkar dessa verkligen? Och vad kan de tänkas mena med detta:
Har någon erfarenhet av bra och prisvärda apparater för starthjälp för sällananvändaren, typ ett fåtal gånger per år.
De har även andra modeller, exempelvis denna som faktiskt ser lite rejälare ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag köpte en liknande startare på Claes O för två år sedan. Den fungerar bra. Jag håller med om att den ser klen ut men jag är mycket nöjd. Nu har jag en annan bil som inte pajar, så startaren används mest som power bank för mobiler. Jag är nöjd.
Jag köpte en liknande startare på Claes O för två år sedan. Den fungerar bra. Jag håller med om att den ser klen ut men jag är mycket nöjd. Nu har jag en annan bil som inte pajar, så startaren används mest som power bank för mobiler. Jag är nöjd.
Den lilla är av variant att man får koppla på vänta x antal sekunder, typ 40 sen göra ett startförsök. Vi hade en liknande på jobbet. Den fick vi lämna tillbaka. Blev en vanlig liknande den på nedre bilden som funkar att starta ett par bilar med innan man måste ladda den.
Det där med Amper kan ju vara lite lurigt, det säger ju i princip inte mycket då man varken vet spänning eller tiden dvs effekten. och det är ju effekt som man måste ha för att starta en bil. En powerbank lämpar sig bäst för att ladda mobilen och inte att starta en bil som har ett tomt batteri och kanske måste vrida runt motorn nått varv innan den startar.
Så köp en "Starthjälp" så har du en sportslig även om det är 15 grader kallt och bilen har stått ett eller annat dygn.
Så köp en "Starthjälp" så har du en sportslig även om det är 15 grader kallt och bilen har stått ett eller annat dygn.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Beror helt vad du ska starta för bil och va tomt batteri är i bilen.
vi kör denna på jobbet
https://www.proffsmagasinet.se/arbe...MItpGS2uuv9wIVrAZ7Ch2NCwpAEAQYByABEgIxs_D_BwE
vi kör denna på jobbet
https://www.proffsmagasinet.se/arbe...MItpGS2uuv9wIVrAZ7Ch2NCwpAEAQYByABEgIxs_D_BwE
Fast det vet vi väl ungefär. Vi pratar väl runt 12 V och fem sekunder måste man väl kunna gneta i alla fall för att ha en realistisk chans att starta en trött bil. 1,2 kA tycker jag borde få sladdarna i första bilden halvt glödande...E elmont skrev:
Jag har den äldre modellen av "Powerbank" med mig när jag är ute på mina hojturer. Den funkar hur bra som helst. Jag har startat min Amarok och min traktor med den också denna vinter när det var åtskilliga minusgrader Men, nöt inte med det vanliga batteriet först. Känner man att det inte kommer att funka så ta fram Powerbanken direkt.
Jag har den här: Dino KRAFTPAKET 136150 12V-1500A starthjälp 62.9Wh-den nya kraftfulla generationen https://www.amazon.se/dp/B07SY8RJ84/ref=cm_sw_r_cp_api_i_KQZP7Q0F860H07CPV17E?_encoding=UTF8&psc=1
Har inte haft anledning att testa den som starthjälp ännu så kan inte säga huruvida den är bra eller dålig. Har däremot använt den när jag felsökte belysning på en släpvagn.
Har inte haft anledning att testa den som starthjälp ännu så kan inte säga huruvida den är bra eller dålig. Har däremot använt den när jag felsökte belysning på en släpvagn.
Medlem
· Västernorrland
· 12 022 inlägg
Är ju inga problem att tillverka och sälja grejer på det där viset och påstå en massa. 1200A kan säkert stämma men under 0.0006 sekunder kanske och då räcker ju kablarna bra. Finns ju inga magiska tricks med såna här direkt. Hur mycket man får ut och hur länge är ju helt avhängigt storleken på strömkällan precis som för andra strömkällor.
Man kan ju undra hur lågt motstånd det är i dom kablarnaS Stefan1972 skrev:Är ju inga problem att tillverka och sälja grejer på det där viset och påstå en massa. 1200A kan säkert stämma men under 0.0006 sekunder kanske och då räcker ju kablarna bra. Finns ju inga magiska tricks med såna här direkt. Hur mycket man får ut och hur länge är ju helt avhängigt storleken på strömkällan precis som för andra strömkällor.
Jag gjorde misstaget att köpa startkablar på biltema.
Flång nya så gick det ändå inte att starta med hjälpbil.
Förbannad antog jag att anslutningen var dålig mot klämmorna och kapade av kablarna för att klämma på kabelskor och skruva fast mot klämmorna.
Då ser jag att kablarna i praktiken är tändkablar, rejäl isolering och en pytte kärna på kanske 1mm2...
Det lilla förtroende jag kan ha haft till Biltema dog den dagen.
Förbannad antog jag att anslutningen var dålig mot klämmorna och kapade av kablarna för att klämma på kabelskor och skruva fast mot klämmorna.
Då ser jag att kablarna i praktiken är tändkablar, rejäl isolering och en pytte kärna på kanske 1mm2...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
De borde du returnera om det inte var länge sen. Biltema säljer startkablar med 10 mm2 och uppåt så har du fått några med 1 mm2 så så är något rejält fel.ARJU skrev:
Det måste du faktiskt bevisa, jag har aldrig sett att Biltems kablar är tunnare än deklarerat.ARJU skrev:
Jag har god erfarenhet av just biltemas startkablar.
Måste jag?D Dilato skrev:
Det hade jag gärna gjort men det här var i vintras och kablarna är redan kastade.
Deklarerar Biltema om det är en kopparledare?
När jag tänker vidare tror jag dessutom inte ens det var koppar i kablarna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 022 inlägg
tog du de billigaste så är de mycket riktigt klena men så klena som en kvadrat var de nog inte.ARJU skrev: